Az erdélyi város villamoshálózatának korszerűsítéséhez új járműveket is vásárol. A nemrégiben eredményesen lezárult pályázatot a már Magyarországon – Szegeden – is sikeres PESA nyerte. Jön hát a Pesa Swing Cluj!
2012. 03. 31.
Emlékek a múltból
Ezúttal nem saját tollakkal ékeskedünk – sajnos magyar képek meglehetősen ritkán akadnak az 1945 és 1989 közötti Bécsből. Mindenesetre a Wiener Linien archívuma egy kincsesbánya e téren. Néhány érdekes, látszólag hétköznapi, ám annál beszédesebb képet most mi is megmutathatunk olvasóinknak.
2012. 03. 30.
Alámosott alagút
Vízbetörés miatt le kellett állítani a forgalmat a berlini U2-es metróvonal egy részén. Az eset miatt a Leipziger Platz térségében kell fennakadásokra számítani, a Potsdamer Platz és a Mohrenstraße között buszok közlekednek a sárga szerelvények helyett.
Ilyen lesz...
Még egyelőre csak fotómontázson létezik, de már tudni lehet, milyen lesz a FLOYD új dízelmozdonyának színterve. A hagyomány folytatódik, újabb Pink Floyd érkezik!
Újabb Werbe
Újabb reklámmozdony látott napvilágot. Igaz, ezúttal sem a MÁV-TRAKCIÓ-nak sikerült eladni a hirdetési felületet, hanem a PRESS mozdonya kapott új ruhát.
A Stadler cég nyerte a GYSEV motorvonat tenderét
Eredményesen zárult a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. által kiírt motorvonatok beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás, a vasúttársaság a Stadler ajánlatát elfogadta – közölte a GYSEV pénteken az MTI-vel. Ahogy arról korábban a RegionalBahn Blog már beszámolt: az egyetlen pályázó a Stadler volt.
Egy vágányon oda-vissza
Egy vágányon járnak az U3-as metró szerelvényei Bécsben a Johnstraße és a Volkstheater között. A hosszú szakaszon csak rendkívül ritka követést tudnak biztosítani, a tömeg pedig – péntek reggel lévén – rendkívüli.
Amtrak-álom, Norfolk Southern valóság
Amint azt februárban hírül adtuk, az Amtrak szövetségi támogatás segítségével 110 mérföld/órára emelte a pályasebességet saját kezelésében lévő Porter–Kalamazoo vonalon (Michigan állam). Sajnos máris itt a „szalagátvágás” utáni hidegzuhany: a kelet, azaz Detroit felé folytatást képező pályaszakaszt üzemeltető Norfolk Southern drasztikus sebességkorlátozásokat vezetett be, az Amtrak pedig komoly menetrendmódosításokkal reagált. A háttérben a két fél érdekeinek szövevényes hálózata sejlik fel...
2012. 03. 29.
Tíz éves az InterConnex
Tíz esztendővel ezelőtt indult el egy ígéretes magánvasúti kezdeményezés. Az InterConnex, az akkori Connex, ma Veolia-csoport távolsági járata lett a német vasúti hálózaton. Több próbálkozást is tettek a hálózat bővítésére, de egyelőre csak az eredeti Lipcse–Berlin–Rostock vonal tartja magát.
2012. 03. 28.
Vágányzár markoló miatt
Egy markológép rongálta meg felsővezetéket Berlinben, a Warschauer Straßénál. A több vágányt átívelő keresztsodrony elszakadt és emiatt le is szakadt a felsővezeték. Az incidens miatt a német fővárost kelet-nyugati irányban átszelő Stadtbahnon megállt az élet.
Bent van a váltó
A nyáron július 7. és augusztus 26. között nem járnak majd a bécsi U1-es metró szerelvényei a Karlsplatz és a Reumannplatz között. Helyettük két villamosviszonylat közlekedik majd, kiváltva egyúttal a „kétlábú” 67-est is. A 66-os útvonala tiszta sor, de a 68-as villamos belvárosi végállomása már több kérdést is felvetett. A válaszok pedig megvannak, az utcán hevernek. Szó szerint.
Teljes reklám Zürichben
Zürichben is felfedezték a teljes reklámos villamosokat. Azaz a járművek teljes felületét a hirdető grafikai elemei borítják. Eleddig ilyenre nem volt példa a svájci városban.
Búcsú a gyorsvonattól
Idén már nem megy gyorsvonat az észak-németországi Usedom szigetére. A neves Usedom-Express idén már RegionalExpress rangban közlekedik Berlin és a lengyel határváros megállója, Swinoujscie Centrum között.
2012. 03. 27.
A vártnál rosszabbul teljesít a WESTbahn
Nem érte még el a kitűzött nyereséget a WESTbahn. A december óta működő osztrák magánvasút a vártnál rosszabbul teljesített a menetrendváltás óta eltelt hónapokban, mint ahogyan azt várták.
Minden hely elkelt
Nem vicc: április 1-től elsőajtózás
Április első napjától kezdve Cottbusban is bevezetik az első ajtós felszállási rendet. A Cottbusverkehr az új rend bevezetését az utasok biztonságérzetének javulásával és a potyázók hatékonyabb kiszűrésével indokolja.
2012. 03. 26.
Szolgálatban a Citarók
Szolgálatba álltak a használtan vásárolt Mercedes-Benz Citaro autóbuszok. A 28-37V jelzésű villamospótló vonalon közlekedő járművek egyelőre még csak ideiglenesen, még a Frankfurt am Mainban használatos külsővel róják a budapesti utcákat.
Megújuló százas
Megújul a 100-as vonal Szajol és Püspökladány között. A kivitelező konzorcium ígérete szerint a pálya alkalmas lesz az akár 160 km/h-s tempóra is. A pályát korszerű módszerekkel, géplánc segítségével cserélik. A felújítást végző konzorcium sajtótájékoztatón mutatta be a munkákat. Sipos Milán tudósítása.
Lopják a Nyírvidéki Kisvasutat!
Vasúti síneket rongáltak meg fémtolvajok Ibrány és Nagyhalász között; az elfogott két férfi ellen közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett miatt indult eljárás – közölte a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője hétfőn az MTI-vel. Hozzátesszük: a bűncselekmény inkább a vasúti közlekedés biztonsága ellen irányult...
Nagy pótlásra készülnek
Új fázisához érkezik a berlini Ostkreuz átépítése. A forgalmas gyorsvasúti csomópont átalakítása javarészt a forgalom fenntartása mellett folyik, de a berlinieknek március 30-ától közel három hétig mellőzniük kell majd a Ringbahn egy jelentős szakaszát, ugyanis vágányzárat igénylő munkákat végeznek majd a szakemberek. Ráadásul, hogy ne legyen egyszerű az élet, metrópótlás is nehezíti a gyorsvasutat elkerülő utasok életét.
Kanárisárgán a kortárs művészetért
Új Werbelok készült a DB AG-nál. A 101 013-1-es a kortárs művészeti szemle, a kasseli dOCUMENTA (13) hírverésében segédkezik.
2012. 03. 25.
Indul a villamospótlás
Március 25-én, azaz vasárnap reggel kezdetét vette a vágányzár a 28-as és a 37-es villamosok vonalán. A munkák során az Élessarok és a Jászberényi út között újul meg a pálya – kapcsolódva a rákoskeresztúri buszfolyosó létesítéséhez.
2012. 03. 24.
Schlieren-temetők
Régen és még ma is az ÖBB emblematikus kocsijainak számítottak és számítanak a mai napig a Schlierenwagenek. A svájci EW I-esek licensze alapján az SGP-nél és a Jenbacher Werkénél épült járművek 1965 óta koptatják nyugati szomszédunk sínpárjait. Az idő azonban lassan elmúlik felettük.
Forgalomban az emeletes TGV-k
Miután megkapta a hatósági engedélyeket a németországi közlekedésre az SNCF új TGV Duplex szerelvénye, forgalomba is állnak. Immáron Marseillebe utazhatunk velük Frankfurt am Maintól, de az emeletes szerelvényeknek köszönhetően a legfrekventáltabb párizsi járatokon is több ülőhelyet kínálhatnak a vasutak.
2012. 03. 23.
Elégedett utasok
Elégedettek az utasok a vasúti szolgáltatásokkal. A vonatot választók körében végzett reprezentatív felmérés eredményeként megállapítható, hogy örömmel szállnak fel vasúttársaság járataira. Mielőtt a kedves olvasók gyanakodva néznének a monitorra, hogy talán az ebéd feküdhette meg a gyomrunkat, sietve leszögezzük: Svájcról, azon belül is a „graubündeni államvasútról”, azaz a Rhätische Bahnról van szó.
Potyázott, lecsukták
Sokadik alkalommal utazott jegy nélkül, így lecsukták. A hatvanhárom éves nőt a 27. jegy nélküli utazása után tették hűvösre.
Folytatódnak a próbák
Nem találtak műszaki hibát a Norvégiában próbamenete közében kisiklott FLIRT-nél. A svájci építésű motorvonat február közepén Olsótól délre csapódott egy sziklának. Akkor a vizsgálat végéig felfüggesztették a próbákat.
Nem védett
Miközben az ICE-k színterveit levédette a DB AG, addig a Német Szabványügyi Hivatal, a DPMA feloldotta az S-Bahn, mint megnevezés védettségét – mégpedig a Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig, a ZVNL kérése nyomán.
2012. 03. 22.
Google RailView
Többet, hosszabbat
Aki a német fővárosban villamosra száll, sokszor szembesül a tömeggel. Főleg a belvárosi villamosviszonylatokon feszegeti a saját határait a BVG. Ezért úgy döntöttek, hogy a cég módosít a villamosbeszerzési igényein és több hosszú villamost rendel, mint azt korábban tervezték.
Nincs vezér, ritkul a menetrend
Félszáz járművezető hiányzik a szükséges 960-ból a megszokott szolgáltatási szint teljesítéséhez a berlini S-Bahn-hálózaton. A gyorsvasúton van amelyik viszonylat teljesen leáll és van, amelyik „csak” ritkábban közlekedik.
Új zagyvák
Néhány magánvasút büszkélkedhet azzal, hogy saját UIC-kódjuk volt – eddig. Európában ugyanis a jövőben a tizenkét jegyű pályaszámok harmadik és negyedik tagja az országra utal majd és nem a vasúttársaságra. Az egyik ilyen „unikum” a GYSEV mellett a BLS volt.
2012. 03. 21.
Postavonat Londonba
Új arculat Sopronban
Megújult a GYSEV honlapja – legalábbis a magyar nyelvű. Az új arculat tetszetősebb, bár egyelőre sokkal több információt nem érünk el rajta, mint a régi lapon. A régi oldal miatt bánkódók azonban még egyelőre nem kell, hogy szomorkodjanak: a lap német tartalmait a régi felületről lehet elérni.
A metró jön, a villamos megy
Változó menetrend
Elkészült a GYSEV új menetrendje. A „repcevasút” magyarországi hálózatán április 15-étől változik a menetrend – vélhetően alkalmazkodva az NFM „ötleteihez” –, míg a Fertővidéki HÉV Fertőszentmiklós–Pamhagen vonalán április 1-jétől közlekednek új rend szerint a vonatok. A változás részletei, menetrendi mezőkre bontva a GYSEV megújult honlapján érhetők el, ide kattintva.
RegionalBahn.blogspot.com
Nem épül tovább
Utazó elefántok
Az ukrán vasút, az UŽ új motorvonata, az egyik Škoda CityElefant eljutott a szlovák-ukrán határra. A foci EB idején debütáló két szerelvény egyike a kelet-szlovákiai Enyickén, azaz Haniska pri Košiciachban került át a normálról a széles forgóvázaira.
2012. 03. 20.
Megújul a szilvásváradi kisvasút
Mintegy 513 millió forint beruházással a jövő év végéig megújul a szilvásváradi kisvasút – tájékoztatta a vasutat üzemeltető Egererdő Zrt. médiareferense kedden az MTI-t.
A BLS az emeletesre szavaz
Felújítás kéne
Közel hatszáz méternyi pálya újulhat meg valamikor a jövőben Woltersdorfban. A tervezés már zajlik, a kivitelezésre azonban várni kell – pénz ugyanis nem biztos, hogy lesz a pályafelújítása.
Rendzavarás Berlinben
Utastársait dobálta üvegekkel és flakonokkal az a randalírozó, akit még vasárnapra virradó éjjel kapcsoltak le a rendőrök a berlini S-Bahn Treptower Park megállójában.
Újabb neves járműgyártó az OMSI-ban
Megjelent a lengyel Solaris cég Urbino 12-es típusa a méltán népszerű OMSI-hoz. A buszt egyelőre alfa verziósnak titulálja a fejlesztő, de azért fontos megjegyezni: ennél sokkal többről van szó.
Táncoló tolatásvezetők
Valószínűleg virágkorukat élik a különféle flashmob-rendezvények. Ezúttal néhány vasutas perdült táncra a zürichi főpályaudvaron, mégpedig az SEV nevű szakszervezet támogatásával. Azt már csak a rosszindulatunk mondatja velünk, hogy a SEV Németországban és Ausztriában a vonat- vagy villamospótló autóbuszokat jelenti. Videó a hajtás után.
Polák Vectronok
A Railpool készülő Vectronjai mellett újabb híreket kaptunk a Siemens EuroSprinter-utódjairól. Az egyenáramú változatot a DB AG ottani leányvállalata teszi próbára tehervonatai élén.
A Szent Tehén megmarad
Egy év alatt megreformálják a közösségi közlekedést – mondotta a minap egy rádióműsorban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, Völner Pál. A hat év alattiak, a diákok, a nagycsaládosok és a fogyatékosok, valamint és a 65 év felettiek kedvezményei megmaradnak. Igen, jól olvasták: a „Szent Tehén” megmarad.
2012. 03. 19.
Megújuló Schlierenek
A GYSEV-nél szolgáló osztrák eredetű személykocsikat már átfestették, most viszont folyik a járművek felújítása, korszerűsítése is. A kocsik biztonságosabbak lesznek, de emellett az IC-kocsikból már ismert vezeték nélküli internet is elérhető lesz.
Végleges: bezár az 1-es terminál
Bár elsőre nem oldalunk profiljába vágó hír, mégis érdemes megemlékezni a dologról: véglegessé vált, hogy bezárják a ferihegyi repülőtér 1-es terminálját. Igaz, a hírek szerint, csak ideiglenesen, 4-5 évre. Talán. A témával korábban már foglalkoztunk, ahol a repüléstől távolabb eső vetületét vizsgáltuk a dolognak – mint például a vasúti megálló kérdését.
Azt a széket kérem!
A jövőben egészen pontosan meghatározhatjuk, hogy hova szeretnénk ülni a DB AG azon vonatain, ahol van lehetőség helyfoglalásra. Az eddigi rendszert finomítja a hírek szerint a német vasúttársaság.
Gyarapodó BVG
Ukrán elefántok
2012. 03. 17.
Határeset a metró
A Német Demokratikus Köztársaságot 1949. október 7-én alapították Kelet-Berlinben. Az aktus nem volt kifejezetten ünnepiek mondható: külföldi újságírók előtt bemutatták a szovjet megszállási övezetben újonnan megalakult ország zászlaját és alkotmányát, ezzel deklarálva, hogy ezentúl Európa kellős közepén nem egy, hanem rögtön két Németország is lesz. Az 1961 nyaráig eltelt szűk 12 évben Kelet-Berlinen keresztül 2 670 000 fő, az NDK lakosságának kb. 20%-a emigrált nyugatra, ennek pedig messzemenő következményei lettek a jövőre nézve…
2012. 03. 16.
Készülnek a Vectronok
A Siemens EuroSprinter mozdonycsaládjának utódja, a Vectron eleddig nem volt túl sikeres, hiszen alig néhány példány kelt el belőle. Az első vevők között volt viszont a Railpool nevű cég, amely mozdonyok bérbeadásával és lízingelésével foglalkozik.
2012. 03. 15.
Tavasz a Bécsi Erdőben
Bővülő Alföld
Érik az Alföld hálózat újabb kiadása. A nemzetközi hírű MSTS-es pályahálózat újabb szakaszokkal bővül: végre eléri az ország keleti határállomását, Záhonyt. Rőfi Ákos nem feledkezett meg a 2009 decembere óta tetszhalott állapotban leledző Nyírvidéki Kisvasútról sem: Nyíregyháza-Átrakó és Sóstógyógyfürdő között hajthatjuk az Mk48-asokat. A hálózat ezek mellett rengeteg valós objektummal is gazdagodik.
Amint a hálózat elérhető lesz, bemutatjuk azt a RegionalBahn olvasóinak.
Óvári Péter
2012. 03. 14.
TGV Duplex: engedélyezve
Engedélyezte a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA a francia vasút nagysebességű motorvonata újabb változatának németországi közlekedését. Az SNCF így már a TGV Duplexekkel is megjelenhet a germán hálózaton.