2012. 02. 21.

Teszten a VDL

A bécsi Dr. Richard nevű társaság teszteli a 2011-es év buszának megválasztott VDL Citeát. A holland jármű az ottakringi – meglehetősen jó próbapályának tekinthető – vonalakon próbázik. A RegionalBahn Blog bécsi tudósítója, Magyarics Zoltán is kipróbálta a járművet.




A holland VDL-t talán annyira nem ismerik sokan. Ha azonban azt mondjuk, hogy Bova vagy éppen Berkhof, netán Jonckheere, akkor biztosan többen a fejükhöz kapnak: hiszen ismerősen csengenek ezek a nevek! Nos igen, a VDL-csoport márkáiról van szó.
A VDL persze nem csak az elődök modelleit gondozza, hanem fejleszt is. A VDL Citeát, azaz a most szóban forgó Citea CLF 120-310-ből már rendelt is több mint kétszázat az egyik belga „Volán”, a francia nyelvterületen működő szolgáltató, a TEC. De hogy további sikereket szerezzen a típus, így Európa más tájain is felbukkan a bemutatókocsi.
Az LN 462 BW rendszámú kocsi február elején tűnt fel az osztrák fővárosban, ott is a Dr. Richard ottakringi vonalain. A 45B (Ottakring–An der Scheibenwiese), 46B és 146B (Ottakring–Wilhelminenberg–Ottakring, kétirányú körjárat) vonalakon szolgáló bemutatókocsinak kemény próbákat kell kiállni, hiszen a városi forgalom mellett éles kanyarokkal tarkított, kifejezetten hegyi szakaszokon is helyt kell állnia.
A Bécsben szokatlan formákat mutató busz az ottakringi végállomáson pihen. A jobb oldali külső visszapillantó elég bumfordi, bizony a megállóban várakozó tömegben szépen lehetne vele kaszálni

Az alacsonypadlós buszon az ülések nem túl kényelmesek: túl kemények, ráadásul a háttámla szöge sincs igazán eltalálva, túl közel van a derékszöghöz – tudatta kollégánk

A középső ajtóval szemben a „multifunkciós” tér egyértelműen kicsi, kerekesszékkel nehézkes lehet oda beférni, de a babakocsi is inkább csak keresztben fér el, hosszában nem. Keresztben viszont kilóg a folyosóra, pont az ajtó előtt. Ettől pedig nem lesz sokkal jobb a buszon közhangulat...

A 2+2-es ülésosztás ellenére is szélesnek hat az első és a második ajtó közötti folyosó. Kérdés persze, hogy két ember egymás mellett mennyire kényelmesen fér el az üléseken?

Jó ötlet és követendő példa a motorsátorra szerelt kapaszkodó. Ilyen nagyon is hiányzik akár a budapesti csuklós Volvókból is. A hármas ajtó utáni három ülés meglehetősen szűkösnek hat, ami nem optikai csalódás, hiszen itt is igaz lett volna: a kevesebb (azaz két ülés) több, de legalábbis kényelmesebb lett volna

Napjaink klimatizált, hűtött-fűtött buszaiban egyre inkább nem divat az átlátszó vészkijárat. A fényáteresztő „napfénytető” ötletes megoldás a VDL buszán
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter, Magyarics Zoltán