2012. 03. 20.

A BLS az emeletesre szavaz

Bemutatkozott a svájci Bern-Lötschberg-Simplon Bahn első emeletes motorvonata. A Stadler KISS családba tartozó járművet kedden kora délután mutatták be Erlenben.





Újabb sikert könyvelhet el a Stadler Rail: bemutatták a BLS, azaz a Bern-Lötschberg-Simplon Bahn részére épített emeletes motorvonatot. A neves svájci járműgyártó altenrheini gyárában készülő járművek 2012 szeptemberétől folyamatosan állnak forgalomba, a decemberi menetrendváltástól pedig kifejezetten a berni S-Bahn-viszonylatokon közlekedhetnek.
A négy részes motorvonat teljes hossza 102,6 méter, szolgálati tömege 216 tonna. A vonat motorjai összesen 4000 kW teljesítmény leadására képesek, engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h. A klimatizált utastérben 61 elsőosztályú és 274 másodosztályú ülőhely, valamint 110 állóhely került kialakításra. Az első osztályon a laptoppal dolgozni vágyóknak konnektort is biztosítanak.
Úton az új motorvonat a bemutató helyszínére

A vonaton három kerekesszék és összesen nyolc kerékpár is helyet foglalhat. A BLS első embere, Bernard Guillelmon úgy fogalmazott: különösen fontos a sok ülőhely, így ugyanis a jelenlegi kapacitást mintegy 30 százalékkal tudja növelni a társaság azokon a vonalakon, ahol az új vonatok megfordulnak majd. Az új vonatokra is azért van szükség, mert a most az érintett vonalakon közlekedő csatolt NINA-motorvonatok kapacitása nem elegendő az utasok elszállítására.
Peter Spuhler, a Stadler Rail vezérigazgatója és tulajdonosa úgy fogalmazott: a KISS motorvonatok továbbfejlesztésének jó példája a BLS járműve: a legszigorúbb tűzvédelmi és törési előírásoknak is megfelelnek a járművek.
A BLS KISS-motorvonatának bemutatója Erlenben
(fotók: BLS)

A huszonnyolc vonatot a 2012 decemberi menetrendváltástól a berni S1-es vonalon, Thun–Münsingen–Bern–Fribourg  veti be a BLS, majd a 2013-2014-es menetrendtől az S3-as (Belp–Bern–Biel/Bienne), S31-es (Münchenbuchsee–Bern–Belp) és az S6-os (Bern–Schwarzenburg) viszonylaton is találkozhatnak velük az utasok. Eddig az időpontig mindenhol megfelelő mértékben meghosszabbítják a peronokat, így a két egységből csatolt vonatok közlekedése sem fog gondokat okozni.
A mostani járműbeszerzés része a BLS 2025-ig tartó, hosszútávú, 1,2 milliárd frank (közel háromszáz milliárd forint) értékű járműpark-fejlesztési tervének.
Az „emeletes FLIRT”, azaz a KISS motorvonatokból már az SBB-nél és az osztrák Westbahnnál üzemel jónéhány példány, a berlini ODEG-nél pedig a decemberi menetrendváltással áll forgalomba tizenhat motorvonat.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.