Svájcban sok furcsaságot láthat az ember. A nagyvasúti autószállítás nem ritka, de a kisvasúti járatokon ez – magyar szemmel – szokatlan megoldás. Mégis, Svájcban gyakorolják, nem is egy helyen. A Rhätische Bahn pedig ünnepelt a minap: ötmillió autót vittek át a Vereina-alagúton.
Február 10-én ünnepelt a „kis nagyvasút”, az RhB. Az 1999 végén megnyitott, a világ leghosszabb kisvasúti alagútjai közé számító, tizenkilenc kilométer hosszú Vereinatunnelben Klosters Selfranga és Sagliains állomások között a Rhätische Bahn a megnyitó óta kínál autószállítási szolgáltatást. Az Unterengadinban élők számára így „hóbiztos”, gyors és kényelmes kapcsolatot biztosítnak. A méteres nyomtávolságú vonalon szinte bármilyen közúti járművet át tudnak juttatni a hegy alatt.
A nagy turistabuszok is elférnek az RhB járművein
A részben egyvágányú pályán – az alagút két végén és közepén két-két kilométer hosszban kétvágányú a pálya, itt találkozhatnak a vonatok – a vonatok 100 km/h sebességgel közlekedhetnek. Az alagutat jobbára a teherforgalom használja, de azért találkozhatunk személyvonatokkal is: a Scuol-Tarasp–Disentis/Muster viszonylatú RE-k óránként járnak. Az autószállító vonatok közül óránként 1-3 szerelvény közlekedik.
Az autószállító vonatok sikerét mutatja, hogy pénteken köszönhették az ötmilliomodik járművet és annak vezetőjét. Az RhB munkatársai a churi Jacqueline Tschanzot köszöntötték ez alkalomból. A szabadságra utazó hölgy nagyon örülök az RhB ajándékának, amelyet Thomas Glükler, az autószállítás projektfelelőse nyújtott át egy ötszáz frankos utalvánnyal egyetemben, amelyet a hölgy további utazásokra használhat fel a Vereina-alagútban.
Az ötmillomodik autó vezetője, Jacqueline Tschanz (balra) és az RhB képviselője, Thomas Glükler az RhB autószállító vonata előtt
(fotók: RhB)
(fotók: RhB)
A Vereinatunnelben egy személyautót – szezontól függően – 31-42 frankért fuvaroznak. Ebben az árban benne foglaltatik az autóban ülők menetjegye is.
Halász Péter