2012. 02. 03.

Szárnyaló amerikai vasutak: gyorsjelentések 2011-ről

A válság éveit kifejezetten jó bőrben átvészelő nagy amerikai vasúttársaságok kiváló, sok esetben rekordokat döntő forgalmi- és bevételi adatokról számoltak be a 2011-es év utolsó negyedévéről és az év egészéről szóló jelentéseikben. Ezekből a hírekből csemegézünk olvasóink számára.


A hat nagy USA-beli „Class I” vasúttársaság utolsó negyedéve kiváló eredményekkel zárult. A cégek a válság éveit meglepően simán vészelték át, jól tudtak alkalmazkodni a drasztikusan megváltozott környezethez. Ennek okai megérnek egy kiadósabb elemzést, a szakmai közvélemény java mindenesetre ezt verseny áldásos hatásának tudja be. Való igaz, a nem kellően megalapozott "húzásokat" elég drasztikusan bünteti a piac, no meg a vetélytársak, így is a helyes útra vezetve a tévelygőket. Most viszont a háttér elemzése helyett lássuk a számokat!
A két nagy keleti parti vasúttársaság közül hagyományosan a Norfolk Southern-t (NS) tekintik dominánsabbnak, bár a sokak szerint a rivális CSX társaság is lassan, de magabiztosan kilép a NS árnyékából. Mindenesetre a Norfolk Southern számára újabb bevételi rekordot hozott a 2011-es év, fennállásának legjobb évét zárta a cég. Az operating ratio, azaz a bevételi egységre eső kiadás tavaly 71.4%-ot ért el – ez a 14%-al emelkedő költségek (főleg a dráguló üzemanyag) fényében kiugróan jó adat. Az árufajták tekintetében az NS erősségének számító szénszállítás éves szinten 4%-al emelkedett. A szénszállítások részleteit tekintve kiderül, hogy a némileg romló belföldi fűtőszén csökkenését (-3%) ellensúlyozta az ipari felhasználásra szállított szén növekedése (9-11%, kategóriától függően), valamint az exportszén volumenének 27%-os „kilövése”. A többi árufajta is növekedést mutatott, a leglátványosabb talán az intermodális fuvarok 18%-os bővülése.
Ha már keleti part, a CSX-ről se feledkezzünk meg! A kép itt is lassan összeáll, a menedzsment erőfeszítései beérni látszanak. A költség/bevétel hányados, az operating ratio 71.5%-ra csökkent, ami igazi fegyvertény, mivel a CSX ebben a műfajban többynire mindig a NS után loholt. Az ambíciózus cél: 2015 előtt elérni a 65%-os értéket. Addig is, a részvények után fizetett rekordszintű osztaléknak örülhettek idén a cég részvényesei.

CSX tehervonat lopakodik át a délutáni csúcsidőben Washington belvárosán

A nyugati vidékek erős játékosa, a Union Pacific (UP) sem marad el sokkal a sikerek terén. A teherszállítás 3%-os volumenbővülése 15%-os bevételnövekedést hozott - valószínűleg a cég emelni tudta árait - ami összességében profitrekordra volt elég a 2011-es évre. Az áruféleségek szerinti megoszlás itt döntően más, a vegyipari és autóipari szállítások 10%-os növekedése vitte a prímet. A UP esetében az intermodális fuvarok enyhe csökkenést mutattak, csakúgy, mint a mezőgazdasági szállítmányok. A költség/bevétel hányados éves átlagban 70,7% volt, de úgy, hogy az év eleji 74% feletti érték év végére 68% körülire esett - természetesen a nyugati vasutaknak könnyebb dolga van a keletieknél, ha hosszabb (ezáltal költséghatékonyabb) szerelvényeket szeretnének közlekedtetni, valamint a kedvezőbb űrszelvény-korlátok miatt több helyen lehetséges „double stack” azaz kétszintes konténervonatok közlekedtetése is. A UP eközben komoly fejlesztésbe is vág: a hírek szerint egy milliárd dollárt költenek a közeljövőben a nebraskai Bailey Yard fejlesztésére. Az objektum egyébként a világ legnagyobb, európai szemmel nehezen felfogható dimenziókkal büszkélkedő teherpályaudvara.

A UP egyik sikerágazata 2011-ben az autóipari szállítmányozás volt - itt éppen "Tri-level" autószállító kocsikkal dönget nyugat felé a cég tehervonata

A két kanadai óriás közül a Canadian National (CN) jelentése sem szűkölködik jó hírekben. Az utolsó negyedéves profit az eddigi legnagyobb, 592 millió kanadai dollár. Bár az árutonna-mérföld növekedése csak 3%-os, a bevételek 12%-al nőttek – a Union Pacifichez hasonlóan itt is a magasabb tarifák sejthetők a háttérben. Az árufajták szerinti megoszlás érdekes képet mutat: a mezőgazdasági termékek és a szén volumene csökkent (utóbbi 8%-al), de ezt bőven ellensúlyozta az acélipari és ásványi anyagok forgalmának 23%-os növekedése. A lakossági fogyasztás növekedése sejthető a másik látványosan bővülő szektor mögött: az intermodális szállítások volumene egy év alatt 10%-al nőtt. Az összességében kivételes évet záró vasúton az operating ratio 64,7% volt, amit a déli szomszédok minden bizonnyal irigyelnek. A jó hírek mellé viszont a CN megítélésének talán nem hiányzott annyira a szintén viszonylag friss hír, miszerint az Amtrak hócipője betelt a CN személyvonatokkal szemben tanúsított magatartásával. A kanadai cég ebben a kevésbé dicső kategóriában is piacvezető lett...

A CN egyik favoritja az intermodális szállítás volt. A cég tetszetős konténerei „saját vizeken” szinte kizárólag költséghatékony, „emeletes” formában utaznak, akárcsak itt, útban délnek a hajdani Illinois Central fővonala felé
(fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.