2012. 03. 24.

Schlieren-temetők

Régen és még ma is az ÖBB emblematikus kocsijainak számítottak és számítanak a mai napig a Schlierenwagenek. A svájci EW I-esek licensze alapján az SGP-nél és a Jenbacher Werkénél épült járművek 1965 óta koptatják nyugati szomszédunk sínpárjait. Az idő azonban lassan elmúlik felettük.



Magyar szemmel nézve kifejezetten kényelmes személyvonati kocsi a Schlierenwagen, az 1965 és 1981 között épített kocsitípus felett azonban lassan eljár az idő. Az ÖBB leállítja őket, és megpróbálja kocsiként vagy rosszabb esetben ócskavasként eladni a felesleges járműveket. Egy részükre a GYSEV csapott le és újította fel, míg más részük Koszovóban szolgálja tovább a vasutat. A flotta jelentős részét azonban leállítva tárolja az ÖBB - végigjártunk néhány „Schlieren-temetőt”.

A Bécsből Budapestre vezető régi út, a B10-es Neudorf településen vezet át. A burgenlandi kis falu szélén vezet el a Parndorfból Pozsonyligetfalura vezető vasútvonal. Azonban a mai Neudorf állomás nem azonos a régivel, amikor még a Sopron-Pozsonyi HÉV vonalán jártak a vonatok. A régi vasútállomás és épülete azonban megmaradt, sőt egy használaton kívüli rakodóvágány is – ezen pedig sorsukat váró Schlierenek jelentek meg néhány évvel ezelőtt.




Sorsukat váró Schlierenek Neufeld határában

A végeláthatatlan kocsisor mögött a régi neufeldi állomás épülete áll – ma már lakóház az egykori felvételi épület



A hosszú kocsisor sajnos kiváló terep a rongálóknak, firkálóknak. Igaz, a hazaitól eltérően itt még egyben vannak a járművek, köszönhetően a sokkal szigorúbban ellenőrzött fémhulladék-felvásárlásnak és a „relikviagyűjtők” távolmaradásának
(Halász Péter felvételei)

Kakukktojás a következő helyszínünk. Az ÖBB számos, a mai napig is használt állomásán is tárolt, illetve tárol leállított személykocsikat. Azonban a GYSEV hálózatán ez meglehetősen ritka látvány volt. Ezért is ér kincset Magyarics Zoltán felvétele, amely a Raaberbahn vonalán, Neufeld an der Leitha állomáson készült.
Schlieren-sor a GYSEV osztrák szakaszán, Neufeld an der Leitha állomáson. Vajon ők zöld-sárgák lettek?

Szó szerint temető – legalábbis a közelben ez van. A klederingi rendezőpályaudvar építésekor némileg belenyúltak a Bécsből Schwechatra vezető pálya vonalvezetésébe is. A Kaiserbersdorf állomásról kiágazó pálya a mai napig megvan, igaz kihasználatlanul. Pontosan nem is annyira kihasználatlanul, hiszen az ÖBB leállított személykocsijai számára kiváló tárolóhely a fák között megbújó és egyébként ránézésre egy átlagos magyar vasútvonal színvonalát mutató pálya a bécsi központi temető, a Zentralfriedhof tőszomszédságában.
Végállomás, nincs tovább

A központi temető melletti kocsisor is ki van téve a firkálók rongálásainak

Tárva-nyitva. A fentebb már említett okok miatt azonban szinte üzemképesen maradtak meg a kocsik

Ilyen az első osztályú kocsik belseje. Igazán kényelmes ülések, 2+1-es ülésosztással. Az utolsó időkben már másodosztályúvá lefokozva közlekedtek az ÖBB hálózatán – és néhanapján a Bécs és Győr közötti Euregio-vonatokban is, amelyeket a kezdeti időkben, egészen 2009-ig Schlierenekből állítottak ki. Csak ekkor vették át az uralmat a MÁV-START kétes üzemkészségű Talentjei

A korszerűsített utasterű Schlierenek másodosztályú belső tere. Az ülések ismerősek lehetnek az 5047-es kocsikból is. Kihúzhatók, de ez már nem az igazi Schlieren-kényelem...

Az eredeti Schlieren-belső így fest. Az ülések teljesen összetolhatók, kényelmes ággyá alakíthatók – ezt a szerzők is tanúsíthatják. A kocsik egy alapos takarítás után akár forgalomba is állhatnának. A középfolyosón egyébként egy feljáratóajtó - vajon felesleges pótalkatrész volt vagy éppen valamelyik szomszédos kocsiról vették le?

A következő revízió már elmaradt...






Schlieren-temető a központi temető mellett
(Magyarics Zoltán felvételei)


Halász Péter