2012. 03. 21.

Nem épül tovább

Pénzhiánnyal küzd a potsdami villamos. A szövetségi támogatások csökkentése miatt nem jut pénz a fejlesztésekre, a hálózat bővítését a tartományi székhely kasszája nem bírja egyedül finanszírozni. Így tehát valószínűleg letesznek a villamosvonalak további fejlesztéséről – legalábbis egyelőre.




Szövetségi támogatás híján egymaga nem tudja finanszírozni a villamoshálózat bővítését Potsdam városa. A Brandenburg tartomány székhelyeként is működő településen két villamosvonal fejlesztését is el kell napolni, mert a szövetségi államtól, azaz az országos kormányzattól érkező támogatásokat jelentős mértékben megkurtították. Egyedül viszont képtelen a város kifizetni a fejlesztés költségeit, így inkább későbbre halasztották a vonalak megépítését.
Az egyik új vonal a várostól keletre fekvő, közigazgatásilag azonban hozzá tartozó Golm egyetemi campusát kapcsolta volna össze a belvárossal. A másik pedig a Großbeerenstraßén keresztül vezetne kelet felé, a távlati tervek szerint Stahnsdorf és Teltow is bekapcsolódhatna majd egyszer a villamoshálózatba – ma ide csak sűrűn közlekedő buszokkal lehet eljutni.
A villamos gyors, kényelmes alternatíva lenne az autóval szemben – a fejlesztésére mégsem jut forrás

Az elképzelések közül azonban sikerült megmenteni a 96-os vonal északi végállomásától, a Viereckremisétől a majdani Campus Jungfernseehez vezető vonalat – ennek költsége önmagában csak 6,1 millió euró, átszámítva mintegy 1,78 milliárd forint. Ugyancsak biztosított a forrás a nagyobb pályafelújításokra, így a Friedrich-Ebert-Straße és a Heinrich-Mann-Allee villamosvágányai is megújulhatnak.
A finanszírozás újragondolásának hátterében a szövetségi kormányzat részéről az áll, hogy szeretnék csökkenteni a helyi önkormányzatoknak a kötött pályás infrastruktúra fejlesztésére fizetett hozzájárulás mértékét. Ennek ellensúlyozására jelentette be nemrégiben Brandenburg tartomány közlekedéssel is foglalkozó minisztere, hogy növelik a tartomány támogatását a közösségi közlekedésben. Azonban ez a lépés a nagy üzemeknek jelentős érvágást jelent, mert amíg mondjuk Woltersdorf vagy Schöneiche – 2014-től – több pénzből gazdálkodhat, Potsdam vagy éppen Frankfurt an der Oder valószínűleg jóval kevesebb forrással rendelkezik majd. Igaz, a kis üzemek most vannak bajban, mert a finanszírozási igényeiket nem tudják fedezni, így Woltersdorfban is csak tervezgetik a nagyobb pályafelújítást, most mindössze a legkritikusabb helyeken tudnak hozzányúlni a pályához a közeli jövőben.
A meglévő hálózat karbantartása megoldott, de a fejlesztés nem. A képen a rehbrückei vasútállomás előtti végállomáson pihen egy Combino és egy Tatra KT4Dm villamos

Összehasonlításul: az elmúlt évek során Potsdam villamosüzeme átlagosan 2,9 millió euróból fejleszthette a hálózatát, míg a szövetségi támogatás híján ez az összeg a megemelt tartományi hozzájárulás mellett is körülbelül 2 millió euróra csökken majd 2014-től. Az elmúlt években, 2006 és 2011 összesen 35 millió euró értékű fejlesztést hoztak tető alá, ebből 12 millió eurót állt maga a város. Az arányokat jól érzékelteti, hogy csak a golmi vonal megépítésének összköltsége 30-40 millió euró lenne.
A dolog iróniája, hogy az útba eső Eiche városrészben a villamosépítés ellen tiltakoznak a helybeliek, ők ugyanis nem szeretnének kötött pályás kapcsolatot. Úgy gondolják, hogy a villamos gazdaságtalan beruházás lenne, a zsúfoltsági problémákat megoldotta a 605-ös és a 606-os busz sűrítése és útvonalának módosítása.
Az Eiche városrészben élők szerint tökéletes közlekedési eszköz az autóbusz, a külön-külön 20, közösen tíz percenként közlekedő 605-ös és 606-os buszt felesleges kiváltani villamossal. A képen éppen a Hauptbahnhoftól indul a helyi városi közlekedési cég, a ViP csuklós Mercedes-Benz Citaro busza Golm felé
(írásunkat Óvári Péter felvételeivel illusztráltuk)

A fejlesztések elmaradása egyébként Potsdam közlekedésfejlesztési tervével is ellenkezik: abban az autóforgalom csökkentését és a közösségi közlekedés, különösen a gyors villamoshálózat fejlesztését tűzték ki célul.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.