Véget vetne az „ötletszerű” jegyáremelési javaslatoknak a német főváros közlekedését felelős szenátora. Müller egyfajta automatizmust vezetne be a jegyárak emelése kapcsán. A BVG-nek tetszik az ötlet.
Valószínűleg a VBB közlemúltban napvilágot látott áremelési javaslatai és az ezt követő tiltakozások nyomán merült fel: egy index alapján lenne lehetőség a tömegközlekedési viteldíjak emelésére. Az SPD-s Michael Müller, a német főváros tömegközlekedéséért felelős szenátor ötlete szerint az „ötletszerű” jegyáremelések helyett egy kiszámítható rendszer alapján lehetne ezekről dönteni. Eddig ezügyben egyedül a VBB tett javaslatot a városvezetésnek, akik azután vagy elfogadták azt, vagy nem.
Az utasok számára is átlátható és kiszámítható rendszer lenne ez, de hogy pontosan mi alapján számolnák ki azt az indexet, ami alapján emelhetnék a jegyárakat, még nem teljesen végleges. Valószínűleg a hasonló lenne ahhoz, ami alapján a közüzemi díjakat is számolják, tehát figyelembe venné a szolgáltatók költségeit éppúgy, mint az átlagos fogyasztó pénzügyi lehetőségeit. Az valószínű, hogy az üzemanyagok – gázolaj, villamos energia – költségeit is figyelembe kell majd venni.
A BVG-nek a hírek szerint tetszik a javaslat, mint fogalmaztak, ők is gondoltak már hasonló lehetőségre. Emellett azt is kifejtették: nyilvánvalóan nem minden jegyfajtát azonos mértékben kellene drágítani. Az egyszeri utasok vonaljegyeit (ami egyébként Budapesttel ellentétben idő alapú) jobban, míg a bérletes utasok jegyeit kisebb mértékben kellene drágítani.
(fotók: Halász Péter)
Az ilyesfajta automatizmusok ellen máris tiltakozik az utasok érdekeit védő szervezet, az IGEB. A civilek szerint nem szabad ilyen módon drágítani a jegyeket. Felvetették: az index számításába nem vették bele a szolgáltatási színvonalat – márpedig az S-Bahn és a BVG nem teljesít a legjobban, rendkívül sok a menetkimaradás, a késés és a meghirdetettektől eltérő szolgáltatás.
Mint arról hírt adtunk: legutóbb a közlekedési szövetség javasolta a jegyek árának átlagosan 2,3 százalékkal való emelését. Arról egyelőre úgy nyilatkozott a közlekedési szenátor, hogy addig nem támogatja az áremelést, amíg a BVG nem bizonyítja gazdasági számításokkal, hogy valóban szükség van az áremelésre. A VBB az üzemanyagok árának drágulásával indokolta a tarifaemelést.
Halász Péter