Akár egy „kortárs” mese címe is lehetne, de nem az. Az elmúlt vasárnapon a BKV szervezésében különleges menet rótta a dél-pesti villamossíneket: egy Tátra-szerelvény és két hóseprő mozdony, azaz Hómuki várta a fotósokat. Bár a hó java része elolvadt, azért érdekes fotótémákban nem volt hiány. Az eseményen – természetesen – a RegionalBahn Blog tudósítója is részt vett és fényképes beszámolóját ezúton adjuk közre.
Bár a korábban leesett és magyar vasútnak is gondot okozó hó szinte teljesen elolvadt, mégis remek időtöltést szervezett a BKV a közlekedésbarátoknak: egy T5C5-páros és két Hómuki társaságában a dél-pesti vonalakra látogathattak az érdeklődő villamosbarátok.
Az ehhez hasonló fotósmeneteknek általában a mai napig is igen közkedvelt UV szokott a főszereplője lenni, de a hidegre való tekintettel ezúttal Baross kocsiszín 4149-4151 pályaszámú T5C5-ös szerelvénye vett részt. A találkozó a Boráros téren volt, ahol különleges látványt nyújt a Tatra, hiszen a 2-es villamos viaduktos szakaszán a Duna-parton nem fér el a cseh jármű. Itt csatlakozott a két hóseprő, amelyekre idén télen kevésbé volt szükség, de hajlott koruk ellenére is remekül ellátják feladatukat. Utunkat a Pápay utcai (Haller utca kiágazása után) visszafogás után a 24-es majd az 51-es villamoson folytattuk, ahol a pesterzsébeti hurok volt az irány. Innen a Hoffer Albert utcai, menetrend szerinti forgalomban nem használt összekötővágány érintésével a Határ útra haladtunk.
A különös menet a Boráros térről indult. A 2A viszonylat végállomásán a 4149-4151-es Tátra T5C5 szerelvény várja a résztvevőket, míg mellette érkezik a 7121-es pályaszámú Hómuki, amelyet 1926-ban gyártottak. Hóseprővé 1955-ben alakították át. Utóbbi néha megfordulhat erre is, Tátra viszont aligha
Megérkezett a 7141 is, amely fiatalabb kiadás, 1964-ben készült az FVV főműhelyében
Első fotómegállásunk az 51-es villamos vonalán, a nemrég átadott Hentes utcai megálló után volt
A korábban 30-asnak, majd rövid ideig 21-esnek hívott jelenlegi 51-es villamoson nemrég váltották a ferencvárosi ipari csuklósokat Száva TW6000-es villamosai
A Tátra-duó az 51-es villamos Gubacsi úti megállójában, a 3-as hurokvágánya mellett...
...ahol alkalom nyílt a két Hómukit ismét közösen megörökíteni. A fű nyomokban havat is tartalmazhat...
Kertvárosi romantika az 52-es villamos pacsirtatelepi hurkában
A 42-es és az 52-es vonalakról 2006 júliusának utolsó napján búcsúztak az UV villamosok, amelyeket a Combinók által kiváltott Ganz-csuklósok váltottak rövid ideig. De a hangos villamosokra sok panasz érkezett, így itt hamarosan a TW6000-esek által szolgálatba. A Tátrák sokáig elkerülték ezt a vonalat, néhány ívben veszélyesen közel voltak a tereptárgyak. Ezek orvoslása után már bármikor járhat erre T5C5, de erre példa viszonylag ritkán van, hiszen a környéken legközelebb az 1-es villamos vonalán dolgozik ilyen kocsi
Érkezés a pacsirtatelepi végállomásra
Röviddel a személyszállító menet után a hóseprők is megjöttek
Újabb „együttállás”, ezúttal a pacsirtatelepi végállomáson
Rövid pihenő után a 42-es villamos vonala felé vettük az irányt. A Wekerle-telep észak-keleti sarkán álló rendőrpalota szép épülete remek fotótéma
Az UV-kat 2006. augusztus 1-jétől váltó ipari csuklósok nem sokáig használhatták a Tóth Árpád utcai hurokvégállomást, a típusváltást követően nem sokkal megépült a mai Tulipán utcai fejvégállomás. A hurok 2006. szeptember 16-án szűnt meg, egy része azonban üzemi összekötővágányként fennmaradt, csatlakozva a Hofherr Albert utcában vezető pályához
A friss aszfaltban még felsejlik az egykor volt vágányok helye az egykori Vörös Csillag Gépgyár mellett
Irány a Hofherr Albert utca! Az itt vezető pálya 42-es és az 50-es villamosokat köti össze. Háttérben még látható a nagy múltú végállomási tartózkodó, amelyet ugyan ráccsal lezártak, de mégis egyre jobban szét van verve
Érkeznek a hóseprők, amelyeknek rövidesen nagy szerepük lesz
Az összekötővonal a kispesti vasútállomás mellett vezet, a lajosmizsei személyvonat mozdonyvezetője rövid kürtöléssel köszöntötte a fotósokat
Utazásunkat ezután az 50-es villamos vonalán a Határ útig folytattuk, majd rövid szünet után a 3-as és a 28-as vonalát követve a Blaha Lujza téren fejeződött be a program. Mi a Határ úton búcsúztunk el a különmenettől
Megérkezett a 7141 is, amely fiatalabb kiadás, 1964-ben készült az FVV főműhelyében
Első fotómegállásunk az 51-es villamos vonalán, a nemrég átadott Hentes utcai megálló után volt
A korábban 30-asnak, majd rövid ideig 21-esnek hívott jelenlegi 51-es villamoson nemrég váltották a ferencvárosi ipari csuklósokat Száva TW6000-es villamosai
A Tátra-duó az 51-es villamos Gubacsi úti megállójában, a 3-as hurokvágánya mellett...
...ahol alkalom nyílt a két Hómukit ismét közösen megörökíteni. A fű nyomokban havat is tartalmazhat...
Kertvárosi romantika az 52-es villamos pacsirtatelepi hurkában
A 42-es és az 52-es vonalakról 2006 júliusának utolsó napján búcsúztak az UV villamosok, amelyeket a Combinók által kiváltott Ganz-csuklósok váltottak rövid ideig. De a hangos villamosokra sok panasz érkezett, így itt hamarosan a TW6000-esek által szolgálatba. A Tátrák sokáig elkerülték ezt a vonalat, néhány ívben veszélyesen közel voltak a tereptárgyak. Ezek orvoslása után már bármikor járhat erre T5C5, de erre példa viszonylag ritkán van, hiszen a környéken legközelebb az 1-es villamos vonalán dolgozik ilyen kocsi
Érkezés a pacsirtatelepi végállomásra
Röviddel a személyszállító menet után a hóseprők is megjöttek
Újabb „együttállás”, ezúttal a pacsirtatelepi végállomáson
Rövid pihenő után a 42-es villamos vonala felé vettük az irányt. A Wekerle-telep észak-keleti sarkán álló rendőrpalota szép épülete remek fotótéma
Az UV-kat 2006. augusztus 1-jétől váltó ipari csuklósok nem sokáig használhatták a Tóth Árpád utcai hurokvégállomást, a típusváltást követően nem sokkal megépült a mai Tulipán utcai fejvégállomás. A hurok 2006. szeptember 16-án szűnt meg, egy része azonban üzemi összekötővágányként fennmaradt, csatlakozva a Hofherr Albert utcában vezető pályához
A friss aszfaltban még felsejlik az egykor volt vágányok helye az egykori Vörös Csillag Gépgyár mellett
Irány a Hofherr Albert utca! Az itt vezető pálya 42-es és az 50-es villamosokat köti össze. Háttérben még látható a nagy múltú végállomási tartózkodó, amelyet ugyan ráccsal lezártak, de mégis egyre jobban szét van verve
Érkeznek a hóseprők, amelyeknek rövidesen nagy szerepük lesz
Az összekötővonal a kispesti vasútállomás mellett vezet, a lajosmizsei személyvonat mozdonyvezetője rövid kürtöléssel köszöntötte a fotósokat
Utazásunkat ezután az 50-es villamos vonalán a Határ útig folytattuk, majd rövid szünet után a 3-as és a 28-as vonalát követve a Blaha Lujza téren fejeződött be a program. Mi a Határ úton búcsúztunk el a különmenettől
Oldalainkon a jövőben rendszeresen olvashatnak majd az ehhez hasonló menetekről, érdemes eljönni legközelebb is!
Óvári Péter