Hosszú szünet után ismét beindultak a szállítások a BKV egymástól elszigetelt HÉV- és metró telephelyei között. A jogi útvesztők miatt azonban tovább színesedtek ezek az egyébként sem egyhangú menetek. Bedenek József képriportja.
Ha kedd, akkor szállítás. Ez már-már szinte hagyomány a BKV-nál. Keddenként indulnak útnak a HÉV-es Bobók, hogy hogy egyik üzemegységről a másikra vigyék át a zöld-fehér szerelvényeket. Erre szükség van járműátcsoportosítások miatt. De nem csak ezért, hanem azért is, mert a a gödöllői HÉV Cinkotán lévő kocsiszínjében végezik az MIX/A és MX sorozatú motorvonatok valamennyi magasabb szintű javítását. De alkalomadtán MX/A motorvonatok javítását is végzik itt, igaz, ezek fő karbantartási helye Szentendre.
Egy közelmúltbeli jogszabályi változás miatt azonban a BKV mozdonyai nem közlekedhetnek önállóan a nagyvasúti hálózaton. Bár korábban elég volt, ha a MÁV hálózatán egy vonal- és típusismerettel rendelkező kísérő volt jelen, most már megfelelő – áruszállításra vonatkozó – országos közforgalmú vasúti engedéllyel kell rendelkezni. Ilyenje viszont nincs a BKV-nak. Amíg keresték a lehetséges partnert, szüneteltek a szállítások. A választás végül a Magyar Magánvasút Zrt-re esett, aki a színpompás Bobójával segítette a MÁV hálózatán a különleges menetet.
Itt még semmi szokatlan nincs: a 735-ös Bobó a Cinkotán megújult MX sorozatú, 869+635+870 pályaszámú szerelvénnyel kanyarodik a Kerepesi útra. Egykor villamosítva volt a Törökőr állomásra vezető pálya (egyenesen 1970-ig a Keleti pályaudvar felé mentek a vonatok), ma azonban már a felsővezeték sincs meg, sőt, maga a négyvágányos állomás is egyetlen, kétvágányos kitérővé zsugorodott napjainkra
Ugorjunk: már az MMV 0449 029-5 pályaszámú Bobójával az élen érkezik a Budapest-Soroksári út állomásról kiágazó MÁV-HÉV átadóvágányra a menet
Az 1996-ban megszűnt teherforgalomban nagyon fontos szerepe volt a vágánynak, ma már csak az üzemi menetek használják az összekötő vágányt
Újabb helyszín: az észak-déli metró Kőér utcai járműtelepe. Itt a két mozdony a metrókocsik szállításához szükséges járműveket vette fel
Egy kis kitérő: irány Óbuda! A Északi összekötő vasúti hídon robog a menet, végén egy HÉV-es tehervágány-gépkocsival, amit az óbudai állomáson „adnak le”
A helyzet különös pikantériáját az adta, hogy a tavaly nyár elején leállított felújított EV szerelvények néhány kocsija próbajárműként átkerült a 4-es metró járműtelepére, ahol bejárták vele a telep kész vágányhálózatát. A metrókat idővel szerette volna visszavinni a BKV az eredeti helyükre, a Fehér útra, de végül – többek között ezen a szállítási kísérleten – akadt ki a hatóság és tiltotta meg a szállítást a jogszabályi változásokra hivatkozva.
A két Bobó a Marcheggi hídon át robog Kelenföld felé
Lopakodnak a mozdonyok a 4-es metró kelenföldi járműtelepe felé
A három felújított EV sorozatú – „Barbi” becenevű – metrókocsiból és a közvetítőkocsiból, valamint a metró tolatómozdonyából álló menetet megfelelő sorrendbe rendezik a járműtelepen
Ezek után pedig kitolták a különös szerelvény a járműtelepről és átálltak fele a MÁV kelenföldi pályaudvarára
Ritka találkozás: Kőbánya felső állomáson egymás mellé került a MÁV-TRAKCIÓ 431 297-ese által továbbított, a Keletibe tartó gyorsvonat és a BKV üzemi menete
Körbeért a menet. Kőbánya-Teherről a szerelvényt betolta a két Bobó a törökőri állomás helyre, ahol az MMV Bobója elbúcsúzott a menettől
A BKV hálózatán a 735-ös Bobó már egyedül is megbirkózik a metrószerelvény mozgatásával – ebben már a hatóság is egyet ért. A kelet-nyugati metró alagútszája mellé forduló összekötővágánynál mi is búcsút veszünk a látványos menettől
Felvételeinket Bedenek József, a www.worldofrailways.net oldal szerkesztője készítette.
képek: Bedenek József
szöveg: Halász Péter
szöveg: Halász Péter