Egyre lassabb a Bécsbe tartó vonat, pedig a tullni hidat is felújították és villamos vontatással járnak a vonatok a Franz-Josefs-Bahn teljes hosszán. Az alsó-ausztriaiak arra panaszkodnak, hogy tíz-tizenöt perccel is növekedett az ÖBB járatainak menetideje.
A Bécsből Tullnon át Gmündbe vezető vasúti pályán, az 1995-ös villamosítás után a 167 díjszabási kilométert a vonatok általában valamivel több, mint két óra alatt tették meg. Azóta azonban csak nőtt a menetidő: az 1995-ös menetrendben a Bécsbe tartó E 1677-es 2 óra 11 perc alatt tudta le a távolságot. Jelenlegi megfelelője, a REX 2117-es például – eggyel több helyen megállva – 2 óra 24 perc alatt teszi meg a távot.
A menetrendi keresőben azonban azért találunk ennél rövidebb menetidejű vonatot is: igaz, a Gmünd–Wien Franz-Josefs-Bahnhof távot a vonatok jobbára 2 óra 15 perc körüli menetidővel teljesítik. A leggyorsabb vonat a „Waldviertel Bote” nevet viselő REX 2105-ös 2 óra 4 perc alatt teszi meg a Bécsbe vezető utat.
Az áhított cél, a bécsi FJB, azaz a Franz-Josefs-Bahnhof vágányain pihen két ingavonat. Gmündből lassabban érnek be a vonatok a fővárosba, mint korábban bármikor
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A határmenti Gmünd városka lakói azt szeretnék, ha gyorsabban eljuthatnának a fővárosba. Úgy gondolják, hogy az ÖBB az 1995-ös villamosítás óta elfelejtkezett róluk, pedig látnak arra lehetőséget, hogy a vonatokat gyorsítsák: a menetrendi szerkezet átalakításával akár a bűvös két óra alá is szoríthatnák a menetidőt. Mindemellett a járatok sűrítését is szeretnék elérni, hiszen a Tulln, illetve Absdorf-Hippersdorf állomáson túl fekvő részen a két órás ütem nem túl vonzó ajánlatot jelent. Hozzáteszik a helyiek: ahol óránként járnak a vonatok, ott nem érződik ennyire a vonatok lassúsága.
Érdemes megjegyezni, hogy a két órás ütemben kiszolgált szakasz egy vágányú, így a menetrendet különös gonddal kell megtervezni. Az ÖBB-vel a helyiek a kora őszi menetrendi egyeztetések során ismertetik javaslataikat.
Halász Péter