Politikusok és civilek is követelték: hozzák nyilvánosságra a Berlin, Brandenburg és az S-Bahn Berlin GmbH közötti közszolgáltatási szerződést. Először számos adat kitakarásával, majd – engedve a közvélemény nyomásának – teljes egészében kitette a honlapjára a szerződést Berlin közlekedésért is felelős szenátora.
Bárki beleolvashat a DB AG valamit Berlin és Brandenburg tartományok között köttetett szerződésbe. A kontraktusok nyilvánosságra hozását már nagyon régóta, lényegében az S-Bahn-krízis 2009-es kezdete óta sürgetik civilek és politikusok egyaránt. A város végül az év elején kitette honlapjára a szerződést, de abból lényeges adatokat takartak ki. Az elégedetlenség nyomán pedig úgy döntöttek, hogy immáron bárki beleolvashat a megállapodásba.
A szerződést (PDF, 4,6 MB) 2004. augusztus 27-én írták alá és – visszamenőleg – 2003. január 1-től 2017. december 14-ig érvényes. Az egyszeri érdeklődő számára a függelék (PDF, 6,1 MB) az igazán érdekes, itt rögzítik, hogy milyen vonatcsoportokban (Zuggruppe) hány szerelvényt, milyen időben és milyen követéssel kell járatni, valamint számos dokumentum sablonját is itt találjuk.
A DB AG és a két tartomány között 2008. szeptember 12-én megállapodás született a teljesítmények további növeléséről (PDF, 0,6 MB). Két évvel később a közszolgáltatási szerződést ismét módosították (PDF, 2,0 MB), amelyben rögzítették többek között a 485-ösök redesign-jának ügyét és azt, hogy hol és meddig kell korszerűsíteni az utastájékoztató rendszereket. Ez a szabályozás 2010. október 10-ével lépett hatályba.
(fotók: Halász Péter)
Az S-Bahn jelenlegi közszolgáltatási szerződése tehát 2017. december 14-ig érvényes. Hogy utána mi lesz, azt még nem tudni, bár a jelenlegi helyzet szerint a város hajlik az üzemeltetési pályázat kiírására, miután a DB AG nem akar megválni a gyorsvasutat üzemeltető leányvállalatától és nem akarja azt a városnak átadni. Tehát a történet korántsem ért véget, kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Halász Péter