Kérte az ICE-színterv oltalom alá helyezését a Deutsche Bahn AG. A Deutsche Patent- und Markenamt (DPMA, Német Szabványügyi Hivatal) helyt adott a vasúttársaság kérésének és tíz évre oltalom alá helyezte a távolsági nagysebességű járatokról ismerős színtervet.
Világosszürke alapon közlekedési vörös csík – nagyjából így lehet jellemezni a DB AG távolsági járműveinek festését. Az eredetileg az ICE-vonatokra kitalált dizájn az ezredforduló után váltotta le az addig alkalmazott színtervet: a jellegzetes vörös ablaksávot, alatta törtfehér felülettel. Ezt a ruhát viselik azonban a DB AutoZug személykocsijai a mai napig.
A 2000-es évek elején vezették be az ICE-ken, majd később az IC-kocsikon is a mai festési tervet (képünkön), ami tulajdonképpen a régi, kétszínű díszítőcsíkkal rendelkező ICE-k ruháján alapul
A DB AG most úgy döntött, hogy az ICE megnevezés mellett a színtervet is levédeti. Mint ismeretes, a korábbi védettség miatt fordulhatott elő olyan helyzet, hogy a régebbi – a legutóbbi CD 14-es változatig – Zusi-telepítőlemezeken nem is szerepelhettek az ICE-járművek. Azokat csak külön csomagban lehetett letölteni a program honlapjáról, mert így nem sérültek elvben a DB AG jogai.
A DB Fernverkehr Magyarországról utolsóként hazatérő kocsijai a Keleti pályaudvaron. A színtervüket levédette a tulajdonos
A DB AG mostani kérésének hatásai ilyen formában ugyan még nem ismertek, az viszont biztos, hogy május 24-éig még lehet kifogást emelni a védettség ellen a DPMA-nál.
Az ICE-vonatok formája és neve mellett a színterv is védett lehet
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A vonatok, járművek neveinek levédetése egyébként nem újdonság és nem is egyedi lépés. Az ÖBB is így tett például az EuroSprinter mozdonyok esetében, hiszen a Taurus nevet, mint védjegyet, az ÖBB birtokolja. Így tehát bizony hibásan és jogosulatlanul nevezik a magyar vagy akár az MRCE gépeit is e néven. Ugyanez a helyzet az EuroRunnerekkel, ahol a Herkules nevet, míg a 2070-es dízelek esetén a Hektor nevet védette le az ÖBB.
Halász Péter