Jó egy hónapja, hogy lassújelet rendeltek el a berlini főpályaudvar felső szintjén, lényegében a teljes állomás területén és a kapcsolódó hídszerkezeteken. Azonban a németekre jellemzően nem holmi „állandóan ideiglenes” lassújelet tűztek ki, hanem sokkal egyszerűbben oldották meg a kérdést.
A német vasút jelzési rendszerben lehetőség van arra, hogy akár az egy zöldet mutató jelző által engedélyezett sebességet is korlátozzák. A jelzési utasításban Zs3 jelzéssel szereplő jelzés ugyanis erre lehetőséget ad. Jobbára akkor alkalmazzák, ha a sárga-zöld jelzéskép „alap negyvenesétől” eltérő értékkel lehet közlekedni. De most inkább a lassújel kitűzésében jutott szerep ennek a jelzésnek a néhány évvel az átadás után már szépen csendben szétrohadó berlini főpályaudvaron.
A keleti irányú kijárati jelzők tetején ott a sebesség értékére vonatkozó jelzés. Az egy sárga vagy zöld itt hatvanat jelentene, így viszony negyvennel lehet kidöcögni a pályaudvarról. A lassújel ilyen jellegű jelzésének előnye, hogy a végét nem kell kitűzni, az a váltókörzet elhagyásáig érvényes
A kijárati jelzők ismétlőjelzőin is ott van a lassújel jelzése. A sárgával írt táblák előjelzők, a Zs3v jelű jelzéseket a következő főjelzőn az „éles” sebességkorlátozó tábla követi
A Humboldthafen felett átívelő hídszerkezet az egyik, amivel bajok vannak
(fotók: Nánási Zoltán)
(fotók: Nánási Zoltán)
Halász Péter