2012. 03. 12.

Személyvonat indul Pozsonyba?

A menetrendváltás óta a GYSEV felelős többek között a Hegyeshalom–Rajka vonal forgalmáért. Lehet, hogy hamarosan már Pozsonyba is járhatnak – ismét – személyszállító vonatok. A határmenti településről csak a pozsonyi városi buszokkal juthatunk át a szlovák fővárosba.




Rajka, bár határállomás, innen mégis csak busszal utazhatunk Pozsonyba. A közeli szlovák fővárosba legfeljebb csak néhány tehervonat indul innen manapság. Igaz, időközben, a 2009-2010-es menetrend életbe lépésekor úgy volt, hogy megszűnik a személyforgalom Hegyeshalom és Rajka között. Végül azonban, az utolsó pillanatban mégiscsak sikerült megakadályozni a helyieknek, hogy elmenjen Rajkáról az utolsó vonat.
A nemzetközi forgalom azonban leállt: az utolsó határátlépő, személyszállító vonat a Jadran nemzetközi gyors volt szintén ebben a menetrendi évadban, még a nyári menetrend végén.
A drezdai hálókocsit is továbbító gyorsvonat már gépcsere után. Irány Budapest!

Pedig micsoda vonatok jártak erre! Gondoljunk csak a régi, még Prágából délben indult Slovan nemzetközi gyorsvonatra, a Pannoniára vagy éppen a Budapest–Drezda hálókocsit továbbító nemzetközi gyorsra, ami Pozsonytól a Galileo Galilei nevet viselte. De járt erre a Pannonia nemzetközi gyors is, de a Polonia EC is.
Pozsony felől érkezett, Rajkán belépett gyorsvonat élén indul Hegyeshalomból a V63 049-es 2006. november 17-én

Sőt, volt erre kishatárforgalom is: a szépreményű Győr–Pozsony vonatokat egy időben a MÁV adta s így a V43-asok és a 300-as BDt-k is elhatoltak Bratislava Hlavná Staniácra! Később a ŽSR, majd a ZSSK fülkés személykocsijai jelentek meg errefelé.
V43-as a pozsonyi főpályaudvaron. Igaz, 2009-ben csak a szlovák vezérek típusismereti oktatása miatt jutott el Pozsonyba egy-két Szili, de néhány évvel korábban rendszeres vendégek voltak északi szomszédunk fővárosában a magyar gépek: Rajka felől érkeztek
(forrás: railpage.net)

Az elmúlt években – ahogy Rajkára egyre több szlovák költözött – ismét terítékre került a kishatárforgalmi vonatok kérdése. A hírek szerint a MÁV és a ZSSK többször is tárgyalt, de végül – rossz nyelvek szerint – a magyar fél arroganciája nyomán a szlovákok nem tudtak közös álláspontra jutni velünk.
A pozsonyligetfalui állomás peronja csendes, amióta nincs személyforgalom a rajkai határátmenetben

Most változhat a helyzet. A MÁV szerepét a GYSEV vette át december óta a rajkai vonalon. A rajkai polgármester, Kiss Vince szerint a Pozsonyba járó buszjáratok jó kihasználtsággal közlekednek, így megfontolandó lenne a vasúti járatok újraélesztése is. A GYSEV szóvivője, Rázó László a helyi sajtóban úgy nyilatkozott: tárgyalások folynak a  tárgyalások a ZSSK és a GYSEV között, de a finanszírozás kérdése egyelőre nem megoldott.
A pozsonyi buszok kihasználtsága jó példa arra, hogy a vonatok közlekedtetés is nyereséges lehet. A képen a Pozsonyon át Prágából érkezett Pannonia nemzetközi gyors szlovák gépe jár le hamarosan a vonatról, helyet adva a magyar Gigantnak
(fotók: Halász Péter)

A rajkai vonal egyébként ismét életet hozhat a pozsonyligetfalui „szellemállomásra” s talán okos szervezéssel a pozsonyi városi forgalmat is élénkítheti az új járat. Ha csak ligetfaluig menne Magyarországról egy vonat, már egy lépéssel közelebb lenne mindenki a pozsonyi belvárostól, hiszen innen rendkívül sűrű buszjáratok mennek a Duna túlpartján lévő belvárosba és feltárják a ligetfalui lakótelepet is. Ha a vonatok továbbmennénk Pozsony-Újvárosba, akkor már lenne közvetlen csatlakozásuk a rajkaiaknak (és a ligetfalusiaknak) a különféle személyvonatokhoz. Ha pedig innen még tovább menne a járat a főpályaudvarra, akkor mindkét bécsi kapcsolatot érintené a járat és emellett más nemzetközi járatokra is átszállási lehetőséget jelentene. Azt már szinte nem is merjük leírni, hogy lehet, hogy a most Pozsony-Újvárosban forduló személyvonatok némelyikét lehetne meghosszabbítani Rajkáig.

Halász Péter