2012. 02. 21.

Vén csataló

Szokatlan vendéget talált kollégánk szombaton a penzingi pályaudvaron. Az ÖBB nosztalgiaflottájába is beleillene a „lelet” de egyáltalán nem erről van szó. Sokkal inkább egy még aktív, ám öreg járműről.





„Harapós logisztika” hirdeti a nevető lófej a 1141.24 számú mozdony oldalán. Az üzemeltető Railprofi nevű cég számos mozdonytípussal végez vontatás-szolgáltatást és honlapjuk szerint bérelt Siemens ES64F4-es, ER20-as Bombardier TRAXX F140AC2-es; valamint saját tulajdonú 1141-es és 2143-as sorozatú gépekkel állnak szinte bárki rendelkezésére, hiszen személyvonatokat éppúgy elvállalnak, mint ahogy tehervonatokat is elhúznak.
A 1141.24-est a Rail Professionals Stütz GmbH, azaz a Railprofi 2009-ben vásárolta meg az ÖBB-től. A sorozat tagjait az ÖBB 1951-1953 között állította szolgálatba. A 80 tonna szolgálati tömegű, Bo' Bo' tengelyelrendezésű járművek engedélyezett legnagyobb sebessége 110 km/h. Az ÖBB 2003-ig használta a gépeket, utána leállította a típust. A selejtezéseket csak a múzeumi célra kijelölt 1141 019, 022 és 024 pályaszámú gépek élték túl. A Railprofi színeiben dolgozó 024-es az új tulajdonostól eredeti formátumú pályaszámát (1141.24) is visszakapta, miután – kutatásunk eredménye szerint – az államvasúttól 1141 024-8 pályaszámmal a homlokán szerelt le.
A 1141 024-es még az ÖBB szolgálatába 2006. október 1-jén. A gép éppen a Semmeringbahnon fekvő Wolfsbergkogel megállóba érkezett a nosztalgiaflotta Schlierenjeiből kiállított szerelvényével
(fotó: Michael Hanisch, forrás: Wikipedia)

A Railprofi felirataival pihent február 18-án a 1141.24-es a penzingi „mozdonycsonkában”, ahol rendszeresen töltik (főleg hétvégi) pihenőjüket különféle magánvasúti járművek. A mozdony teljes pályaszáma 93 80 1141 024-8 A-RPS. Érdemes megnézni a járművön az emblémát: jópofa a vigyorgó lópofa
(fotó: Magyarics Zoltán)

Halász Péter