
Az 1961. augusztus 12-ről 13-ra virradó éjszakán az NDK lezárta a szovjet szektor városon belüli, valamint Nyugat-Berlin körül húzódó határát. A szektorhatárokra először szögesdrótot húztak ki, ezt követően az NDK-felőli oldalon árkokat kezdtek ásni, a gépkocsival történő áttörés megakadályozása céljából. Ezt követően fokozatosan, november végéig épült ki az a komplex műszaki és katonai zárrendszer, melyet berlini falként („Mauer”) ismerünk, s melynek szerkezetét az alábbi ábra szemlélteti.
Ami azonban minket jobban érdekel az az, hogy a felszíni intézkedésekkel egy időben a föld alatt is drámai változások mentek végbe. Augusztus 12-én éjszaka az NDK belügyminisztere (Karl Maron) a következőket rendelte el „Berlin város közlekedésének változásai tárgyában” (zárójelben az érintett vonalak és állomások mai neve szerepel):
- az A I-es vonal (U2) Thälmannplatz (Mohrenstraße) és Gleisdreieck közötti szakaszát a forgalomból 1961. augusztus 13-án üzemkezdettől ki kell zárni;
- a B I-es vonal (U1) Warschauer Brücke (Warschauer Straße) és Schlesisches Tor közötti szakaszát úgyszintén;
- a Potsdamer Platz és Warschauer Brücke állomásokat az utasforgalom elől el kell zárni;
- a C (U6) és D (U8) vonalak Kelet-Berlin területe alatt a továbbiakban tranzitvonalként üzemelnek; ezeken az NDK területe alatti állomások 1961. augusztus 13-án üzemkezdettől nem kerülnek kiszolgálásra, rajtuk a nyugati vonatok megállás nélkül haladnak át, az állomások őrzéséről az NDK határőrsége fegyveres szolgálattal gondoskodik;
- Berlin-Friedrichstraße állomáson különleges határátkelőhely és tranzit-övezet kerül kiépítésre („Tränenpalast”);
- - a következő állomásokat a forgalomból, valamint az utazóközönség elől – további intézkedésig – el kell zárni: Stadtmitte, Französische Straße, Oranienburger Tor, Nordbahnhof (Zinnowitzer Str.), Walter-Ulbricht-Stadion (Schwartzkopffstraße), Heinrich-Heine-Straße, Jannowitzbrücke, Alexanderplatz (D-Bahnsteig), Weinmeisterstraße, Rosenthaler Platz, Bernauer Straße.
A fentiek eredményeképpen tehát keleten két metróvonal maradt: a mai U2 Thälmannplatz (Mohrenstraße)–Pankow (Vinetastraße), valamint az U5 Alexanderplatz–Friedrichsfelde viszonylatok.
Noha a határzárási munkálatok 12-én este és éjjel a felszínen már javában folytak, a földalatti közlekedésében 13-án a hajnali 1 órai üzemzárásig semmilyen fennakadás nem volt. A kelet-berliniek számára viszont intő jel lehetett, hogy 12-én a másnaptól lezárásra tervezett állomásokon az NDK fegyveres szervei több alkalommal igazoltatták az utasokat és a nyugat felé igyekvőket megakadályozták a továbbutazásban.
Nyugaton az NDK határzárja után terjedt el a köznyelvben a Geisterbahnhof, kb. „szellempályaudvar” kifejezés, célozva a C és D (U6, U8) vonal bezárt állomásaira. A nyugat-berlini tranzitvonalak utasaival teli vonatok maximum 25 km/h sebességgel haladhattak át az érintett állomásokon, amelyek csak annyira voltak megvilágítva, hogy a keleti határőrség fegyveresei orientálódni tudjanak. Ki- és beszállásra természetesen nem volt lehetőség, az őrök mind a keletiek, mind a nyugatiak vonatkozásában tűzparanccsal rendelkeztek. Az állomások összességében tehát meglehetősen túlvilági hangulatot árasztottak.
A kelet-berlini és a határt átlépő metróvonalak helyzete
(forrás: www.berliner-untergrundbahn.de)
(forrás: www.berliner-untergrundbahn.de)
Nyugaton az NDK határzárja után terjedt el a köznyelvben a Geisterbahnhof, kb. „szellempályaudvar” kifejezés, célozva a C és D (U6, U8) vonal bezárt állomásaira. A nyugat-berlini tranzitvonalak utasaival teli vonatok maximum 25 km/h sebességgel haladhattak át az érintett állomásokon, amelyek csak annyira voltak megvilágítva, hogy a keleti határőrség fegyveresei orientálódni tudjanak. Ki- és beszállásra természetesen nem volt lehetőség, az őrök mind a keletiek, mind a nyugatiak vonatkozásában tűzparanccsal rendelkeztek. Az állomások összességében tehát meglehetősen túlvilági hangulatot árasztottak.
A nyugat-berlini vonalhálózati térképeken az állomások szerepeltek ugyan, de azzal a megjegyzéssel, hogy ott a vonatok nem állnak meg. A keleti térképeken a tranzitvonalak (valamint Nyugat-Berlin közlekedési hálózata) nem szerepeltek. Érdekes, hogy a korabeli Kelet-Berlin-várostérképek is olyan kivitelben készültek, melyeken a nyugati utcákat egyáltalán nem tüntették fel. A város a Brandenburgi kapunál, vagy bármelyik szektorhatáron lévő utca nyugati felén a térkép szerint úgy ért véget, hogy a topográfiai színezés a túloldalon sivatagot, jobb esetben erdőt jelölt; Nyugat-Berlin pedig egyáltalán nem is létezett. A „Berlin” elnevezést mindkét városrész magának vindikálta, egymást pedig a „kelet” vagy „nyugat” kiegészítéssel nevezték meg.
Kelet-Berlin belvárosának térképe, melyről a nyugati utcák és terek hiányoznak
(forrás: www.berlinermaueronline.de)
(forrás: www.berlinermaueronline.de)
Mint ahogyan Maron belügyminiszter rendelkezéséből kiderül, Berlin-Friedrichstraße kiemelt szerephez jutott: a föld alatti, valamint a föld feletti állomások is tovább üzemeltek, a metróról át lehetett szállni az S-Bahnra, valamint a nagyvasútra is, ez azonban csak a nyugat berlini utasok számára ment ilyen egyszerűen. A pályaudvart két részre osztották, a keletiek számára az ún. Tränenpalaston, a „könnyek palotáján” keresztül vezethetett az út nyugatra. Az utasokat itt órákon keresztül tartó útlevél- és csomagvizsgálatnak vetették alá, mely az esetek nagy részében a kiutazás megtiltásával járt. A határőrök egyébként is igyekeztek a kilépni igyekvőkre a lehető legnagyobb idegi-pszichikai nyomást gyakorolni (innen ered a „könnyek palotája” elnevezés), hogy ha lehet, kiutazási szándékuktól maguktól álljanak el.
A Tränenpalast bejárata 1962-ben
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A három föld alatti (U2, U5, U8), valamint egy komplex föld feletti (S-Bahn, nagyvasút) pályaudvart magában foglaló Alexanderplatz sem feltétlenül könnyen áttekinthető, ráadásul úgy került kiépítésre, hogy mindenre mindenen keresztül át lehessen szállni. Az 1961-es határzárást követően a rengeteg befalazott be-, ki- és átjárónak köszönhetően leginkább egy útvesztőre hasonlított a létesítmény.
A közlekedési hálózat másik, a korszak szempontjából ikonikusnak mondható helyszíne a Potsdamer Platz. Európa egykoron legnagyobb közlekedési csomópontja, ahol az első berlini közlekedési lámpákat elhelyezték (1924), s ahol a harmincas években óránként 600 (!) villamos, autók ezrei és emberek százezrei haladtak át. 1945-re a tér gyakorlatilag egy romhalmazzá vált, ezt az állapotát pedig tartósan meg is őrizte, mert 1961-ben a Leipziger Platz felőli oldalán húzták fel a falat, így a Potsdamer Platz senki földjévé vált, – az alatta húzódó vasúti létesítményekkel együtt. Újranyitására utolsóként, 1992 márciusában, átfogó felújítás után került sor.
A közlekedési hálózat másik, a korszak szempontjából ikonikusnak mondható helyszíne a Potsdamer Platz. Európa egykoron legnagyobb közlekedési csomópontja, ahol az első berlini közlekedési lámpákat elhelyezték (1924), s ahol a harmincas években óránként 600 (!) villamos, autók ezrei és emberek százezrei haladtak át. 1945-re a tér gyakorlatilag egy romhalmazzá vált, ezt az állapotát pedig tartósan meg is őrizte, mert 1961-ben a Leipziger Platz felőli oldalán húzták fel a falat, így a Potsdamer Platz senki földjévé vált, – az alatta húzódó vasúti létesítményekkel együtt. Újranyitására utolsóként, 1992 márciusában, átfogó felújítás után került sor.
Ez és a további, a projektfoto.de oldalon található képek jól mutatják, hogy mit is jelent a „Geisterbahnhof¨ kifejezés
Végül röviden az újranyitásokról: az első állomás, melyet 1989. november 11-én, egyébként teljesen spontán módon nyitottak fel, a Jannowitzbrücke (U8), mely az első pár hétben szükségmegoldásként kézzel festett irányjelző-táblákkal volt ellátva. Ezt követte decemberben a Rosenthaler Platz (U8). Mindkét helyen provizórikus útlevél-ellenőrző kapukat állítottak fel, ahol eleinte még komolyan vették az NDK határőrei az ellenőrzéseket (kilépésre az első pár napban csak az NDK-ba történő visszautazást megtiltó pecséttel lehetett), azonban 1990 nyarára gyakorlatilag megszűnt az ellenőrzés jelentősége. Következőként megnyílt a Bernauer Straße (U8), 1990. júniusában az első gyorsvasúti állomás, az Oranienburger Straße, valamint az Unter den Linden (Brandenburger Tor) és a Nordbahnhof állomások is, ahol csak a legszükségesebb felújítási munkákat végezték el. Utolsóként, 1992. március 3-án a már említett Potsdamer Platz nyílt meg, műszakilag és esztétikailag tökéletesen felújított állapotában méltó záróakkorddal búcsúztatva a fal fennállásának és a város megosztottságának 28 dicstelen esztendejét.
1990. október 3-án az NDK parlamentje megtartotta utolsó ülését, melynek végén a keletnémet himnusz hangjaira bevonták az ország zászlaját. Az ország október 3-án 24:00 órakor megszűnt létezni, területe beolvadt az NSZK-ba. Az utolsó ülésnek helyt adó épületet (Palast der Republik) 2008 decemberére teljesen elbontották. Helyén ma közpark van.
Nánási Zoltán