Eredményt hirdetett a VBB a Berlint észak-déli irányban átszelő regionális vasúti viszonylatok üzemeltetésére vonatkozó pályázat kapcsán. A döntés értelmében maradhat az eddigi üzemeltető: a DB Regio.
A Stadtbahnon áthaladó hálózattal ellentétben (ahol az ODEG-gel közösen működtetik majd jövőre a viszonylatokat) a DB Regio egyedül nyerte el a „Netz Nord-Süd” üzemeltetésére vonatkozó jogot. Az üzemeltetési pályázat az RE3 (Stralsund/Schwedt (Oder)–Berlin–Elsterwerda) és az RE5 (Rostock/Stralsund–Berlin–Falkenberg (Elster)/Lutherstadt Wittenberg) viszonylatok tizenkét éves üzemeltetésére vonatkozott. A szerződés a 2014 decemberi menetrendváltással lép életbe.
Az észak-déli nagyvasúti alagút vonatait továbbra is a DB üzemeltetheti
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A négy tartományt is érintő vonalhálózaton ugyan több közlekedési szövetség is jelen van, a viszonylatok koordinálását a Berlin-Brandenburgban illetékes VBB végzi. A hazai viszonylatban rendkívül hosszú, több száz kilométeres regionális viszonylatok működtetéséhez szükséges költségeket az érintett négy tartomány teremti elő. Egészen pontosan Brandenburg 51, Mecklenburg-Vorpommern 36, Berlin 10, Szász-Anhalt pedig 3 százalékát adja a vonatközlekedés ellentételezésééül szolgáló összegnek. A DB Regio évente mintegy 9,5 millió vonatkilométer teljesítésére vállalkozott.
A 112 102-es az RE5-ös viszonylat vonatával indul Berlin-Gesundbrunnenből Rostockba
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A pályázatában a DB Regio vállalta, hogy mindkét viszonylaton vadonatúj emeletes járműveket vet majd be, olyanokat, amelyeket már ismerhetnek az RE5-ös viszonylaton utazók. A DB Regio tervei szerint az RE5-ösön további öt motorvonatot közlekedtet majd. Ezeket a Bombardier Transportation szállítja – csak halkan jegyezzük meg, hogy a 2014-es start közeleg, így könnyen előfordulhat, hogy az emeletes vonatokat a nem éppen sikeres Talent 2-eseket járatja majd.
Az emeletes kocsik maradnak, csak kívül-belül megújulnak majd. A mozdonyok is maradhatnak – elvileg –, hiszen a 112-esek 160 km/h-s végsebessége pont elegendő
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A mozdonyos vonatok a jelenlegi négyről öt kocsisra bővülnek majd. A most használt járművek alapos felújításon esnek majd át a tervek szerint. A megújuló belső térben térfigyelő kamerák növelik az utasok biztonságérzetét majd. Emellett a szerelvények elrendezése is változik. A mozgáskorlátozott utasok az új rend szerint a vonat közepén találják majd a számukra kialakított teret. Ez nagyon sokuk kívánsága volt, így a nehezen mozgó utazók minden irányban ugyanott találják a számukra alkalmas helyet, menjen bármerre is a szóban forgó vonat.
A 112 111-es Lutherstadt Wittenberg felé tolja emeletes kocsikból álló szerelvényén. A reformáció szülővárosában örülnek, hogy megmaradnak a Berlinbe közvetlen eljutást biztosító regionális járatok
Jörg Vogelsänger, Brandenburg tartomány infrastruktúráért is felelős minisztere úgy nyilatkozott az eredményhirdetés kapcsán: üdvözli, hogy a tartomány regionális közlekedésének 90 százaléka nyílt pályázatokon került a mostani üzemeltetőkhöz. A kelet-brandenburgi pályák üzemeltetésére vonatkozó jelenleg zajló és a Prignitz-Express nyáron induló pályázatával a teljes regionális forgalom nyílt és átlátható módon kerül a működtetést végző társaságokhoz.
Hans-Werner Franz, a VBB első embere úgy fogalmazott: továbbra is hűek maradnak az eddigi elképzeléseikhez, azaz az üzemeltetési pályázatok eredményeként az utazóközönség kiszolgálásának jobb színvonala a cél. A VBB célja, hogy az utasok a saját bőrükön érezhessék a pozitív változásokat.
Vajon a vonatok végén a Síntrabikat lecserélik a vonatok végén? A 114 010-es Stralsund felé indul az ex-DR-emeletesekből álló szerelvényét tolva. A felvétel Blankenfelde (Teltow-Fläming) állomáson készült
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter