2012. 02. 14.

Sztrájkveszély

Berlinben ismét a munkabeszüntetés veszélyével kell szembesülniük a városlakóknak. A BVG és a ver.di tárgyalásai egyelőre nem vezettek eredményre a hírek szerint. Bár még a tárgyalóasztalnál folytatják az egyezkedést, az érdekvédők kilátásba helyzeték a sztrájkot is.


A berlini utasoknak éppen nem lesz túl jó hetük: miközben személyzethiány miatt sorra maradnak el az S-Bahn járatai, a BVG-nél is fel kell készülni a leállásra. Ha a szakszervezetek és a cégvezetés tárgyalásai nem vezetnek eredményre, akkor leállhat a német főváros közlekedése.
A BVG-vel és annak személyzeti szolgáltatásokat nyújtó leányvállalatával, a Berlin Transporttal egyezkedő érdekvédők egyelőre még csak a figyelmeztető sztrájk meghirdetésével fenyegetnek, ha a keddi tárgyalásokon sem mutatnak előrelépést a témában a munkáltató képviselői. A ver.di közlésük szerint mintegy tizenkétezer munkavállalót képvisel. A munkabeszüntetést valamikor a hét közepén tartanák meg, ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre.
Négy év után ismét nagyobb sztrájk lehet, ha nem tudnak megállapodni az érdekvédők és a BVG képviselői. A buszok a garázsban maradhatnak. A képen a spandaui buszgarázsban pihenő kocsik
(fotó: Halász Péter)

A szakszervezetek azt szeretnék, hogy a munkavállalók bérét valamivel az infláció felett emeljék. Az infláció mértéke 2,3 százalék, az érdekvédők 4,2 %-ot szeretnének, illeszkedve a közszolgálati munkavállalók érdekvédelmi tömörülésének elvárásaihoz. Ehhez képest a BVG 2015-ig évi 1,2-1,5 % közötti emelést javasolt. Az érdekvédők javaslatai szerint pedig még egységesen 30 nap szabadság járna mindenkinek. Jelenleg az életkortól függően 26-30 nap fizetett szabadnappal rendelkezhetnek a munkavállalók.
Az eddigi öt tárgyalási forduló eddig még nem vezetett eredményre. A BVG-nél legutóbbi négy éve, 2008 elején volt mintegy két hetes sztrájk, akkor szinte az egész város megbénult – leszámítva a Deutsche Bahn járatait, így az akkor még teljes üzemben közlekedett.
A figyelmeztetősztrájkot legutóbb tavaly nyáron vetette be a ver.di, amikor a munkakörülmények javítását követeltesikerrel.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.