2012. 03. 20.

A Szent Tehén megmarad

Egy év alatt megreformálják a közösségi közlekedést – mondotta a minap egy rádióműsorban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, Völner Pál. A hat év alattiak, a diákok, a nagycsaládosok és a fogyatékosok, valamint és a 65 év felettiek kedvezményei megmaradnak. Igen, jól olvasták: a „Szent Tehén” megmarad.


Talán még emlékeznek olvasóink a 2010. március 1-jén bevezetett regisztrációs jegyre. Nos, mi is volt ez? Idézzük fel az akkori híreket:
Díjmentesen váltható, úgynevezett regisztrációs jeggyel kell rendelkezniük a jövőben a hat éven aluli gyermekeknek, hatvanöt éven felüli nyugdíjasoknak, továbbá a rendeletben meghatározott, díjmentesen utazó csoportok tagjainak. (A nem jogszabályi alapú kedvezményben részesülők, így például az érintett társaságok dolgozóinak regisztrálásáról a jövőben az üzletszabályzatok fognak rendelkezni) A jegy bevezetésénél a döntéshozók a maximális rugalmasságot tartották szem előtt, és a fokozatosság elvét is érvényesítették. A szolgáltatók több hónapos felkészülési időt kaptak, s ugyancsak idejük lesz az utasoknak is, hogy hozzászokjanak a jegyváltáshoz; júliusig nem jár szankcióval, ha ezt valaki elmulasztja. A regisztráció lehetővé teszi, hogy a vasúti és autóbuszos társaságok olyan adatbázist építhessenek, amelynek alapján hatékonyabb menetrend-optimalizálást hajthatnak végre, rugalmas menetrendi politikát és vonat-, illetve autóbuszfordulókat alakíthatnak ki, továbbá pontosabban kiszámolhatják a szükséges fogyasztói árkiegészítést. Feldmann Márton pedig hozzátette: az esetleges kártérítési igények benyújtásánál az utazás megtörténtét hitelt érdemlően igazolja a regisztrációs jegy megléte.
A szép emlékű regisztrációs jegy, amit azóta megszüntettek, mert a papírgyártón kívül senkinek sem hajtott hasznot, az összegyűlt adatokkal nem tudtak mit kezdeni a szolgáltatók

A körülbelül 330 millió forintból bevezetett jegyfajtát a több mint kétszáz, jegykiadó készülékkel felszerelt jegypénztárban, illetve az autóbuszok járművezetőitől, valamint a jegyvizsgálóktól lehet megvásárolni. Feldmann Márton szerint a GYSEV vonalainak szolgálat nélküli állomásain felszálló utasok a jegyvizsgálótól kézzel kitöltött jegyet vásárolhatnak, vonataikra csak az osztrák oldalon adnak ki géppel jegyeket. Kozák Tamás elmondta, hogy a regisztrációs jegy hatvan nappal előre is megváltható, személyesen, telefonon, vagy akár az interneten is. A pontosabb felmérés érdekében menettérti viszonylatban nem, csak két darab, egy útra szóló jegy formájában adható ki.
Az akkori indoklás szerint a csak a szolgáltatóknak, azaz a vasútnak és a volánoknak pénzbe kerülő jegytípussal szerették volna felmérni az egyébként jegyet nem váltó utasok utazási szokásait. Alighanem sikerülhetett ez, pedig a MÁV-START-nak a hírek szerint azóta sincs lehetősége kiértékelni a gyűjtött adatokat a szükséges programrész hiányában.
Az azóta lezajlott politikai változások során nyitottak újra mellékvonalakat, lehetetlenítenek el látszatvonatokkal mellékvonalakat és mindent megpróbáltak, amit csak el lehet képzelni. Egyet nem: a a kedvezményrendszer átalakítását.
Korszerű motorvonat a budapesti elővárosban. Ezt vannak akik úgy használják ingyen, hogy valóban nem tettek semmit a MÁV-ért

Illetve dehogyisnem! Legújabban felmerült, hogy a MÁV-alkalmazottak családtagjaitól vonják meg az arcképest. Az ötlet látszólag jó, de legalábbis sikerül a vasutasok ellen hangolni a tömegeket. Hiszen Spaller Endre képviselő szerint aligha jár valakinek ilyen juttatás, ha egy percet sem dolgozott a MÁV-nál. Elgondolkodtató, ugye? Tényleg... Csak Spaller képviselő azt felejti el, hogy ezek az emberek rendkívül sokat vállaltak. A KDNP-s politikus szemében valószínűleg érték a család, így fontos neki a vasárnapi családi ebéd, az együttlét... Ugye? No, ezek a családok sok esetben ettől vannak megfosztva, hiszen valaki vagy néha mindkét házastárs, szülő dolgozik a vasútnál – legyen szó hétköznapról, vasárnapról, ünnepnapról.
Igaz, át kell gondolni ezt a rendszert is, például a jó eséllyel szolgálati autóval rendelkező és kiugróan jól fizetett főosztályvezető, igazgató ugyancsak kap arcképest, de a nyilatkozatokból látszik: vonattal aligha jár. No meg megengedheti magának, hogy adott esetben megfizesse a teljes árú jegyet is.
Viszont van egy réteg, aki valóban nem tett semmit a MÁV-ért. Nekik viszont jár, mi több járni is fog az ingyenes utazás. Ugyanis a számukra legfontosabb kedvezményhez azonban nem nyúlnak a döntéshozók. Melyik is ez? Igen, a nyugdíjasok kedvezménye. Ők furikázzanak csak az adófizetők pénzén össze-vissza, mert nekik „joguk van” rá. Na igen, nekik joguk van, aki fizet a szolgáltatásért, az viszont miért is fizesse az ő utazgatásukat?
Vajon hány utas fizeti a másik utazását tudtán kívül?

Nyilván nem kellene teljes árú jegyet vetetni a nyugdíjasokkal, ez Magyarországon alighanem utópia lenne. De azért gondolkodjunk el: Európa összes 65 év feletti utasa ingyen utazhat Magyarországon a buszokon, vonatokon és így tovább... Jól van ez így? Megengedheti ezt magának az ország? Aligha. Mondom, nem teljes árú jegyre van szükség: elég lenne a teljes díjmentesség helyett akár csak egy 90%-os kedvezmény. Irreálisan nagy lenne ez így is, igaz, hiszen a nyugdíjasoknak is van saját jogon járó jövedelme. De legyen 90% a kedvezmény. Máris fizetnek valamit a szolgáltatásért, máris értéket láthatnak mögötte.
És mindeközben nagyon fontos megjegyezni: a diákok a jegyüket mindössze 50% kedvezménnyel kapják! Azok a diákok, akiknek a legtöbb esetben saját jövedelme nincs, szüleik tartják el őket – s emellett még számtalan nyugdíjast is eltartanak járulékukkal és fizetik az utazásukat a sajátjuk és a gyermekük mellett. Normális ez így? Aligha.
(fotók: Halász Péter)

Európában sehol sincs ilyen rendszer, mint itthon. Ingyen ebéd nincs.. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nemrégiben összeszedte, hogy hol, milyen kedvezményeket kapnak a nyugdíjasok vagy a 65-70 évet betöltött utasok. Megdöbbentő az eredmény és több, mint tanulságos. Csak éppen a döntéshozók nem vesznek erről tudomást. Nem azért, mert ne jutna le hozzájuk az információs. Ugyan, ennyire ne legyünk naivak. Pártállástól függetlenül, legyen szó ellenzékről vagy kormányoldalról, tudatosan nem nyúlnak a „Szent Tehénhez”, a 65 év felettiek kedvezményéhez, mert őket még négy évente rá lehet bírni a szavazásra.
De Völner államtitkár a rádióban, Fónagy államtitkár meg az Országgyűlés ülésén hajtogatja azt, amit néhány éve szabaddemkorata elődeik: megmarad a kedvezmény – bizonyítva ezzel, hogy nem jobb- vagy baloldali kérdésről van szó. No igen, megmarad a kedvezmény. Miért? Mert amíg a diákok nem szavaznak pártjukra, addig a nyugdíjasokat a legkönnyebb ilyen módon megvesztegetve szavazásra bírni. És ők még jogosultak is rá, ellentétben mondjuk egy, vagyonokat a pénztárnál hagyó 16 éves középiskolással...

Halász Péter
a szerző teljes árú menetjeggyel utazik

Itt jegyezzük meg, hogy a tarifális kérdésekkel a Hova megy ez a vonat? oldala már bőségesen foglalkozott. Az alábbi írásokat kifejezetten ajánljuk olvasóink figyelmébe:

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.