2012. 04. 13.

Debrecen: felfordulás van, villamos nincs

2012. május 31. fontos dátum lehetne Debrecen városának életében, de sajnos nem lesz az. Ekkor kellene az eredeti tervek szerint átadni a 2-es villamos vonalát a forgalomnak. Hogy hol tart jelenleg az építkezés? Tartsanak velünk, megmutatjuk!



A hazai infrastruktúra-projektek hajlamosak a megcsúszásra, de a kötött pályás fejlesztésekre mintha különösen is rájárna a rúd. Az örök vicctéma, a budapesti 4-es metró mellé a jelek szerint újabb versenyző pályázik a szégyenlistára.
Az Európai Uniós támogatással épülő debreceni 2-es villamos eredetileg tervezett átadási határideje 2012 május 31. lett volna - sajnos ez már régen csak álom. Egy ideig a sokszor megtámadott és megismételt járműtender körüli botrányoktól volt hangos a sajtó (több hír a témában itt) majd nemrégiben a pályát építő alvállalkozók kezdtek volna sztrájkolni az őket ki nem fizető fővállalkozó, az ATK-konzorcium ellen. 2009 őszén még arról volt szó, hogy a járműtender miatt 2010-ről 2012-re tolódik a projekt befejezése. 2012-re kiderült, hogy a spanyol CAF szállíthatja a járműveket, viszont mostanra a pálya hiánya került előtérbe. A Demján Sándor nevével fémjelzett Arcadom a hírek szerint átütemezve, 2012 december végéig tervezi teljesíteni kötelezettségeit - persze apró betűs rész itt is van, ugyanis a kocsiszínt csak 2013-ra vállalták. Ami azt is jelenti, hogy a 2012-es év vége is csupán egy jogilag fontos dátum, az utazóközönség számára nem hoz látványos változást. Esetleg akkor lehet majd tovább rágódni azon a gumicsonton, hogy kell-e kötbért követelni, de ez a fővállalkozó személye miatt nyilván inkább politikai, mint jogi kérdés. Mindenesetre a pálya építése állítólag folytatódik - a serény munkálatokról alábbi, április 10-én készült képeinken is meggyőződhet a kedves olvasó. Lássuk, hol is tart a pályaépítés, dőlnek-e már a fák! Vajon fogunk még utazni a debreceni 2-es villamoson az euro hazai bevezetése előtt?

Frissítés: A dehir.hu híre szerint a Csemete utca - Mester utca sarkon újraindult a munka, jelenleg fakivágás formájában.

A külvárostól a városközpont felé haladva első állomásunk a külső végpontot jelentő „óriáshurok” szélén a Doberdó utcai buszvégállomás. Itt még zavartalanul csordogál az élet, a buszok nyugalmát nem háborítják munkagépek. A bal oldali fűsávon elvileg már villamossínek lehetnének

A Doberdó utca–Böszörményi út sarkon táblákban nincs hiány, mögöttük viszont sínnek nyoma sincs. A jobb oldali tábla a csatornázási projektet hirdeti, mely elvileg másfél éve befejeződött – vajon a villamosprojekt táblája is csak ennyit fog „túlórázni”?

A Böszörményi út–Békessy Béla utca sarkon is béke honol. A helyszín pikantériája a jobb oldalon látható kerítés: a bekerített park helyét már a kilencvenes évek elején kinézte magának egy benzinkutakat üzemeltető cég, de a környékbeli lakók tiltakozása miatt sosem épült ide benzinkút. A terület végül visszakerült önkormányzati kézbe, és a csatornázási projekt során használták telephelynek anyagok és gépek tárolására, további sorsa pedig nagy kérdőjel

A Békessy Béla–Mikszáth Kálmán sarkon a buszmegálló helyén már portenger, sín viszont még sehol

A túráshoz járó úthibákon a 32-es busz döcög a Nagyállomás felé

A Thomas Mann utca végén, az építők egyik telephelyénél legalább már nyomai vannak a készülőben lévő villamospályának. Lázas munkáról persze nincsen szó, a Húsvét utáni első munkanapon síri csend honolt itt is

Így fest a Károlyi Mihály utcai megálló, illetve annak helye


A Thomas Mann utca belváros felé eső szakaszán is felemás állapotok uralkodnak: gödör és por van, alépítmény már csak részben, sín viszont egyáltalán nincs

Ideiglenes megálló a Thomas Mann utcán – sajnos elég nehéz szabályosan megközelíteni, ugyanis ideiglenes gyalogosátkelőt nem kreáltak hozzá, csak egy építési területen át vezető, akadálypályának beillő „ösvényt” a jóval messzebb lévő zebrához. Ahogy ez lenni szokott ilyen helyzetben, természetesen szinte mindenki szabálytalanul kel át az úttesten...


A Dózsa György út jellegzetes fasora eddig megúszta az építkezést, a villamospálya építése egyelőre nem érinti a „fás oldalt”

A belváros irányába tekintve egy rövidke szakaszon megcsodálhatjuk a teljes építkezés legelőrehaladottabb állapotban lévő szakaszát – az átadhatótól persze ez is fényévekre van. A bal oldalon látható, 2x2 helyett 2x1 sávosra szűkített útszakaszon a célforgalom és a buszok kivételével behajtási tilalom van. Sajnos kerülni nem egyszerű: a párhuzamos Egyetem sugárút kapacitása nem változott, mivel a 2x2 sávos úton nem tiltották meg a parkolást, praktikusan 2x1 sávra korlátozva a forgalmat

Dózsa György utca–Honvéd utca sarok: itt még javában a káosz az úr

Kicsit odébb, a Mester utca–Csemete utca sarkon a parkoló helyén fut majd a villamos – egyelőre a parkoló háborítatlanul áll, bár már lezárták

A Mester utca~Egyetem sugárút sarkon éppen akkor kezdődött a parkoló aszfaltjának bontása

A 2-es villamos önálló szakaszának elején, a Hunyadi János utcán sem hiányozhat a hatalmas tábla. A tervezett átadási 2012 május 31-i dátumát talán ideje lenne javítani...

...ugyanis a tábla mögötti valóság azt erősen hiteltelenné teszi (a szerző felvételei)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.