Régóta dédelgetett tervet halogat a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr a Düsseldorf és Köln közötti vonatforgalom kapcsán. Új regionális viszonylat indulna Köln és Düsseldorf között – eredetileg az elmúlt december lett volna a céldátum, legutóbb pedig a nyár eleji „kis menetrendváltás”. Végül tovább halogatják az „RE 6a” munkacímű viszonylat beindítását.
A meglehetősen zsúfolt Köln–Leverkusen–Düsseldorf vonalon nincs már lehetőség további kapacitásbővítésre. A csúcsra járatott vonal tehermentesítésére a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) és a Nahverkehr Rheinland (NVR) már régóta halogatja az „RE 6a” munkacímű projektet. A dolog lényege, hogy a kevésbé zsúfolt Köln–Dormagen–Neuss–Düsseldorf vonalon indítanának további vonatokat.
A zsúfolt leverkuseni vonalon több vonatot nem tudnak már indítani, így a Düsseldorf és Köln közötti kapacitásbővítést Neuss felé oldanák meg. A képen egy RE5-ösként közlekedő szerelvény tart dél felé Düsseldorf-Volksgarten megállónál, a düsseldorfi főpályaudvar bejárati jelzői mellett elhaladván
Errefelé jelenleg csak a Köln és Krefeld közötti RE-k és az S11-es gyorsvasúti viszonylat vonatai jelentik az „ablakos” kínálatot. Emellett néhány tehervonat közlekedik erre, azonban szabad pályakapacitás bőven akad még itt is. Így merült fel az ötlet, hogy közlekedjen erre néhány mentesítő regionális vonat. Az eredeti tervek szerint a 2011-2012-es menetrend életbe lépésével indult volna el a viszonylat, azonban a DB Regio közölte: a felkínált összegért csak a jó öreg Silberlingeket tudja felajánlani. A több mint ötven éves múltra visszatekintő kocsitípus azonban már aligha felel meg a kor követelményeinek, többet pedig nem tudtak fizetni a megrendelő szervezeteket, így eltolták a nyári „kis menetrendváltásra” a viszonylat indítását. Végül azonban ez is kútba esni látszik a finanszírozási kérdések megoldatlansága miatt.
Kis pénz, kis foci – tartja a mondás. A DB Regio értelmezésében pedig kis pénz, régi kocsi. Ilyen járműveket tudott volna adni az államvasút az új viszonylatra a rendelkezésre álló források értelmében. A képen egy reggeli, n-Wagenekből, azaz egykori Silberlingekből álló mentesítő vonat gördül be a düsseldorfi főpályaudvarra a Friedrichstadt S-Bahn-megálló mellett
A kínálat bővítését azonban lehet, hogy mégis keresztülviszi a tartományi kormányzat: két regionális viszonylat, az RE5 (Koblenz–Köln–Düsseldorf–Duisburg–Oberhausen–Wesel–Emmerich) és az RE6-os (Düsseldorf–Duisburg–Essen–Dortmund–Hamm–Bielefeld–Minden) hamarosan kiírásra kerülő üzemeltetési pályázatában szerepel majd a viszonylatok hosszabbítása (az RE6 esetében), illetve az új útvonal (az RE5 esetében) használata. Emellett fenntartják a lehetőséget, hogy a kölni főpályaudvartól továbbvezessék a vonatokat a Köln/Bonn repülőtérre, amely földrajzi közelsége ellenére sem rendelkezik közvetlen, regionális vasúti kapcsolattal a Ruhr-vidék felé.
A dormageni vonalon egyedül az RE7-esek közlekednek, mint regionális vonat – kiegészítve az S11-es viszonylat elővárosi szerelvényeivel. A neussi főpályaudvarrról Krefeld felé induló ingavonat pedig egy darabig még nem kap társat Köln és Neuss között
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter