Új alapokra helyezi a gyorsvasúti forgalmat a VRR,azaz a Verherksverbund Rhein-Ruhr. A Ruhr-vidéki közlekedési szövetség az S5-ös és az S8-as gyorsvasúti viszonylatok üzemeltetési pályázatával döntött az új alapelvek mellett, amelyek nyomán szakítanak néhány hagyománnyal.
Ha S-Bahn-ról van szó, mindenkinek eszébe jut – többek között – a magasperon. Nos, Németországban a vasutakra vonatkozó szabályok, az EBO szerint 96 centiméter magas lehet a sínkorona felett mérve a peron szintje a gyorsvasutak esetében. Ettől lefelé is el lehet térni: a távolsági forgalomban használatos 76 centis peronmagasság is megengedett – ilyet alkalmaznak például az S-Bahn Rhein-Neckar hálózatán is Mannheim térségében.
A 76 centis peronmagasság előnye, hogy nem kell külön infrastruktúrát építeni a gyorsvasútnak, jó a regionális és távolsági forgalom által használt állomás is. A képen Köln főpályaudvarán láthatunk egy 425-ös motorvonatot (jobbra) és egy ICE 3-ast
A VRR területén a 170 gyorsvasúti megállóból mintegy 30 esetében esély sincs arra, hogy belátható időn belül 96 centis peronokat építsenek. Így a VRR úgy döntött, hogy a jövőben inkább a többi nagyvasúti járművel is kompatibilis 76 centis magasságot favorizálják. A magasabb peronhoz épített járművek ugyanis ebben a harminc megállóban gondot jelentenek az akadálymentesítés terén.
S-Bahn-motorvonat a távolsági peron mellett Frankfurt am Main Hauptbahnhofon. Nem kell nagyot lépni, de a mozgásukban korlátozott utasoknak ez a szintkülönbség is kihívást jelent
Mivel azonban a 2019-2020-as menetrendi időszaktól kezdve új üzemeltetők működtethetik a VRR S-Bahn-viszonylatait, így a kiírásokban már a 76 centis peronmagassághoz illeszkedő járműveket várnak el. Mi több, a meglévő megállókat is ennek megfelelően alakítják át. Addig az időpontig pedig jó eséllyel a mai járműpark is lecserélődik, igazodva az új követelményekhez.
A két jellegzetes S-Bahn-motorvonat a düsseldorfi főpályaudvaron. Balra a 422-es, jobbra pedig egy 423-as. 2019-2020 után máshol folytatják a pályafutásukat?
Az első ilyen üzemeltetési pályázat az S5-ös (Dortmund–Witten–Wetter–Hagen) és az S8-as (Hagen–Wuppertal–Düsseldorf–Neuss–Mönchengladbach) vonalakat érinti. A pályázaton két nagy cég indult: a holland érdekeltségű Abellio és a DB Regio. Előbbi már most is jelen van a Ruhr-vidéken: öt regionális vasúti viszonylaton is találkozhatunk az ezüst-fekete színű járművekkel. A nyertes azonban nem a holland érdekeltségű cég lett, hanem a mostani üzemeltető, a DB Regio.
Az S-Bahn-vonatokon csak akkor találunk WC-t, ha az 1970-es években beszerzett – lassan kihaló – x-Wagenekből álló mozdonyos ingavonattal utazunk
Az eredmény értelmében 2014-től 15 esztendőn keresztül a DB Regio üzemeltetheti a szóban forgó két gyorsvasúti viszonylatot. A DB Regio azt ígéri, hogy a vonalon a mai 100 centiméteres padlómagasságú járművek (422 és 423 sorozatú motorvonatok) helyett megfelelő, 80 centiméteres padlómagasságú járműveket vet be 2014 decemberétől. A vonalak által érintett 45 megállóhelyéből ugyanis 24 esetében csak 76 centi magas a peron, így ehhez igazodnak a jövőben.
Az elvárások között szerepel még a mozgáskorlátozottak számára is használható mellékhelyiség, ami a DB Regio jelenlegi, S-Bahn-forgalomban használt motorvonatain nincs. WC-t csak a régi ingavonatokon találunk, ennek hiányát viszont megérzik az utasok és számos panaszt is kapott a VRR ezzel kapcsolatban.
Jöhetnek az új járművek a nemrégen beszerzett 422-esek helyett? A képen egy, az S8/S5 összevont viszonylaton közlekedő, Mönchengladbachnból Dortmundba tartó 422-es érkezik Düsseldorf-Bilk megállóba
Emellett fontos eredmény, hogy a DB Regio a jelenleginél is olcsóbban vállalja a feladatot, a költségeket egy vonatkilométer esetében a jelenlegihez képest 1 euróval sikerült csökkenteni – tudatja közleményében a VRR. A jelenlegi költségszintre vonatkozóan nem közöltek adatot, így nem tudjuk, hogy mihez képest csökkentek a költségek?
A VRR lépése tehát több szempontból érdekes. Egyrészt szakítanak a peronmagasságok kapcsán fenntartott eddigi álláspontjukkal, másrészt pedig olyan céggel kötnek szerződést, akivel eddig nem éppen felhőtlen volt a VRR viszonya, hiszen többször terítéken volt a szerződésbontás a DB-vel, mert a vonatok koszosak, takarítatlanok voltak. Harmadik ilyen döntés pedig a WC-k kérdése: korábban konzekvensen kerülte a DB az S-Bahn-motorvonatokban a mellékhelyiségeket, így tett az 1971-től forgalomba állított 420-asoknál és az újabb 423, 422 és 430-as sorozatnál is. Azonban a hosszú, majdnem távolsági forgalomnak is beillő vonalak miatt és az utasok elvárásai miatt is fontos, hogy mellékhelyiséget alakítsanak ki a vonatokban.
Vajon milyen járművekkel találkozhatunk 2014-től az S5-ös és az S8-as vonalon? A 425-ösökből már aligha szerez be ezért újat a DB AG. A képen látható szerelvény éppen Krefeld pályaudvaráról távozik Krefeld-Oppum megálló felé
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Kíváncsian várjuk, milyen járművekkel jelenik meg a cég? Jelenleg e kategóriában csak a Rostock és Saßnitz között közlekedő FLIRT-ek és az országszerte üzemelő 425 és 426 sorozatú motorvonatok esélyesek, de szóba jöhetnek akár a nem túl sikeres Talent 2-esek és az Alstom Coradia Lirex motorvonatok is (440 sorozat). Vajon valami újjal rukkol elő a DB? Meglátjuk.
És végül érdemes azt is megjegyezni, hogy a Ruhr-vidéken S-Bahnt a DB AG-n kívül csak egyetlen szolgáltató működtet: a környező városok tulajdonában álló Regiobahn vonataival találkozhatunk az S28-as viszonylaton.
És végül érdemes azt is megjegyezni, hogy a Ruhr-vidéken S-Bahnt a DB AG-n kívül csak egyetlen szolgáltató működtet: a környező városok tulajdonában álló Regiobahn vonataival találkozhatunk az S28-as viszonylaton.
Halász Péter