A MÁV-GÉPÉSZET majdan elkészülő, talán jövőre forgalomba álló két prototípus-kocsija kapcsán érdemes felidézni a 2010-es InnoTranson látott járművek emlékét. Ezek közül is a szlovákok képviselőjét, a Ruttkán épített két távolsági forgalmú személykocsit.
A 2010-es InnoTranson egyből két távolsági forgalmú járművet is kiállított a ZSSK. A két jármű a ŽOS Vrútky a.s. műhelyében készült. A teljesen új építésű járművek pontosan a MÁV-GÉPÉSZET nemrégen beígért IC+ kocsijaival azonos kategóriába tartoznak, különbség közöttük mindössze annyi, hogy a tótok kocsijai „csak” százhatvannal mehetnek – igaz, nekik van hol ennyivel menni, ellentétben a MÁV-csoporttal.
Illusztris társaság: balra a szlovák kocsi, középen a lengyel PESA ELF motorvonata, mellette a Stadler KISS motorvonata és a képbe belóg a Bombardier által a londoni metrónak épített szerelvény a berlini InnoTranson, 2010-ben
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A ZSSK a 2010-es InnoTransra két ilyen személykocsival érkezett a gyártó és az üzemeltető. Az 1. osztályú variáns a 61 56 19-70 205-8 SK-ZSSK pályaszámú, Ampeer sorozatú jármű volt. A 2. osztályú kocsi a 61 56 20-70 230-3 SK-ZSSK pályaszámú, Bmpeer sorozatú jármű volt. Mindkettő kassai honosítású. A kocsikat 2009-ben, illetve 2010-ben gyártották. Végsebességük 160 km/h, az Európában divatos összes fűtési áramnemet fogadni képesek. Az 1. osztályú kocsiban 54, a 2. osztályúban 76 ülőhely van. A járművek zárt rendszerű WC-vel, klímaberendezéssel rendelkeznek és természetesen konnektorok is rendelkezésre állnak az utastérben a laptopok, telefonok energiaellátásához. Ráadásul az elektronikus utastájékoztató rendszer is magától értetődő a termes személykocsik esetében.
A 26,4 méter hosszú járművek a 160-as sebesség ellenére mágneses sínfékkel, vészfék-áthidalóval és ep-fékkel is rendelkeznek – éppúgy, mint a MÁV-GÉPÉSZET leendő járműve. A koncepció tehát kísértetiesen hasonló. A különbség mindössze csak annyi, hogy a szlovák kocsik már 2009-ben is léteztek és részt vesznek a forgalomban, s nem csak homályos ígéretekben és grafikákon létezik, mint a magyar rokon...
A típuscsaládból jelenleg 50 másodosztályú és 10 elsőosztályú jármű van a ZSSK állományában, akik minőségi távolsági gyorsvonatokban közlekedtetik ezeket.
Az 1. osztályú kocsi kívülről
A kocsi termes kivitelű. Az ülések részben sorban, részben egymással szemben vannak. Az ablakok között, igen, jól látják, konnektorok. Ez Szlovákiában a mindennapok része, nálunk a MÁV-START néhány kocsijában akad talán üzemképes csatlakozó
Ellentétben a magyar 3G IC-kkel térelválasztóként is funkcionál a kocsi közepén az üvegfal és a gardrób. A plafonon pedig az utastájékoztató rendszer kijelzője látszik
A tiszta, kulturált és zárt rendszerű WC alapfelszereltség
A 2. osztályú kocsi hasonló a „bolháshoz”, gyakorlatilag ugyanaz a kocsiszekrény. Ez is egy megoldás a gazdaságos kivitelezésre
A 2. osztályon jobbára páholyos kialakításúak az ülések, éppúgy, mint az 1. osztályon, csak a kocsi végén vannak nem egymással szembe néző ülések
A digitális iránytábla ma már magától értetődő, ilyet kaptak a szlovák kocsik is
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter