Aki a német fővárosban villamosra száll, sokszor szembesül a tömeggel. Főleg a belvárosi villamosviszonylatokon feszegeti a saját határait a BVG. Ezért úgy döntöttek, hogy a cég módosít a villamosbeszerzési igényein és több hosszú villamost rendel, mint azt korábban tervezték.
A belvárost is érintő M1, M2 és M4-es jelű villamosokon hétköznaponként szinte teljesen tele vannak a villamosok. Az utasok panaszkodnak a tömeg miatt, a BVG-nek pedig komoly fejfájást okoz a sok utas miatt hosszabb ideig tartó utascsere. Így hát arra az elhatározásra jutottak a cégnél, hogy változtatnak a Bombardiernek leadott rendelésen.
A hosszú, kétirányú változat képviselője, egyben prototípusa, a 9001-es vág át az Alexanderplatz gyalogos övezetén az M4-es viszonylaton közlekedve
A BVG 2015 végéig összesen 99 új Flexity villamost vásárol a járműgyártótól. A kocsik szolgálatba állításával a tervek szerint le tudják állítani a csehszlovák eredetű, ám alaposan felújított, de magaspadlós KT4Dm típusú kocsikat. Az új villamosok többféle változatban készülnek: a 30 méteresbe 184, a 40 méteres változatba 248 utas fér be. Ezekből ráadásul egy- és kétirányú változat is készül, tehát összesen négyféle változatban gyártja a kocsikat a Bombardier.
Ha elkészül az összes Fleity, akkor a bal oldali KT4Dm-ek búcsúznak. A Hackescher Markt közelében lévő villamosvégállomáson két csehszlovák eredetű villamos mellett az egyirányú és hosszú Flexity-k egyike, a 8003-as
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A BVG eredetileg 55 rövid és 44 hosszú villamost rendelt a gyártótól. Ezt az arányt vizsgálnák felül a legújabb adatok ismeretében. A pontos változtatásokra vonatkozó információt egyelőre még nem adtak, a tárgyalások még folynak a Bombardierrel.
Az biztos, hogy nem csak a darabszámokban kell megállapodni, hanem a finanszírozás kérdésében is, hiszen több pénze biztosan nincs a cégnek a villamosbeszerzésre – a tartomány, azaz Berlin már így is 300 millió euróval, mintegy 87,6 milliárd forinttal járult hozzá a villamosbeszerzéshez. A megállapodás tervezetére pedig a BVG igazgatótanácsának és felügyelőbizottságának is rá kell bólintania.
Az biztos, hogy nem csak a darabszámokban kell megállapodni, hanem a finanszírozás kérdésében is, hiszen több pénze biztosan nincs a cégnek a villamosbeszerzésre – a tartomány, azaz Berlin már így is 300 millió euróval, mintegy 87,6 milliárd forinttal járult hozzá a villamosbeszerzéshez. A megállapodás tervezetére pedig a BVG igazgatótanácsának és felügyelőbizottságának is rá kell bólintania.
Halász Péter