Félszáz járművezető hiányzik a szükséges 960-ból a megszokott szolgáltatási szint teljesítéséhez a berlini S-Bahn-hálózaton. A gyorsvasúton van amelyik viszonylat teljesen leáll és van, amelyik „csak” ritkábban közlekedik.
Egyelőre április 22-éig érvényes a berlini S-Bahn újabb szükségmenetrendje. Eddig az utasok csak találgathatták, hogy hol, milyen korlátozásokra kell számítani a személyzethiány miatt – bár biztos tippek eddig is voltak: rendszeresen rövidítették az S47-es vonalat Schöneweide és Spindlersfeld közé vagy éppen mondták le az S45-ös viszonylat forgalmát. Most viszont végre rendet rakott a DB AG: szükségmenetrendet dolgoztak ki, így biztosan lehet tudni, hogy hol nem fog járni gyorsvasúti szerelvény.
A megszorítások között szerepel az S25-ös viszonylat vonatainak korlátozása. Április 22-éig a Nordbahnhof és Teltow Stadt között hétvégén és ünnepnapon – tehát húsvétkor is – csak húsz percenként járnak majd a szerelvények.
Hétvégén elmaradnak a sűrítő járatok az S25-ösön, a teljes vonalon csak húsz perces ütem lesz érvényben
Jóval hosszabb ideig, június 3-áig érvényes a szükségmenetrend az S75-ös viszonylat esetében: Wartenberg és az Ostbahnhof között hétvégente járnak ritkábban a vonatok.
A legnagyobb érvágás az S45-ös viszonylat hétvégi üzemszünete lesz majd április 28. és május 29. között. A Südkreuz és a schönefeldi reptér között tavaly ősszel indult újra az évek óta szünetelő viszonylat, s ezzel egyidejűleg megszűnt az SXF1 jelű autóbusz. Azonban az utasok pórul járnak: a buszjárat újraindításáról nincs hír, a forgalmas berlini pályaudvartól pedig csak átszállással lehet eljutni a reptérre.
A személyzethiány „jolly jokere”, az S47-es viszonylatot viszont újra a Südkreuzig hosszabbítják – de csak hétvégente, amikor az S45-ös forgalmát felfüggesztik.
Ha nincs S45-ös, akkor lesz S47-es a Südkreuznál. Itt készült felvételünk is 2010-ben, amikor még érvényben volt az S45-ös viszonylat felfüggesztése
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A DB AG eközben megpróbálja a járművezetők beosztását átszervezni. Azonban ez nem könnyű feladat a vonatkozó szabályok betartása mellett – többek között ezért is van szükség a száz új járművezetőre, amelyet február elején ígért meg az anyacég, a DB AG első ember, Rüdiger Grube.
A civilek egyébként kritikát fogalmaztak meg a döntés kapcsán és az augusztustól tervezett jegyáremelés kapcsán is: felvetették, hogy már most is szünetel egy viszonylat, azaz az S85-ös, amelyet bár ígértek, mégsem indult újra tavaly ősszel.
Halász Péter