Hosszú ideig tabunak számított a DB-nél a vonali mozdonyok eladása belföldön. Emiatt számtalan öreg, bár működőképes, mégis feleslegessé vált villamosmozdony végezte a lángvágók alatt. A helyzet azonban fordult: a DB Schenker meggondolta magát és saját versenytársai előtt is megnyitotta a leállított gépek sorát. Az egyik vevő az EGP lett.
A potsdami illetőségű Eisenbahngesellschaft Potsdam is beállt a sorba és több más társasággal egyetemben mozdonyt vett a DB-től. Ahogy arról még tavaly nyáron beszámoltunk, a német vasúttársaság rászánta magát, hogy a még működőképes, de felesleges mozdonyokat ne szétvágja, hanem akár a saját versenytársainak is eladja – jó pénzért. Az értékesítendő járművek között tehervonati villamosmozdonyokat (139, 140, 151, 155 sorozat) vagy éppen nagy dízeleket (217, 225, 232 sorozatok) is találhattunk.
Az EGP állagába a 140 824 pályaszámú gép került át. A mozdony gépészeti berendezését a Krupp szállította (5161 gyári számon), míg a villamosberendezéseket az AEG (8759 gyári számon) gyártotta. A járművet végül 1972. július 7-én vette állagba a Deutsche Bundesbahn és Oberhausen-Osterfeld Süd lett a honos fűtőháza. Itt 1988. július 31-ig szolgált, majd átkerült Dortmund Betriebsbahnhofra. A DB AG teherfurvarozó és személyszállító cégeinek szétválasztásakor a gép a teherfuvarozó üzletághoz került és honos fűtőháza 1995. augusztus 1-jével a DB Cargohoz tartozó Hagen-Eckesey lett. Itt 2002. február 14-ig maradt, mert másnaptól átkerült Gremberg állagába. Grembergben 2006. június 10-ig szolgált, ekkor állították le és került át a rostocki „mozdonytemetőbe”.
Rostock Seehafenben a 313. vágányon szomorkodott a mozdony, amely 1993-ban E3.0, 2001-ben IS703 szintű javítást kapott az azóta bezárt opladeni műhelyben.
Az EGP mozdonya már a második a sorozatból, ami a magánvasútnál dolgozik. A gép színei még a DB-t idézik, csak az üzemeltető logóját cserélték
(fotó: EGP)
(fotó: EGP)
Az félpantográf áramszedőkkel és hagyományos ingavonati távvezérléssel (Konventionelle Wendezugsteuerung, KWS) rendelkező gépet végül 2012. március 7-ével vette állagba az EGP. Teljes pályaszáma jelenleg 91 80 6 140 824-4 D-EGP. A mozdonyt DB Fahrzeuginstandhaltungs GmbH-nál újította fel.
Az EGP nem mellesleg nem csak ezt az egy gépet vette meg. Információink szerint több mozdonyt is átvette a DB-től a magántársaság. Ezek a következők:
- 91 80 6139 285-1 D-EGP
- 91 80 6140 857-4 D-EGP
- 91 80 6140 876-4 D-EGP
Az EGP emellett már korábban több, szám szerint öt egykori DR-es E11-es és E42-es sorozatú villamosmozdonyt vásárolt meg, közülük van, amelyik Svájcot is megjárta már. Az EGP rajtuk kívül számtalan dízelmozdonyt is üzemeltet.
Halász Péter