A korábbi kiszivárogtatásokkal szemben néhány napja már hivatalosan is biztos: a spanyol vasút, a RENFE és a Talgo járműgyártó, illetve két szaúd-arábiai cég konzorciuma nyerte a Szaúd-Arábia első nagysebességű vasútvonalára kiírt járműtendert, valamint 12 évig az új vonal üzemeltetését is végzi majd.
Szaúd-Arábia nem éppen magas szintű vasúti szolgáltatásairól híres, ezért a hír önmagában érdekes. Bár az országban alig található vasútvonal – a hálózat összhossza 1018 kilométer – a tervek szerint ez drasztikusan változni fog. Az első, már megvalósulófélben lévő projekt a Haramain nagysebességű vonal, mely az iszlám szent városait, Mekkát és Medinát köt össze Jeddah városával és a közelében fekvő nemzetközi repülőtérrel. A 450 kilométeres vonalon a terepmunka 2009-ben indult meg, a kivitelező „Al Rajhi” konzorcium „szakmai” cégei a kínai China Railway Construction Corporation, a francia Alstom Transportation, illetve az SNCF. Az idén induló második fázis jelenti a tényleges pályaépítést, a biztosítóberendezés kiépítését, illetve a szerelvények gyártását és üzemeltetését – utóbbit a pálya üzemeltetésével együtt, 12 évre szóló szerződéssel. A nyertes az „Al Shoula” konzorcium, melynek tagjai két szaúdi cég mellett a RENFE és a Talgo. A pályán az utazósebesség a tervek szerint 200 mérföld, avagy 320 kilométer lesz óránként, a tervezett évi utasszám 3 millió. Az üzlet keretében a Talgo 35 darab Talgo 350-es szerelvényt szállít, a szerződés pedig további 23 szerelvényre tartalmaz opciót. A technika már kipróbált, ugyanis a jellegzetes megjelenésű Talgo 350-es szerelvényekből 46 fut a RENFE színeiben Spanyolországban.
A Talgo 350-es, azaz spanyol színekben az AVE 102-es sorozat jellegzetes külseje rászolgált a „Kacsa” becenévre. A meghökkentő dizájn célja, hogy a jármű menetzaját csökkentsék a speciális orrkiképzéssel (forrás: Wikipedia)
A Talgo kiemeli, hogy a 35 motorvonatot jelentő 1.6 milliárd eurós üzlet a spanyol iparvállalatok által valaha elnyert legnagyobb értékű exportszerződés. A Talgo exportpiaci erőssége a jelek szerint a „nem tipikus” piacokon mutatkozik meg, azaz olyan országokban, amelyek nem tagjai a komoly nagysebességű hálózatot üzemeltető országok elitcsoportjának. A mostani üzlettől eltérően azonban Kazahsztánba, Bosznia-Hercegovinába és az Egyesült Államokba a Talgo hajtófejek nélküli szerelvényeket szállított, hagyományos mozdonyvontatású vonatként történő felhasználásra. Ugyanilyen, csak személykocsikra szóló exportüzlet volt a DB éjszakai járataihoz szállított, és nemrég nyugdíjazott Talgo-flotta is. A szaúdi üzlet egyik érdekessége az, hogy teljes szerelvényt exportál a spanyol cég, vontatójárművel együtt.
Az Amtrak Vancouver–Seattle–Portland „Cascades” járatai is Talgo szerelvénnyel üzemelnek. Hasonlóan a többi exportált Talgo-vonathoz, itt sem tartozott mozdony illetve hajtófej az üzlethez. Ennek megfelelően az Amtrak olyan gépet kötött az európai szemmel is alacsony építésű szerelvény elé, amilyen kéznél volt - a látvány az ügyes színterv ellenére is eléggé mellbevágó (Fotó: Magyarics Zoltán)
A műszakilag meglehetősen külön utakat járó Talgo-t a jelek szerint nem kell félteni, a szaúd-arábiai üzlet nem az egyetlen a közelmúltból. Az Amtrak „Cascades” járatai népszerűek, 2010-ben két újabb szerelvény csatlakozott a flottához, és más amerikai vasutak is komolyan érdeklődnek a Talgo-vonatok iránt. A Bosznia-Hercegovina számára szállított szerelvények pedig a tulajdonos vasút, a ŽFBH optimista tervei szerint Budapestre is hamarosan eljutnak majd.
Magyarics Zoltán