2012. 03. 26.

Nagy pótlásra készülnek

Új fázisához érkezik a berlini Ostkreuz átépítése. A forgalmas gyorsvasúti csomópont átalakítása javarészt a forgalom fenntartása mellett folyik, de a berlinieknek március 30-ától közel három hétig mellőzniük kell majd a Ringbahn egy jelentős szakaszát, ugyanis vágányzárat igénylő munkákat végeznek majd a szakemberek. Ráadásul, hogy ne legyen egyszerű az élet, metrópótlás is nehezíti a gyorsvasutat elkerülő utasok életét.


Nem lesz egyszerű a közlekedők élete Berlinben március 30. és április 16. között. A Ringbahn egy jelentős szakaszát lezárják a forgalom elől az Ostkreuz átépítésének újabb fázisa miatt.
A Ringbahn jelenlegi formájában március 30-án kora este közlekedik utoljára a vágányzár előtt. A vágányzár idején a vonatok a Schönhauser Alle–Westend–Baumschulenweg útvonalon eredeti viszonylatszámuk megtartásával közlekednek, azaz az óramutató járásval megegyezően S41, ellenkező irányban pedig S42-es számmal.
Az ideiglenes S-Bahn-hálózat, rajta a szünetelő vonalakkal
(grafika: DB AG)

A Baumschulenwegtől egyes vonatok S45-ös viszonylatként a schönefeldi reptérre mennek. Egyes, észak felől érkező vonatok pedig a Bornholmer Straßétól a Ringbahn keleti oldala helyett a nyugati ágon közlekednek.
Az S8-as viszonylat járatai Birkenwerder és a Bornholmer Straße között saját számukon, majd onnan a Ringbahn járataiként, S42-esként jutnak el a Westend megállóba, ahonnan az S46-os viszonylat vonataként közlekednek Grünauig, illetve Zeuthenig. Ellenkező irányban az S46-os vonatok Neukölln állomáson „váltanak”, innen S41-esként mennek Gesundbrunnenig, s onnan tovább mint S8-as jutnak el Birkenwerderbe.
Egy S46-oson közlekedő 480-as motorvonat érkezik Zeuthen állomására. A vágányzár idején lehet, hogy a Ringbahnról jön, de lehet, hogy messzebbről érkezik. A többszöri viszonylatszám-váltás az viszont biztos
(fotó: Halász Péter)

Az S9-es viszonylat északi ágán közlekedő vonatok Blankenburgból érkezve ugyancsak a Bornholmer Straßénál válnak Ringbahnná s egészen a Westendig őrzik az S42-es számot. Innen S46-osként mennek majd el Königs Wusterhausenbe. Ellenkező irányban a Königs Wusterhausenből érkező vonatok Neuköllnben (S41) és Berlin-Gesundbrunnenben váltnak számot, hogy S9-esként végül Blankenfeldébe juthassanak.
Az S47-es viszonylat járatai Spindlersfeld és a Südkreuz között járnak majd, a húsz perces ütemet pedig sűrítik majd a szintén e számmal közlekedő Schöneweide–Westend viszonylatú járatokkal.
S-Bahn pótló autóbusz a rummelsburgi megálló előtt. Komoly feladat lesz a gyorsvasúti szerelvények pótlása. Nem csak a földrajzi távolság, hanem a pótlás időtartama miatt is
(fotó: Halász Péter)

A forgalomtól elzárt szakasz pótlását két autóbusz-viszonylattal oldják majd meg. Az egyik, az A jelű Neuköllnből indulva szolgálja ki valamennyi megállót egészen a Schönhauser Alléig – Plänterwald kivételével. A B jelzésű járatok Schöneweide és az Ostkreuz között ingáznak majd, ez a viszonylat szolgálja ki a plänterwaldi megállót is.
A vonatpótló autóbuszok útvonala
(grafika: DB AG)

Az utasok számára viszonylag egyszerű lenne az élet, ha a BVG nem szervezte volna rá a vágányzárra a sajátját: az U2-es metró északi szakaszán április 7-9. között Pankow és a Stadtmitte, míg április 10. és 16. között Pankow és a Rosa-Luxemburg-Platz között nem járnak majd a vonatok. Itt metrópótló buszok közlekednek majd.
A vágányzárral egy időben az U2-es metró északi szakaszán is forgalomkorlátozások, metrópótlás lesz majd – komoly kihívás ez még Berlinben is. Halász Péter felvételén egy A3-as szerelvény pihen a pankowi végállomáson

Ez a lépés meglehetősen nehézzé teszi majd a környéken a tömegközlekedést. A BVG a nehézségek csökkentése érdekében jelezte: a metróval párhuzamos M1-es villamosviszonylaton a mostaninál nagyobb kapacitású, csatolt Tátra-szerelvények járnak majd, amelyek a lehetőségekhez képest sűrűbben indulnak a megszokottnál. A BVG és az S-Bahn Berlin GmbH is azt javasolja az utasoknak, hogy a megmaradó észak-déli S-Bahn-viszonylatokat vegyék igénybe.
Az S-Bahn vágányzárának oka többes. Egyrészt üzembe helyezik a Ringbahn keleti szakaszát irányító elektronikus biztosítóberendezést, másrészt pedig a Ringbahnon szerelvények beköltöznek végleges helyükre, a nemrégen befejezett csarnokba. A mostani, szabadtéri peron csak ideiglenes megoldás volt ugyanis, ezt a peront a jövőben a regionális vonatok fogják használni.
Az S9-esen közlekedő 481/482-es motorvonat érkezik a majdani regionális peronhoz. évek óta az S-Bahn használta, de a gyorsvasút az azóta felépült csarnokba költözik a vágányzár idején
(fotó: Magyarics Zoltán)

A most üzembe kerülő elektronikus biztosítóberendezéssel megszűnik az az előny, amit nemrégiben tapasztalhattak az utasok: amikor a város nyugati részét irányító biztosítóberendezés felmondta a szolgálatot, akkor keleten, ahol még a régi rendszer szerint állomásonként és kisebb körzetekre osztva irányítják a vonatforgalmat, életképes maradt a hálózat. Igaz, a DB AG váltig állítja: ilyenre többet nem kerülhet sor.
Hamarosan már csak emlék lesz a jó fotóhely a majdani regionális peronnál. A képen egy 485-ös sorozatú motorvonat tart észak felé az S9-es viszonylaton
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Ringbahn-peronok átépítésével egy fontos szakasza zárul majd le az Ostkreuz átépítésének. Most következnek majd a sorban az alsó peronok, a Stadtbahn vágányai. Ennek egyik első, amolyan beharangozó lépése volt a menetrendváltástól életbe lépett korlátozás, ami szerint az S3-as viszonylat vonatai Erkner felől csak az Ostkreuzig jönnek be és sokszor ez a végállomás is áttevődik Rummelsburgba ilyen-olyan vágányzárak miatt. A jövőben a mostani viszonylatok szerinti peron-hozzárendelés irányonkéntira változik, tehát a városba befelé vagy onnan kifelé közlekedő vonatokat ugyanannál a peronnál találja meg az utas.
A felső szint átépítése után következik az alsó szint, a Stadtbahn peronjai. Itt is komoly változások következnek hamarosan
(fotó: Halász Péter)

A csomópont átépítése 2016-ra fejeződik be.
Az S-Bahn Berlin honlapján részletes tájékoztató és külön útmutató is megtalálható a vágányzárról, amelyben részletesen leírják, mikor, hol lehet a pótlóbuszokra felszállni.

Halász Péter