2012. 02. 07.

Szokatlan (?) tél

Hófúvás, síntörés és késések hegyekben... Ez jellemzi a MÁV második munkanapját ezen a héten. Aki vonattal utazik, élelmet, meleg ruhát vigyen, ki tudja, hol és meddig kell várnia?


A hófrászon túl vagyunk már ugyan, de a késéseken nem. A MÁV-Start térképes menetrendi keresője nem éppen biztató képet mutatott: alig akadt olyan vonat kis hazánkban, ami ne késne.
 
A vasúttársaság adatai alapján a Székesfehérvár–Sárbogárd vonalon másfél méteres hófúvást kellett áttörni, emiatt késnek arrafelé a vonatok. Ez mondjuk nem tudjuk, miben érinti a Budapestről a Velencei-tó mentén, Székesfehérváron át Szombathelyre tartó vonatokat, de biztos így van...
A délelőtt 10:56-ra keltezett Start-helyzetkép szerint a Budapest–Esztergom és a Budapest–Vác–Szob vonalakon jó a vonatközlekedés, nem kell késésekre számítani.

A Budapest–Székesfehérvár vonalon javul a helyzet, azonban átlagosan 15-20 perces késések előfordulnak váltóállítási problémák miatt. Fél tízre, hóekével sikerült áttörni a Székesfehérvár–Sárbogárd vasútvonal Aba-Sárkeresztúr állomásánál a szél által emelet másfél méteres hótorlaszt. A pályát megtisztították a hótól, így a közlekedés 10-20 perces késésekkel már megindult.

A Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon átlagosan 20-30 perccel nőtt a vonatok menetideje. A Budapest–Hatvan–Miskolc vasútvonalon, fél tizenegy után Aszód és Tura között az egyik vágányon eltört a sín. Ehelyütt egy vágányon tartják fenn a forgalmat, 15-20 perces késéseket jósolva. Ezen a szakaszon maradt fekve az egyik ingavonat, ami negyven percen keresztül, 13:10 és 13:50 között tartotta elzárva a pályát. Emiatt a MÁV szerint 40-50 perces késések várhatók, ami ezúttal némileg túlzó: csak a lajosmizsei vonatokat láttuk késni nem sokkal háromnegyed három előtt.

Kőbánya-teher állomáson az eltört sínt már kijavították, és a váltókat megtisztították a hótól 10 órára, így a Nyugati pályaudvartól Kőbánya-Kispest állomásig mindkét vágányon tudnak közlekedni a vonatok. A monori elővárosi szerelvényeket ismét közlekednek. Ezen a vonalon közlekedő vonatok utasai átlag 20-30 perces késésre számíthatnak a déli órákig.

Északnyugat-Magyarországon,a Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon 30 perces késések egyes Sopron, Hegyeshalom és Szombathely felől közlekedő távolsági vonatnál előfordulhatnak. Ehhez képest az IC 912-es 11:01 helyett nem sokkal negyed egy után ért Szombathelyre.

Zalaegerszeg környékén is kedves késések vannak: a 9515-ös, Zalaegerszegről–Celldömölk viszonylatú személyvonat például 70 perc késéssel közlekedett fél egy előtt nem sokkal. De a többi vonat is 30-40 percet késik a térségben.

Az északkeleti térségben, Debrecen és Nyíregyháza környékén átlagosan 15-20 perces késések tapasztalhatók. Észak-Magyarországon a vonatközlekedésben nincsenek jelentősebb fennakadások, a járatok szinte mindegyike pontos.

Az Alföldön, Békéscsaba térségében, a Budapest–Újszász–Szolnok–Békéscsaba vonalon a vonatok többsége tartja a menetrendet, egy-egy vonatnál 10-15 perces késéssel számolhatnak az utasok. Szeged és Budapest között 15 és 30 perc közötti késések esetenként előfordulnak.

A Dél-Dunántúlon átlagosan 20-30 perces késések tapasztalhatók, azonban a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vasútvonal több állomásán a váltófűtő berendezések meghibásodtak. Az elromlott berendezések megjavítását megkezdték a MÁV munkatársai. A váltókat a készenlétben levő dolgozók folyamatosan takarítják.

A Székesfehérvár–Szombathely, a Székesfehérvár–Tapolca, a Székesfehérvár–Gyékényes, a Dombóvár–Kaposvár és a Kiskunfélegyháza–Baja vonalszakaszokon átlagosan 20-40 perces késésekre számíthatnak az utasok.

A MÁV-Start azonban felhívja a figyelmet: a szél valamint az elhaladó vonat menetszele a havat ismételten behordja a váltókba, ezért minden vonat elhaladása után újra ki kell tisztítani a váltókat. Emiatt a hóborította területeken a váltókat folyamatosan tisztítja a MÁV több száz készenléti szolgálatban lévő munkatársa, és a váltófűtő berendezések is üzemelnek. Ennek ellenére váltóállítási problémák, műszaki hibák, felsővezeték-szakadások, zárlatok előfordulhatnak, aminek következtében egyes személyszállító vonatoknál lehetséges a menetidő 20-30 perces meghosszabbodása. Azonban a nagy mennyiségű hó és rendkívüli  hideg ellenére is biztosított a folyamatos vasúti közlekedés. Éppen ezért a vasúttársaság javasolja, hogy a biztonságos eljutás érdekében a közúti közlekedés helyett hosszabb távolságokra inkább a biztos megérkezést kínáló vasutat válasszák, ám indulás előtt – interneten vagy telefonon – tájékozódjanak a közlekedő vonatokról, illetve a késésekről. Már persze, ha működik az internetes oldal, mert a hétvégén és hétfőn is akadozott a működése.

RegionalBahn.blogspot.com összeállítás