A március vasútfotós szempontból sajátos hónap, a rövid téli napok után ismét kedvezőbbek a fények. Az első tavaszi fotózást színesítette egy hirtelen jött vágányzár is - lássunk hát néhány friss képet a Bécsi Erdőből!
A Westbahn Bécsi Erdőn átvezető szakasza bővelkedik a kiváló fotóhelyekben, alábbi képeink java pedig egy oldalainkon eddig még nem szereplő helyszínen, Dürrwien megállóhelyen és annak közelében készültek. A sorozat különlegességét az adja, hogy múlt szombaton Tullnerbach-Pressbaum és Rekawinkel állomás között rövid időre műszaki okok miatt a bal vágány kizárásával, egy vágányon bonyolódott a forgalom. Ez feladta a leckét az utastájékoztatásnak is, amely ha nem is zökkenőmentesen, de viszonylag megbízhatóan irányította át a meglepett utasokat a helytelen vágányhoz.
A nyitány rögtön jól sikerült, az első fogás az újonc Westbahn 17513-as Freilassing–Bécs járata, mely némi késéssel a helytelen vágányon igyekszik a főváros felé
A Westbahn vonata után röviddel megérkezett a 20125 számon közlekedő Rekawinkel–Bécs S50-es járat. Az utasokat a hangosbemondó már előzőleg átirányította a helytelen vágány peronjához, amit némi meglepetéssel vettek tudomásul
A Talent nyomában az 1627-es számú, St. Valentin–Bécs RegionalExpress loholt, melynek végén a 204-es „Porszívó” dolgozott
A páratlan irányú sorozatot az 561-es számú, Bregenzből érkező Railjet zárta, a vonat gépe a 245-ös pályaszámú Taurus volt
A páros irányban összegyűlt vonatokat 64-es számú Railjet vezette fel, majd az egyik tehervonati résidőben megérkezett a Wiener Lokalbahnen konténervonata
A Bécsi Erdőn átvezető szakaszon páros irányban tehervonatok számára napközben az ütemes menetrendben két jellemző résidő áll nyitva. Az egyik a Hütteldorfból minden óra 26 perckor induló RegionalExpress ütemet kerülgeti: vagy azt pár perccel megelőzően, a Railjet-ütem „farvizén” (mint a fenti WLB-konténervonat) vagy a REX-t követően indítják a páros irányú tehervonatokat. Ezt a rést a szűk negyedórával később közlekedő Westbahn, majd a nyomában 4 perccel érkező ICE (páros órában) illetve „gyorsított IC” (páratlan órában) menetvonala zárja. Ebben a résben a REX nyomában haladva az egyetlen hátráltató tényező a Rekawinkelig közlekedő S50-es betétjárat, így a Railjet és REX közötti ablak kedvezőbb.
A másik lehetőség a Hütteldorfból minden óra 52 perckor induló IC-ütemet követő rés, mely viszonylag széles, mert a következő óra 20 perckor Hütteldorfon áthaladó Railjet érkezéséig szabad a pálya. A trükk annyi, hogy a kétvágányos szakaszra annak kezdetén, Unter Purkersdorfban az IC elhaladása után szinte azonnal kitesznek egy mindenhol megálló Bécs–St. Pölten személyvonatot, így a tehervonatok indítása Hütteldorfból az IC-ütemhez képest 10-15 perc késleltetéssel ideális.
A másik lehetőség a Hütteldorfból minden óra 52 perckor induló IC-ütemet követő rés, mely viszonylag széles, mert a következő óra 20 perckor Hütteldorfon áthaladó Railjet érkezéséig szabad a pálya. A trükk annyi, hogy a kétvágányos szakaszra annak kezdetén, Unter Purkersdorfban az IC elhaladása után szinte azonnal kitesznek egy mindenhol megálló Bécs–St. Pölten személyvonatot, így a tehervonatok indítása Hütteldorfból az IC-ütemhez képest 10-15 perc késleltetéssel ideális.
Világítótorony tehervonatoknak: a REX-ütem előtt optimális menetvonal kínálkozik a páros tehervonatoknak. Itt éppen az 1624-es számú Bécs - St. Valentin „Tiergarten Schönbrunn” halad Dürrwien megállóhely közelében, élén a 019-es Porszívóval
Pressbaum és Dürrwien között kanyarog a 692-es számú, „világjáró” ÖBB IC vonat, mely a Bécs–Klagenfurt távot nem az egyenes úton, a Südbahnon, hanem Salzburgon keresztül teszi meg, így elérhetővé téve a fővárosból a Tauern-vasút mentén fekvő üdülőhelyeket
A Dortmundból érkező ICE 23-as kanyarog a helytelen vágányon Bécs felé
A Westbahnhofról St. Pöltenbe tartó 2028-as Regionalzug kivételesen nem áthaladt, hanem megállt Dürrwien megállóhelyen, mivel az előtte Rekawinkelig közlekedő S50-es betétjáratot Tullnerbach-Pressbaum állomástól kifelé lemondták
Dürrwien megállóhely takaros épülete már inkább csak díszlet: a jegykiadást automata végzi, a másik vágányon pedig már a váróterem funkcióját is egy beton esőbeálló tölti be
A 65-ös számú, München–Budapest Railjet kanyarog lefelé, a Wien folyó völgyébe a kiváló díszletül szolgáló hatalmas fenyőfák tövében. Hátul az 1116 230-as Taurus dolgozik
Ellenirányban az 568-as Bécs–Bregenz járat gépén, az 1116 241-es Tauruson akár hasra is eshet a napsugár, az ilyen vakítóan tiszta pályakotró azért még errefelé sem gyakori...
A kényelmes vasútfotósok rémálmai az MRCE Dispolok „fekete lovagjai”: a fényképező automatikus fénymérését biztosan megbolondítja a fehér homlok- és fekete oldalfelület kombinációja, különösen ilyen fényviszonyok mellett. A Siemens Dispolok flottából örökölt, gyári ES64U2 sorozatjelet viselő gépek egyébként konténervonatok élén stabil szereplők a Westbahnon
Távolról úgy tűnik, egy Talent a sok közül, pedig ezen példány körül sok minden nem stimmel. A stilizált fehér S-betű eleve gyanús, az oldafalon pedig az „ÓBB Wortmarke” helyett a tiroli közlekedési szövetség, a VVT logója tűnik fel – ez a Westbahn Bécs környéki szakaszán finoman szólva nem jellemző látvány. Az adott helyzetben további érdekesség, hogy ez a „Leerfahrt”, azaz szerelvénymenet már bő órája az első jármű, amely helyes vágányon közlekedik a főváros felé
Tullnerbach-Pressbaum állomáson dönget keresztül a 828-as számú Bécs–Wels ÖBB IC, mely a Westbahnhofról páratlan óra 40 perckor induló „gyorsított IC” kategória egyik képviselője. Ez a két éve megjelent vonattípus amolyan „ütemen felüli ütemes” vegyessaláta, mely a kétórás, páros órai ICE-ütem páratlan órai menetvonalait tölti ki néhány csúcsidei sűrítő és pénteki mentesítő járattal. Érdekessége, hogy páratlan irányban gyakorlatilag nem létezik ez a vonattípus
Itt pedig már a „rendes” IC-ütem tagja, a 868-as számú Bécs–Innsbruck ÖBB IC húz felfelé a Tullnerbach-Pressbaum állomás kezdőponti válókörzetét megelőző ívben
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Magyarics Zoltán