Nyilvánosságra hozták az S-Bahn-szerződést és ez nem is biztos, hogy jót tesz a német főváros hírnevének. Mint az a kontraktusból kiderül: két milliárd euróval többet kapott a gyorsvasút, mint amennyit valóban érdemelne.
A nemrégiben nyilvánosságra hozott teljes S-Bahn-szerződés az értő olvasóinak felhördülését hozta. A hírek szerint ugyanis a német főváros két milliárd euróval, mint 584 milliárd forinttal többet fizetett az S-Bahn Berlin GmbH-nak, mint amennyit az valóban érdemelne a teljesített szolgáltatások után és amennyit indokolnának a költségek. Pályáztatás keretében még olcsóbb lehetne a gyorsvasút – állítják hozzáértők. A jelentős összegű kifizetés állítólag az Európai Bizottság érdeklődését is felkeltette.
Az S-Bahn nagyon is jól él – Berlin és Brandenburg pénzén. Nagyjából így foglalták össze a hétfői napilapok a most előállt helyzetet. A most nyilvánosságra hozott közszolgáltatási szerződés alapján ugyanis kiderült: a 2003 és 2017 közötti időszakban két milliárd euróval többet kapna a cég, mint amennyit valóban megérdemel a teljesített szolgáltatások után.
S-Bahn és az azt pótló, kisegítő regionális vasúti járat – történetesen egy frankfurti S-Bahn-motorvonattal – a berlini főpályaudvaron 2009-ben. Ez nem a közszolgálati szerződés része, hanem operatív intézkedés volt a szükségmenetrendhez kapcsolódóan
A szerződés szerint évi 28,97 millió vonatkilométert teljesítene az S-Bahn Berlin GmbH. Ezért cserében a szerződés életbe lépésekor 8,07 euró (hozzávetőleg 2350 forint) díjat fizetett a megrendelők képviseletében eljáró VBB. A szerződés érvénytartama folyamán – 2017-ig – ez az összeg 9,94 euróra (mintegy 2900 forintra) emelkedik. Összehasonlításul: a versenyeztetés során üzemeltetésbe kiadott vonalakon átlagosan 5 euró (alig 1500 forint) egy vonatkilométer ára. Számítások szerint tehát évente mintegy 130 millió euróval (mintegy 37,9 milliárd forinttal) többet fizet a két tartomány az S-Bahn működéséért. Ráadásul 2010-ben a DB AG számításai szerint a leányvállalatának nyeresége 125,1 millió euró, hozzávetőleg 36,5 milliárd forint volt. Tehát lényegében a megrendelők finanszírozták a gyorsvasút nyeresegét, ráadásul úgy, hogy közel sem a közszolgáltatási szerződés szerinti szolgáltatási szintet biztosították.
Többet fizet Berlin és Brandenburg az S-Bahn-forgalomért. A két tartomány állta az üzemeltető cég 2010-es nyereségét akkor, amikor még nem teljesítette az elvárt szolgáltatási szintet a gyorsvasút
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A tartományok ráadásul nem is igazán a saját pénzükkel gazdálkodtak ilyen módon, hiszen a tartományok regionális közlekedését – egyelőre még – a szövetségi kormányzat is támogatja.
A 2017 végén hatályát vesztő kontraktus folytatásáról egyelőre még nincs szó. Terítéken van a hálózat egy részének üzemeltetési pályázatra való kiírása, azonban ennek előkészítése zajlik jelenleg. A hírek szerint addigra mintegy 400 új járművet kellene forgalomba állítani, azonban ennek legyártását a vasúti járműgyártók szinte kizártnak tartják. A mostani járműpark pedig csak komoly ráfordítással üzemeltethető tovább, ahogy erről már korábban is beszámoltunk.
Halász Péter