2012. 02. 25.

Nyíltan játszanak

Őszinteséget és átláthatóságot vár a szakszervezettől a BVG vezerigazgatója, Sigrid Nikutta. A ver.di az elmúlt szombaton 15 órás munkabeszüntetéssel próbált meg eredményeket kicsikarni a hétfői tárgyalásokon a munkáltatóból – egyelőre hiába.
A BVG első embere felhívta a figyelmet arra is: a ver.di nem állt elő konkrét követeléssel, javaslatokkal, csak a munkáltató javaslatait nem fogadja el a béremelés kérdésben. A szakszervezetek azt álíltják: a BVG mindössze – átlagosan – bruttó 36,53 eurónyi fizetésemelést kínált 2015-ig. A BVG-nél egyébként egy buszvezető átlagosan bruttó 1800 eurót keres az adataik szerint. Ez átlagosan nettó 1400 eurót, mintegy 400 ezer forintot jelent. A Berlin Transportnál és a többi alvállalkozónál ennél valamivel kevesebbet visznek haza a buszvezetők. Ez a munkabér nem kiugróan magas vagy alacsony, a Berlinben élő Nánási Zoltán kollégánk szerint ez az alsó-középkategóriás fizetésnek felel meg.
A BVG járművezetői nem keresnek rosszabbul, mint a nagy átlag. A nettó 1400 euró körüli fizetésük az alsó-középkategóriába esik
Nikutta asszony arra is felhívta a figyelmet, hogy a cég belső rendszerén keresztül folyamatosan tájékoztatta és tájékoztatja a munkavállalókat a tárgyalások menetéről és az ajánlataikról. Ezeket most már valamennyi polgár számára elérhetővé tették a honlapjukon, így bizonyítva, hogy nyílt kártyákkal játszanak.
A városlakók nem túl jó emlékekkel rendelkeznek a legutóbbi, 2008 eleji nagy BVG-s munkabeszüntetésről. A ver.di akkor is a munkabérek miatt hívta sztrájkba a dolgozókat és két hétig csak az alvállalkozók buszai és a DB AG által működtetett S-Bahn járt – ami akkor még teljesítette a közszolgáltatási szerződésben foglalt szolgáltatási szintet.
Eközben a várost irányító pártok mindegyike arra hívta fel a vitában álló feleket, hogy mihamarabb próbáljanak megállapodásra jutni.
Önmérsékletre inti az érdekvédőket a politika, bár megértik követeléseiket (fotók: Halász Péter)
A CDU szakpolitikusa, Oliver Friederici azt mondta: szükségtelen és értelmetlen az utazóközönségen elverni a port azért, mert nem tudnak megegyezni a BVG-vel a munkavállalók. Nem mellesleg arról is beszélt, hogy a közlekedési szövetség, a VBB javaslata a viteldíjak emelésére a jelenlegi helyzetben, amikor az S-Bahn nem szolgáltat maradéktalanul, nehezen érthető.
Az SPD-s Ole Kreins hangsúlyozta: a nyugdíjasokat, diákokat és a bérleteseket meg kell kímélni az áremeléstől. A sztrájk kapcsán a politikus úgy fogalmazott: a berlini utasokat a lehető legkisebb mértékben szabad az ilyen kérdésekkel terhelni. Emellett felszólított a BVG vezetését, hogy vegyen részt a szakszervezetek által kezdeményezett háromoldalú tárgyalásokban.
Az ugyancsak SPD-s színekben politizáló Michael Müller, aki a város közlekedéséért is felelős szenátor, közölte: megalapozott és valós a BVG alkalmazottainak béremelésre vonatkozó igénye, de felhívta az érdekvédők figyelmét, hogy tartsanak mértéket a követelések megfogalmazásakor. A viteldíjak emeléséről azt mondta: egyelőre nem látja indokoltnak az utasok terheinek növelését. Előbb a BVG-nek átláthatóvá kell tenni a működését és csökkenteni kell az üzemeltetési költségeket – jegyáremelésről csak ezután lehet szó, fogalmazott Müller.

Halász Péter