2012. 03. 26.

Megújuló százas

Megújul a 100-as vonal Szajol és Püspökladány között. A kivitelező konzorcium ígérete szerint a pálya alkalmas lesz az akár 160 km/h-s tempóra is. A pályát korszerű módszerekkel, géplánc segítségével cserélik. A felújítást végző konzorcium sajtótájékoztatón mutatta be a munkákat. Sipos Milán tudósítása.


Az elmúlt pénteken mutatták meg a kivitelezők a sajtó képviselőinek a 100-as vonal felújításán dolgozó gépláncot. A pályát egy hatalmas, körülbelül 600 méter hosszú ágyazatrostáló és alépítmény javító géplánc segítségével építik át. Az egykori Barta megállónál tartott nyílt napon az érdeklődők – megfelelő oktatás után és munkavédelmi eszközök használata mellett – közelről is megnézhették, hogyan dolgozik az óriási masina.
A pályaépítő szerelvény lassan, de folyamatosan halad. Az elején az RTS egyik felújított, egykoron ÖBB-s 2143-as dízelgépe, a másik végén pedig a Train Hungary egyik Sulzere dolgozik. Az érintett állomásközökben, ahol a munkavégzés zajlik – esetünkben Törökszentmiklós és Fegyvernek-Örményes között – a forgalom egy vágányon bonyolódik. Általában nyolcvanas, a géplánc mellett pedig 40 km/h-s lassújelet rendeltek el a közlekedő vonatoknak. A gépláncon dolgozó munkásokat fény- és hangjelzéssel figyelmeztetik az üzemelő másik vágányon közeledő vonatra.
Szakemberek dolgoznak, érdeklődők fényképeznek. Háttérben a hosszú alépítménycserélő-szerelvény második fele látható. Nem csak maga az alépítmény csere érdekes, hanem az is, hogy miképpen jut a friss anyag a kavicságy alá. A kép hátterében jól kivehető a hosszú kocsisor és a rajtuk lévő konténerek. Ezen a hosszú láncon két érdekes szerkezetű kocsi mozog, amelyek feladata, hogy a távolabb eső, még ki nem ürített konténerek tartalmát a lánc tartályába ürítse, s onnan a vágány alá kerüljön

A gép a kavicságyréteget szedi föl, megemelve a sínszálakat betonaljakkal együtt. A szennyezett zúzottkő ezután rostáláson, mosáson megy keresztül

Az építőgéplánc első fele. A kocsikon lévő sárga lámpák figyelmeztetnek a vonatok közeledésére

A második lépésben a kavicságy alatti alépítményi réteget bontja el a gép

Friss, különleges összetételű, tömörített alépítményi réteg kerül az alsó ágyazat alá. Ezt megelőzően geotextíliát fektetnek le

A korábban felszedett, de rostáláson és mosáson keresztülment zúzottkövet építik be alsó ágyazatnak

Érdeklődők, a média munkatársai kísérik figyelemmel az eseményeket

Az ágyazat kialakítása után egy, a gépláncba beépített aláverőgép (ASA) alakítja ki a vágány fekszint- és irányviszonyait. A géplánc elhaladta után a pálya 40 km/h-ás sebességgel járható.
A következő munkafolyamat a felépítmény cserélése lesz. Ezt egy hasonlóan korszerű géplánc, egy SUZ gyorsátépítő vonat fogja végezni
(fotó: Sipos Gergely)
A vonat végén a Train Hungary egyik Sulzere. Mellette a 6205-ös számú sebesvonat döcög Budapest felé, élén a 431 111-essel
A Train Hungary gépe a Rolling Stocktól bérelt 601 107-es Sulzer

Az egykori Barta megállóhelynél a Dália IC (IC 657) élén a 480 015-ös lassít a géplánc mellett kötelező 40-es tempóra

Az IC-k és személyvonatok közzé olykor még egy tehervonat is belefért. A 431 297-essel az élen egy tehervonat tart Püspökladány irányába
(fotó: Sipos Gergely)

A szerelvény elején dolgozó 2143-es tolat vissza Barta felé
(fotó: Sipos Gergely)

A mozdony visszatért a lánchoz. A felszálló por miatt nehezen kivehető a vonat vége
(fotó: Sipos Gergely)

A 2143-as, becsületes „nevén” 92 81 2143 032-8 testközelből

A bartai elveszett megállón robog keresztül – negyvennel – a 431 016-os vontatta IC 605-ös, a Nyírség
(fotó: Sipos Gergely)

Törökszentmiklós állomáson várakozik a 600 840 pályaszámú Sulzer, hogy rakott vonatát kitolja az építés helyszínére. Háttérben az üres vonattal vár bejáratra a 107-es Train Hungary-s dízelmozdony
(a másként nem jelölt felvételeket a szerző, Sipos Milán készítette)

Sipos Milán