Legalább négy hónapos csúszásban van a gyártó Bombardier az SBB új emeletes vonataival. A csúszás oka, hogy a megrendelő számos módosítást kért a már elkészült, a belső teret mutató modellhez képest.
Mintegy négy hónapot csúszik a kivitelezéssel a Bombardier az SBB által rendelt TWINDEXX motorvonatok esetében. A svájci államvasút még 2010 májusában 59 emeletes motorvonatot rendelt a gyártótól, összesen 1,9 milliárd frank, mintegy 454 milliárd forint értékben. A vonatokat eredetileg a 2013 decemberi menetrendváltástól vetette volna be az SBB, de most úgy tűnik, legalább négy hónapot csúszik az első jármű – és így az összes – leszállítása. Legkorábban 2014 tavaszán állhat ugyanis forgalomba az első szerelvény, míg a teljes flottát várhatóan csak a 2014 decemberi menetrendváltástól használhatja az SBB.
Még várni kell az SBB új motorvonataira – 2014 elején érkezik az első TWINDEXX szerelvény a helvét államvasúthoz
A késés oka a hírek szerint az SBB igényei a belső térrel kapcsolatban. Ahogy arról a RegionalBahn Blog is beszámolt, még a nyáron építettek egy 1:1 méretarányú modellt, amelynek segítségével az utasteret mutatták be a kiválasztottaknak és az ő véleményük alapján állította össze az SBB a végleges kialakításra vonatkozó igényét.
A változtatásra vonatkozó igények átvezetése pedig késést jelent, mintegy négy hónappal vannak lemaradva jelenleg az eredeti tervekhez képest – tudatta a Bombardier. A cég közlése szerint ezek ellenére próbálják behozni a késést, mindent megtesznek azért, hogy időben átadhassák a járműveket a megrendelőnek. Mindez azonban nagyban függ a beszállítóktól is, akik viszont nem feltétlenül tudják kiszolgálni a Bombardier megnövekedő igényeit.
A késett szállítás nem okoz gondot az SBB üzemében, hiszen legfeljebb tovább működtetik a régi járműveket
(grafikák: SBB CFF FFS)
(grafikák: SBB CFF FFS)
A vonatok belső kialakítása kapcsán egyébként még nem teljesült maradéktalanul minden igény. A mozgássérültek például a szövetségi bíróságon keresik igazukat, ugyanis az új motorvonatokban szerintük sokkal rosszabb feltételek között utazhatnak a kerekesszékesek, mint a jelenlegi járműveken. A bíróság döntésétől függ, hogy mennyire kell-e módosítani a terveket, ha kell egyáltalán. Ha szükséges lesz, akkor az SBB-vel összhangban alakítják át a járművek belsejét – mondta Stéphane Wettstein, a Bombardier svájci leányvállalatának vezetője.
A Bombardier mellett az SBB is bizakodik és remélik, hogy mielőbb forgalomba állíthatják az új járműveket. Hozzátették: a késett szállítás nem veszélyezteti a vasútüzemet, legfeljebb tovább kell üzemeltetni néhány régebbi járművet.
Halász Péter