A berlini gyorsvasút élete, eltekintve a mindennapos késésektől, kimaradásoktól, még mindig nagyon színes. A 2009 óta húzódó járműves botrány mellé „becsatlakozott” a személyzet hiánya is. Az S-Bahn hálózatáról több mint száz vezér hiányzik, emiatt sokszor kell a beteg vasutasok miatt lemondani vonatokat. A városvezetés pedig arra készül, hogy üzemeltetési pályázatot írjon ki a hálózat egy részére.
Száz új mozdonyvezetőt ígért az S-Bahn-t üzemeltető DB AG első embere keddi sajtótájékoztatóján. Harmincöten már szolgálatba is álltak, s hamarosan, optimális esetben július 1-jéig összesen több mint száz új mozdonyvezetővel bővül a létszám Berlinben – mondta Rüdiger Grube. A DB AG egyébként országosan is létszámhiánnyal küzd és keresi az újfelvételes dolgozókat, eközben pedig vannak, akik a mozdonyvezető-képzés színvonalának csökkenése miatt aggódnak.
A dologban csak az az érdekes, hogy az addig hátralévő néhány hónap alatt hogyan zavarják le a meghirdetést, kiválasztást, felvételt, szerződéskötést, orvosikat, oktatást, vizsgákat, felügyelet alatti, majd anélküli vezetést és a forgalmi vizsgákat? Vagy esetleg van már elegendő „félkész” embere a DB-nek?
A létszámhiány oka, hogy sokszor a magántársaságok rugalmasabbak és jobban is fizetnek, mint a DB AG. Másik pedig egyszerűen nem hivatásnak, „csak” munkának tekintik a mozdonyvezetést, nem is igazi mozdonyvezetők, csak „sofőrök.”
A berliniek egyébként a saját bőrükön érzik, hogy kevesebb a vezér, mint kéne: mindennaposak a gyorsvasúti viszonylatokon a rövidítések, vonatlemondások.
A vezérhiány miatti viszonylatrövidítések egyik áldozata általában az S47-es vonal, amelynél egy szerelvény elég a Schöneweide és Spindlersfeld közötti szakasz kiszolgálására, a többi szakaszon pedig a többi viszonylat vonataival lehet ilyenkor utazni
Eközben a városi szenátus azt tervezi, hogy legkésőbb júliusban kiírja az üzemeltetési pályázatot. Az ehhez szükséges előkészületeket is megteszik, mint az SPD-s közlekedési szenátor, Michael Müller a Rundfunk Berlin-Brandenburgnak elmondta. A várost irányító szenátus márciusban tárgyalhatja a pályázati kiírást, amiben pontosítják: a hálózat mely részére írják ki az üzemeltetési pályázatot.
Az NDK erdeteű 485-ösöket már selejtezték volna, de a leállított vonatok egy részét újra szolgálatba helyezték. Az egyik ilyen „Viertelzug” tart rövid pihenőt a Hackescher Markt megállóban. A vezetőállással szemben állva a jobb oldalon lévő felirat hirdeti a vonat visszatérését
Egyelőre nem tudni még, hogy a pályázóknak kell járművet hozni, vagy azokat a város szerzi be és adja át a viszonylatokkal együtt a majdani üzemeltetőnek? Az új kocsikkal kapcsolatos elvárásokat azonban hamarosan közzéteszik, mégpedig az EU hivatalos lapjának következő kiadásában. Müller azonban kijelentette: nem fogják meghatározni, hogy hol legyen a legutolsó csavar, tehát a járműgyártók meglehetősen szabad kezet kapnak. A DB AG egyébként nemrégiben elkészítette a saját feltétfüzetét az új S-Bahn-járművekre vonatkozóan.
A város, azaz akkor még Nyugat-Berlin közeledéséért felelős BVG irányítása alatt tervezték meg a 480-as sorozat járműveit. Most is a város diktálna
Rüdiger Grube a már említett sajtótájékoztatóján (amit egyébként a CDU-s szövetségi közlekedési miniszterrel, Peter Ramsauer közösen tartott egy „vasúti csúcs” után) a szenátus terveire úgy reagált: „A Deutsche Bahnnál nem jöhet szóba az S-Bahn eladása. Ha problémák vannak, azt megoldjuk.”
S-Bahn-pótlás egy frankfurti S-Bahn-szerelvénnyel 2009 őszén. Immáron negyedik éve nem teljesíti az S-Bahn a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szintet
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mint ismeretes, a DB AG-nak 2017-ig van a teljes hálózatra érvényes közszolgáltatási szerződése. A város tervei a hálózat egy részének üzemeltetési pályázatra való kiírásáról szóltak – az októberi választások után pedig felmerült: előbb azért megpróbálják megvenni a DB AG-tól az S-Bahn-t. A DB AG azonban világossá tette: az S-Bahn nem eladó. Így ismét az üzemeltetési pályázat került előtérbe és valószínű, hogy végig is viszik ezt a tervet.
Halász Péter