2012. 02. 29.

Több lent, kevesebb fent

A decemberi menetrendváltástól várhatóan jóval kevesebb távolsági vonat szeli át a német fővárost kelet-nyugati irányban, mint jelenleg. Az ok: a pályakapacitásokat a regionális járatok kötik le.


Hagyományosan a német fővárost kelet-nyugati irányban átszelő Stadtbahn a távolsági vasúti közlekedés fő ütőere. Pontosabban most már csak az egyik fő ütőere, hiszen 2006 óta az észak-déli nagyvasúti alagút is a vonatok rendelkezésére áll. A felső pályán pedig egyre több regionális vonat két menetvonalalat és úgy néz ki, ennek eredményeként egyre több távolsági vonat kerül le az észak-déli alagútba.
Hamburgból érkezett ICE 1-es a főpályaudvar alsó szintjén, az alagútban. Hamarosan a Ruhr-vidéki járatok is lekerülhetnek melléjük.
Érdekes egyébként a jármű orra: szokatlan módn hiányzik a lámpák alól a vörös csík. Valószínűleg a kapcsolószerkezetet rejtő fedelet egy baleset miatt cserélni kellett és emiatt nem került fel rá a díszítőcsík
(fotó: Magyarics Zoltán)

A lépés látszólag akár logikus is lehetne, de nem csak pozitívumokkal jár ám. Egyrészt az ICE-vonatok számára fontos rummelsburgi karbantartó bázist csak hosszabb úton lehet elérni: vagy a Berliner Außenringen át dél felől, vagy pedig Gesundbrunnen és az S-Bahn-Ring érintésével észak felől. A Stadtbahnon közlekedő ICE-szerelvények ellenben az Ostbahnhofig közlekednek és onnan egy rövid „garázsmenet” során jutnak el a bázisra. Emellett pedig maga az Ostbahnhof sem jön ki jól a dologból, hiszen az innen elkerülő IC- és ICE-járatok csökkentik a pályaudvar jelentőségét, ráadásul kockára teszi a Zoologischer Garten távolsági vonatokhoz fűződő reményeit is.
Egy, a Ruhr-vidékre tartó ICE 2-es gördül be a Zoologischer Garten állomásra. Decembertől ritkábban láthatjuk ezt a képet?

„Garázsmeneti” ICE a Warschauer Brückénél. A háttérben látszik a végállomás, az Ostbahnhof. A jövőben jóval kevesebb vonat áll majd meg a város keleti részének fontos csomópontján
(fotók: Halász Péter)

Egy ICE 2-es szerelvény érkezik az Alexanderplatzhoz. A nagysebességű vonatok ablakából ritkábban csodálhatják az utasok a német főváros látképét decembertől
(fotó: Magyarics Zoltán)

A lépés előnye viszont, hogy így könnyebben elérhető lesz a június 3-án nyitó új repülőtér és annak állomása. Igaz, a teljes sikerhez még néhány kilométer hiányzik: amíg ugyanis a Dresdner Bahn nagyvasúti vágányai nem épülnek meg a Priesterweg és Mahlow között, addig csak több tíz kilométeres kerülővel juthatnak el a reptérre a vonatok. Erre pedig még sokáig kell várni...
Tisztulhat a kép: az „emeleten” a regionális járatok...
(fotó: Halász Péter)

...a föld alatt a távolsági vonatok állnak meg Berlin főpályaudvarán
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Stadtbahnon jelenleg jobbára a Ruhr-vidék felől érkező ICE-járatok és az Amszterdam felől jövő és a varsói EC-k adják a forgalom java részét. Emellett viszont érdemes megjegyezni, hogy a „fent” végzett vágányzári munkák idején már jelenleg is az alagútba terelik a távolsági vonatok nagy részét, így egy meglehetősen rendszeresen alkalmazott gyakorlatot véglegesítenének az új menetrenddel.
Az alsó szinten is lesz mit fotózni
(fotó: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.