Az OMSI egyéves története során rengeteg fantáziapálya látott napvilágot, de ezek közül igen kevés érte el a valós térképek színvonalát Ilyen üdítő kivétel a Bad Kinzau vagy éppen a Stadtbusnetz nevű hálózat. Néhány napja viszont megjelent egy fiktív angol kisvárost bemutató pálya: a Bowdenham.
Az újonnan megjelent térkép, a Bowdenham nevet viseli. Az angol fiktív pályán azonban a jobboldali közlekedési rend van érvényben és így inkább talán „angolosnak” neveznénk, semmint angolnak.
A pálya központja Apsley városa, ahol két közlekedési cégnél is vezethetünk. A két céget külön kell bontanunk: a Stagecoach Apsley városi közlekedését látja el, de néhány elővárosi járata is van, de ezek közül mi csak a 952-est vezethetjük. A városban három helyijárat üzemel, de pontosabb lenne inkább vonalcsoportoknak hívni őket. A három irány a napszaktól függően változik: hajnalban és este valamelyik körjárat, hétvégén csak a vonal feléig megy el, és így tovább... A bonyolultnak tűnő hálózat azonban remek szórakozást nyújt a virtuális buszvezetőknek. A szóban forgó a helyi járatok elsődleges célja Apsley külvárosaiból behordani az embereket a város központjába. Itt található az autóbusz-állomás is, ahonnan az elővárosi járatok indulnak.
A Bowdenham másik általunk is vezethető vonalcsoportját a South Yorkshire's Transport, az SYT üzemelteti. A két valós cégnév ne zavarja meg olvasóinkat: mint már említettük teljesen fiktív hálózatról van. A SYT egy helyijárat (94 és 94A) mellett az Apsley és Wotton közötti elővárosi vonalcsoportot üzemelteti. A cég garázsa a Stagecoach-hoz hasonlóan Apsleyben található, de mindkét cégnek külön telephelyük van.
Apsley autóbusz-állomás különlegesen szépre sikerült. A helyijáratok a háttérben, kint a főúton állnak meg
A vonalcsoport több járatra oszlik. Maga a fővonal Apsley és Wotton között húzódik, Bowdenham, Ingoldisthorpe és Winterbourne városokat érintve. A vonalcsoport összesen 11 járatot tartalmaz, ebből egyet a Stagecoach üzemeltet. A járatok különböző útvonalakon közlekednek.
A nyilak ezúttal is segítenek nekünk. Amikor csak a végállomások nevét látjuk kiírva, akkor az a garázsmeneti útvonalat
A vonalcsoportban két alapjárat található: az 520-as a két említett várost köti össze, de végig a főúton közlekedik, Apsley-ben a vasútállomáson található a végállomása. A másik alapjárat az 523-as, amely a főútról lefordulva teljesen feltárja Winterbourne és Bowdanham városokat is. Ennek Apsley autóbusz-állomáson található a végállomása. Ezeket egészíti ki az 521-es és az 522-es, előbbi Winterbourne várost nem tárja fel, a másik Bowdenham-ot hagyja ki (egészen pontosan a főúton, a városok szélén haladnak.
Bowdenham kertvárosi részében járunk, a főút a háttérben fut
A kertváros után hamarosan elérjük a város központját is
A vonalon két gyorsjárat is üzemel, ezek közül hétfőtől szombatig jár az X53-as, Apsley autóbusz-állomás és Wotton ipari parkja között. Utóbbi az egyetlen járat a vonalcsoporton belül, amely nem Wotton belvárosában végződik.
A hálózat másik gyorsjárata az X52-es, szintén a két várost tárja fel, de egyedüliként az autópályát használva. Ez csak hétköznap csúcsidőben közlekedik.
Szintén a vonalcsoport része az 524-es, amely hétköznap napközben közlekedik, összesen négy indulása van. A járat két kistelepülést szolgál ki: Monktont és Bassett Hall-t.
A hálózaton egy iskolásjárat is közlekedik S52-es számon, reggel Apsleyből viszi a gyerekeket a winterbournei iskolába, illetve délután onnan hozza haza őket. Még egy járatról kell szólnunk: a korábban már említett 952-es, amely Apsley autóbusz-állomás és Bowdenham között jár. A viszonylat csak piacnapokon, azaz hétfőn, szerdán és pénteken közlekedik. A járatnak több kisebb önálló szakasza van, a buszt, amint említettük a Stagegoach üzemelteti.
A hálózaton két éjszakai járat is üzemel, az elővárosi korridoron az N52, illetve péntek és szombat éjszaka az N90, amely a helyijáratok útvonalát fedi le.
Megállapíthatjuk, hogy egy igen kiterjedt, elsőre bonyolultnak tűnő hálózatról van szó, amely garantálja, hogy nem fogjuk egyhamar megunni. Az utasok (részben) angolul beszélnek majd hozzánk és a hálózat saját menetdíjakkal rendelkezik, igazán úgy jó használni ezeket, ha telepítjük az angol font pénzkészletet is.
A rengeteg átszerelés miatt ezúttal csak a fordát választhatjuk ki, egy fordán belül szinte minden járattal találkozunk majd. Az elővárosi járatok közül egyedül az X53-as nem szerel át másik vonalra. A városok elrendezése is igen remekül sikerült, nem csak a megszokott alap objektumokat használja. Változatos terepen vezethetünk: városban, főúton, autópályán, de több vasútvonal is található a pályán. Utóbbin természetesen a vasút is működik – igaz, német járművekkel.
A vonalakon a jól ismert SD200-as és SD202-es buszok közlekednek, a legújabb NL202-essel karöltve. A buszokhoz az adott cég fényezését hordják magukon. A helyijáratokon a szóló kocsik járnak – hasonlóan az X53-ashoz – az elővárosi korridoron a hatalmas utasforgalom miatt azonban emeletesekkel üzemel. A járatokhoz profin elkészített menetrend készült, amelyet pdf formátumban meg is találunk majd a letöltött állományban. A buszok a garázsban kezdenek és ott is végződnek, így többször látunk garázsmenetes buszokat is a városban. Sajnos a menetidő számítása nem sikerült túl jól, így az elővárosi járatokon igen kényelmesen lehet vezetni a laza menetidő miatt.
A hálózat legnagyobb negatívuma a körforgalmak megoldása, ugyan is a körforgalmon belül nincs elsőbbségünk, ami viszont teljesen ellent mond a KRESZ szabályainak...
A járatok IBIS kódját szintén megtaláljuk a letöltött állományban, azonban felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a városi buszok között több A jelzésű vonal is található, de ezt az IBIS nem tudja kiírni. Ezt kis trükkel tudjuk áthidalni, beírjuk a mellékelt kódot, majd felül a 92-es ikonra kattintva átírjuk a vonalszámot. A vonalakhoz nagyon dicséretes módon hangosbemondások is tartoznak.
A pálya telepítése igen egyszerű: regisztrálni kell az aussiex.org oldalra, majd letöltés után másoljunk be mindent az OMSI gyökérkönyvtárába. A megfelelő működéshez szükség lesz honlapon felsorolt átfestések letöltésére is.
Összességében a Bowdenham egy profin kivitelezett hálózat, amely a maga fiktív megoldásában is egy élhető, valós üzemnek tűnik. Az általunk vezethető járatok mellett több vonal is található, így igen komoly buszforgalommal találkozunk. Érdemes kipróbálni!
Wotton High Road végállomás. Az utca két oldalán lévő öbölben kell megvárnunk az indulási időt, de előtte 1-2 perccel érdemes beállni a felszállóhelyre, amelyet jobbra fordulva (a képen balra) találunk majd meg. Az előtérben látható öbölben az X52-es várakozó helye található, a kép jobb szélén a többi, általunk nem vezethető busz megállója van
Wotton ipari parkon belül szűk utcákban kell megfordulnunk
A hálózat másik gyorsjárata az X52-es, szintén a két várost tárja fel, de egyedüliként az autópályát használva. Ez csak hétköznap csúcsidőben közlekedik.
Az X52-es félóránként közlekedik a két nagyváros között, az autópályát használva. Utóbbi szakaszon majdnem tíz percig vezethetünk, így ez az OMSI pályák egyik leghosszabb autópályás szakasza
Szintén a vonalcsoport része az 524-es, amely hétköznap napközben közlekedik, összesen négy indulása van. A járat két kistelepülést szolgál ki: Monktont és Bassett Hall-t.
Tolatásos megfordulás az 524-es járaton
A hálózaton egy iskolásjárat is közlekedik S52-es számon, reggel Apsleyből viszi a gyerekeket a winterbournei iskolába, illetve délután onnan hozza haza őket. Még egy járatról kell szólnunk: a korábban már említett 952-es, amely Apsley autóbusz-állomás és Bowdenham között jár. A viszonylat csak piacnapokon, azaz hétfőn, szerdán és pénteken közlekedik. A járatnak több kisebb önálló szakasza van, a buszt, amint említettük a Stagegoach üzemelteti.
A hálózaton két éjszakai járat is üzemel, az elővárosi korridoron az N52, illetve péntek és szombat éjszaka az N90, amely a helyijáratok útvonalát fedi le.
A délutáni iskolásjáratra sajnos nem fért föl mindenki...
Megállapíthatjuk, hogy egy igen kiterjedt, elsőre bonyolultnak tűnő hálózatról van szó, amely garantálja, hogy nem fogjuk egyhamar megunni. Az utasok (részben) angolul beszélnek majd hozzánk és a hálózat saját menetdíjakkal rendelkezik, igazán úgy jó használni ezeket, ha telepítjük az angol font pénzkészletet is.
A rengeteg átszerelés miatt ezúttal csak a fordát választhatjuk ki, egy fordán belül szinte minden járattal találkozunk majd. Az elővárosi járatok közül egyedül az X53-as nem szerel át másik vonalra. A városok elrendezése is igen remekül sikerült, nem csak a megszokott alap objektumokat használja. Változatos terepen vezethetünk: városban, főúton, autópályán, de több vasútvonal is található a pályán. Utóbbin természetesen a vasút is működik – igaz, német járművekkel.
A vasút Wotton határában...
...és Apsleyben a 92/96-os járatcsalád vonalán
A vonalakon a jól ismert SD200-as és SD202-es buszok közlekednek, a legújabb NL202-essel karöltve. A buszokhoz az adott cég fényezését hordják magukon. A helyijáratokon a szóló kocsik járnak – hasonlóan az X53-ashoz – az elővárosi korridoron a hatalmas utasforgalom miatt azonban emeletesekkel üzemel. A járatokhoz profin elkészített menetrend készült, amelyet pdf formátumban meg is találunk majd a letöltött állományban. A buszok a garázsban kezdenek és ott is végződnek, így többször látunk garázsmenetes buszokat is a városban. Sajnos a menetidő számítása nem sikerült túl jól, így az elővárosi járatokon igen kényelmesen lehet vezetni a laza menetidő miatt.
A hálózat legnagyobb negatívuma a körforgalmak megoldása, ugyan is a körforgalmon belül nincs elsőbbségünk, ami viszont teljesen ellent mond a KRESZ szabályainak...
A körforgalom közepén álló garázsmenetes SD202-esnek elsőbbséget kell adnia a körforgalomba becsatlakozó autósoknak. Utóbbi azon kívül, hogy semmilyen közlekedési szabálynak nem felel meg, hatalmas torlódást okoz. Ezen a nyomvonalon halad egyébként a város legsűrűbb helyijárata a 94-es is...
A járatok IBIS kódját szintén megtaláljuk a letöltött állományban, azonban felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a városi buszok között több A jelzésű vonal is található, de ezt az IBIS nem tudja kiírni. Ezt kis trükkel tudjuk áthidalni, beírjuk a mellékelt kódot, majd felül a 92-es ikonra kattintva átírjuk a vonalszámot. A vonalakhoz nagyon dicséretes módon hangosbemondások is tartoznak.
A pálya telepítése igen egyszerű: regisztrálni kell az aussiex.org oldalra, majd letöltés után másoljunk be mindent az OMSI gyökérkönyvtárába. A megfelelő működéshez szükség lesz honlapon felsorolt átfestések letöltésére is.
A Bowdenham pálya saját jegykészlete
Összességében a Bowdenham egy profin kivitelezett hálózat, amely a maga fiktív megoldásában is egy élhető, valós üzemnek tűnik. Az általunk vezethető járatok mellett több vonal is található, így igen komoly buszforgalommal találkozunk. Érdemes kipróbálni!
Óvári Péter