2012. 04. 15.

Elment a Palóc-expressz

A Budapest és Balassagyarmat között közlekedő, illetve közlekedett gyorsvonat ékes példája lehet a szabaddemokrata Kóka János nyomdokaiba szegődött Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ámokfutásának. A MÁV-csoporttal karöltve véghez vitt irtást ugyan a „párhuzamosságok megszüntetése” jeligére végezték, de ez csak a látszat. Vajon miért is csak mintegy harminc autóbuszjárat szűnt meg a közel félezer vonattal szemben?


A 2012. április 15-én életbe lépett menetrendi változások egyik ékes példája a „Palóc-expressz” megszűnése. A három kocsis motorvonat gazdaságtalan és kihasználatlan volt a hírek szerint. Mi csak rosszul láttuk a rendesen megtelt motor- és pótkocsikat, az utasok csak délibábok voltak. A statisztika csalhatatlan. Szüntessük meg hát a vonatot!
Így hát április 14-én megszűnt az évtizedek óta fennálló kapcsolatot biztosító vonatpár. Pontosabban két pár, hiszen délelőtt és délután is fordult egyet a szerelvény. Sőt, vasárnaponként még egy kört is tett! Immáron a vonat idejében csak egy Balassagyarmat–Aszód viszonylatú vonat közlekedik, aki Budapestre akar utazni, annak bizony át kell szállnia. Ne élősködjön a társadalom testén, igenis szálljon át, ne éljen a közvetlen vonat luxusával a „Palóc-expressz” immáron egykori utasa.
A Budapest és Balassagyarmat között közlekedő vonattal egyébként az utolsó, a fővárosba menetrend szerint bejáró Bzmot-os viszonylat is megszűnt.
Az Asztalos Sándor úti hídnál robog a három kocsis motorvonat

 Érkezik a motorvonat a Keleti pályaudvarra. A „nagy vonatok” között szinte elveszik a kis motorkocsi

A Keleti pályaudvaron a vonat megszokott helye a tizedik vágány volt

A balassagyarmati fűtőház egyik kiemelt szolgálata lehetett a fővárosi gyorsvonat

Népszerű volt, sokan utaztak vele, nem is jó ez így, meg is kell szüntetni az ilyen járatokat
(fotók: Halász Péter)


A történetben nem a legszebb, hogy a jelenlegi kormány kijelentette: mellékvonalakat nem szüntetnek meg. De nem ám, ezt az előző kormányzatok sem tették. Csak éppen szüneteltetik a személyforgalmat. És ahhoz képest, hogy „mindent újranyitunk”, a valóság kicsit más: pár látszatintézkedés után ismét visszasüppedt a szabaddemokrata, Kóka János-féle mocsárba a szaktárca. Nem, mellékvonalak nem szűnnek meg, csak éppen ellehetetlenülnek.
Ékes példa erre Szilvásvárad esete is: hétvégén mindössze egyetlen pár motorvonattal lehet eljutni a neves kirándulóhelyre! És ez a motorvonat bizony 10:52-től 17:10-ig üresen álldogál Szilvásváradon. Márpedig személyzet van, jármű van: akkor ha csak öttel több fizető utas van a közbenső körökben, már jobban megéri a „bolt”, mint a tétlenül álló motorvonatért fizetni a kemény pénzeket... De hát ehhez ész kell, ennek pedig híján van mind a MÁV-csoport, mindpedig a szaktárca, ahol most kényelmesen hátradőlnek a tanácsadók és egyéb notabilitások, hiszen ők igazán remekül elvégezték a munkájukat. Majd a szolgálati autóval hazamennek.

Halász Péter