2012. 03. 04.

Évtizedek óta a legsúlyosabb baleset történt Lengyelországban

Két személyvonat ütközött össze szombat éjszaka Lengyelország déli részén, a hatóságok szerint legalább tizenöt utas meghalt, 54-en megsérültek, közülük negyvenen súlyosan. Híradások szerint Lengyelországban bő harminc év óta nem történt ilyen súlyos vasúti baleset.

A baleset a Krakkótól délre fekvő Szczekociny településnél történt, de lakatlan területen: a Varsóból Krakkóba tartó vonat frontálisan ütközött össze a Przemyslből Varsóba közlekedő szerelvénnyel. Az utasok pontos létszáma nem ismert, de a becslések szerint megközelíthette a 370 főt. A sziléziai vajda szerint az utasok közt ukrán, francia és spanyol állampolgárok is voltak. Más külföldiekről nem tett említést. A hatóságok két mentőhelikoptert és 35 mentőautót küldtek a baleset helyszínére, ahol mintegy 450 tűzoltó és 100 rendőr próbált segíteni a bajbajutottakon.
A baleset oka egyelőre nem ismert. A nemzeti vasúti hálózatot felügyelő társaság képviselője szerint a fővárosból Krakkóba tartó szerelvény nem a saját pályáján közlekedett. Az ügyben még vasárnap eljárást indít a czestochowai ügyészség, a vasúti baleseteket feltáró bizottság is vizsgálja a katasztrófa okait. A közlekedési miniszter szerint a pályának ezt a szakaszát tavaly újították fel. Az ügyészség szerint a két ügyeletes vasúti forgalomirányító a baleset pillanatában nem volt ittas állapotban. A kérdéses vonalszakasz biztosítja az összeköttetést a Varsóból délre tartó „CMK” nagysebességű vonal és Krakkó között.
(forrás: hirado.hu)

Érdemes megjegyezni, hogy a lengyeleknél meglehetően kezdetleges vonatbefolyásoló berendezés van. Az SHP lényegében egy végtelenségig lebutított Indusi, ahol csak 1000 Hz-es befolyásolás van, függetlenül a jelző állásától. Ha a mágneseknél a járművezető nem nyugtázza a jelzést, akkor kényszerfékezéssel állítja meg a vonatot. A rendszer hátránya, hogy a vonat minden különösebb technikai akadály nélkül meghaladhatja a továbbhaladást tiltó jelzőt is.

Az utasok által elsősorban gyorsaságáért és szervezettségéért dicsért mentőakció első részét hajnalban zárták le, amikor a mentőkutyák már nem jeleztek további túlélőket a roncsokban.
Helyszíni tudósítások szerint mindkét szerelvény erősen megrongálódott, több vagon összepréselődött, és kisiklott a frontális ütközés következtében. A vagonok egy részét hajnalban elszállították, de a két szerelvény összepréselődött mozdonyait és első vagonjait csak a vasárnap dél körül várható nehéz gépek segítségével lehet leemelni a pályáról.
(a képek forrása: gazeta.pl)

A tűzoltóságnak éjszaka sikerült kapcsolatot teremtenie néhány személlyel, aki a roncsokban rekedt, elsősorban őket próbálta kimenteni. Többségüket csak úgy tudták kiszabadítani, hogy szétvágták a vagonokat. A vagonokban még legalább egy holttestet látnak, de azt csak akkor tudják elérni, ha az egymáson fekvő, harmonikává zúzódott vagonokat már szétválasztják.
A tűzoltóságon kívül a környező faluk lakossága jelent meg elsőként a helyszínen és segített kimenekülni a vagonokban rekedt túlélőknek.
A baleset túlélői szerint a baleset pillanatában hirtelen hatalmas zajt hallottak, majd mindenki leesett az ülésekről. „Később már az ülések által összepréselt embereket és csonka testrészeket láttunk a szerelvényben és azon kívül” – mondta az egyik utas a TVN24 hírtévének.
Donald Tusk miniszterelnök éjszaka a helyszínen az utolsó 22 év legsúlyosabb vonatbalesetének nevezte a történteket. A kormányfőn kívül éjszaka a sziléziai vajda, valamint a belügyi, a közlekedési és az egészségügyi tárca vezetői is a helyszínre érkeztek. Bronislaw Komorowski lengyel elnök a helyi önkormányzattal éjszaka óta tartja a kapcsolatot.
A komoly végtagtöréseket, fej-, gerinc- és medencesérüléseket szenvedett sebesülteket Chalupkiba, a legközelebbi vidéki kórházba, valamint a környékbeli városok – Czestochowa, Zawiercie, Jedrzejow, Włoszczowa, Miechów, Sosnowiec, Dabrowa Górnicza, Piekary és Myszków – kórházaiba szállították. Az utasok hozzátartozói számára külön telefonos információs szolgálatot indított a sziléziai katasztrófavédelem és a PKP Intercity vasúti társaság.
A kórházi kezelésre nem szoruló utasok egy része a Goleniowy település iskolájában töltötte az éjszakát – értesült a TVN24 hírtévé. A túlélők közül több mint százan már buszokkal hazautaztak.
A legnagyobb lengyelországi vasúti baleset 1980-ban az ország északi részében történt. A baleset 67 áldozatot követelt, 64-en megsebesültek.

MTI, RegionalBahn.blogspot.com