2012. 03. 01.

Megújult megállók a föld alatt

Befejeződtek a felújítási munkák a neves bécsi villamospályán, az USTRAB-ban. A földalatti villamosszakasz megállói az elmúlt év során megújultak, akadálymentesítették őket. A Wiener Linien biztonságosabb, attraktívabb és kényelmesebb megállókkal várja az utasokat.



Blechturmgasse, Kliebergasse, Matzleinsdorfer Platz, Eichenstraße és Laurenzgasse. Öt megálló a föld alatt. A bécsi villamoshálózat jellegzetes szakasza, az USTRAB megállóhelyei 2011-ben sorra újultak meg, a mai elvárásoknak megfelelően alakították át őket.
A kéreg alatti vezetésű villamosvasúti szakasz állomásait a Wiener Linien akadálymentesítette, a belső tereket új, világos burkolattal látták el, barátságosabbá tették a megállókat. A felszínről immáron mindegyik peronra felvonóval is eljuthatnak az utasok, így az itt közlekedő 1, 6, 18 és 62 jelzésű vonalakon közlekedő alacsonypadlós villamosok éppúgy elérhetők a nehezebben mozgók számára, mint a helyiérdekű vasút, a WLB járatai.
Az egyik legfontosabb változás: a peronokra immáron felvonóval is eljuthatnak az utasok, ez főleg a nehezen mozgó és sok csomaggal közlekedő utazók számára előny

A Wiener Linien a felújítás során mintegy tizenkétezer négyzetméteren cserélte le a falburkolatokat. Mintegy 3500 m2-nyi álmennyezet is készült, amelynek különleges, fényvisszaverő felületet kaptak, így segítve a peronok megvilágítását. A peronokon 57 vitrinben helyezhetik el a bérlők hirdetéseiket. Az utasok tájékoztatását, a biztos közlekedést mintegy kétszáz, javarészt megvilágított felirat segíti. A Matzleinsdorfer Platzon új menetrendi összesítő táblákat is elhelyeztek, ezen az itt közlekedő mind a négy villamosvonal járatainak legközelebbi indulásai megjelennek.
Központi kijelző a Matzleinsdorfer Platzon. Valamennyi indulás, még a felszíni buszjáratok indulási idejét is jelzi a rendszer

Az utasforgalmi és üzemi terek biztonsági rendszereit is felújították. Az elektromos kábelek új, tűzálló borítást kaptak, emellett pedig száraz oltórendszert építettek ki. Az USTRAB biztonsági rendszere immáron megfelel a legszigorúbb, a metróállomásokra vonatkozó előírásoknak.
A Wiener Linien hét és fél millió eurót, mintegy 2,2 milliárd forintot fordított az állomások renoválására.
A megszépült állomásokat Magyarics Zoltán fényképei segítségével mutatjuk be olvasóinknak.
Tiszta, rendezett, világos aluljárók vezetnek le a földalatti metróba. A képen a Matzleinsdorfer Platz elosztószintje

A falakon lévő vitrinekbe információs anyagok és hirdetések is kerülhetnek. Az utastájékoztató rendszer is megújult, a táblák java része, mint a kép jobb oldalán lévő is, kivilágítható

A nagyméretű menetrendi lapok áttekinthetőbbek, mint a megállóhelyeken egyébként megszokott formátumban készülő anyagok

Újdonság és a tűzvédelmi rendszer része is a peronokat és az előtereket elválasztó fal és ajtók. Jobbra az állomásfelügyelő végzi a munkáját a kuckójában

Világos, barátságos megállók. A peronok felett a mennyezet burkolata speciális, fényvisszaverő bevonattal készült. A falak burkolata is megújult

Szokatlanul hat a Matzelinsdorfer Platzon az üvegajtók sora. De vajona vakvezető sáv miért a zárt ajtóhoz vezet? Ugyancsak érdekes a peron végén a tájékoztató táblák elhelyezkedése. A „lámpaerdőtől” nem olyan könnyen olvasható. Igaz, ez utóbbira szükség van, hiszen a közúti vasúti jelzéseket és az USTRAB speciális jelzéseit is figyelembe kell venni a villamosvezetőnek, no meg a váltó állásáról sem árt meggyőződnie

Az eltolt peronoknak köszönhetően jobban látható az új üvegfal a megszépült állomásokon 

Kontraszt: ezen a 2008-ban készült felvételen jól látszik a megállók eredeti kialakítása, az üvegfal nélküli peronok
(fotó: Halász Péer)

Régi villamos a megújult peron mellett. A 6-oson közlekedő E1-es bizony még a régi USTRAB-állomásokon kezdete a pályafutását

A 18-ason közlekedő 4094-es számú E2-es a régi Matzleinsdorfer Platzon tart rövid pihenőt
(fotó: Halász Péter)

A 604-es számú, B sorozatú, hosszú ULF a megújult Matzleinsdorfer Platz A peronján várja az indulást. A különbség, a fenti, 2008-as képhez képest szembetűnő, a helyszín ugyanaz

A mára már letűnt időket idéző hangulatot árasztott a Kliebergasse megálló is. Csak reméljük, hogy a peron végén, a távolban látszó Wiener Stadtwerke logót meghagyták. A felvétel 2008-ban készült
(fotó: Halász Péter)

Nem csak a nagy forgalmat bonyolító Matzleinsdorfer Platz újult meg. A képen a megszépült Eichenstraße megállóhely

Természetesen ide is jutott felvonó. A kép jobb oldalán a 15 km/h-s lassújel még a felújítás utolsó simításai miatt maradt kint, egyébként hatvannal robognak a villamosok a föld alatt
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.