Hivatalosan még meg nem erősített hírek szerint a GYSEV új mozdonyokkal erősít. Használt személykocsik terén már van tapasztalata, ezúttal használt német mozdonyokat bérelne a „repcevasút”. A GYSEV-nél egyelőre nem kívántak részleteket elárulni az ügyletről, lévén folyamatban lévő ügyről van szó.
A hírek szerint már alá is írták a kontraktust a GYSEV képviselői, ami szerint néhány mozdonnyal gyarapodhat a nyugat-magyarországi vasúttársaság járműállománya. A németeknél Ludmilla becenéven ismertté vált szovjet mozdonyok előnye, hogy a Szergejekkel ellentétben villamosfűtésre is képesek, igaz, ez a német szabványoknak felel meg, azaz 1000 V 16,7 Hz-es váltóáramot adnak. Mindez azonban a szombathelyi vonalon járó IC-kocsiknak nem lehet gond, hiszen a nemzetközi forgalmú járművek ismerik ezt a feszültségnemet is.
A DB Fernverkehr állagába tartozó, 140-es tempóra is képes 234-es sorozatú mozdony Berlin-Lichtenbergben. A típusból csak kevés működik, valószínű, hogy a „csak” 120-ra képes 232-esek teszik be kerekeiket hazánkba
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Információink szerint a GYSEV a (még?) villamosítatlan Hegyeshalom–Csorna–Porpác(–Szombathely) és a Szombathely–Vasvár–Zalaszentiván–Nagykanizsa viszonylatokon használná a járműveket tehervonatok és távolsági személyszállító járatok (így többek között IC-k) továbbítására is.
A témában megkerestük a GYSEV-et is. Rázó László, a vasúttársaság sajtószóvivője azt mondta kérdésünkre, hogy még folyamatban lévő ügyről van szó, így egyelőre csak annyit mondhatott, hogy „a GYSEV Zrt. arra számít, hogy az októberben átvett vonalak miatt emelkedni fog az áruszállítási forgalma. A cég vizsgálja annak lehetőségét is, hogy a megnövekedett igények után hogyan biztosítható a tehervonatok megfelelő vontatása, és ezzel együtt a személyszállítási igények költséghatékonyabb kiszolgálása.
A vállalat minden piaci lehetőséget megragad a bevételek növelése, és a költségek csökkentése érdekében.”
A mozdonyok érkezése azért is érdekes, mert a DB Schenker, a német vasút teherfuvarozó leánya – a Ludmillák az ő érdekeltségi körükbe tartoznak – ugyanis mozdonyhiánytól szenved és a korábban leállított példányok újbóli üzembe helyezése is zajlik, így felesleges mozdonyuk aligha van. Egyes források szerint a DB romániai leányvállalatánál azonban vannak felesleges mozdonyok, így akár onnan is érkezhetnek a mozdonyok. Más források pedig a darabszámot is tudni vélik: négy Ludmilla kerül a GYSEV-hez.
A vállalat minden piaci lehetőséget megragad a bevételek növelése, és a költségek csökkentése érdekében.”
A mozdonyok érkezése azért is érdekes, mert a DB Schenker, a német vasút teherfuvarozó leánya – a Ludmillák az ő érdekeltségi körükbe tartoznak – ugyanis mozdonyhiánytól szenved és a korábban leállított példányok újbóli üzembe helyezése is zajlik, így felesleges mozdonyuk aligha van. Egyes források szerint a DB romániai leányvállalatánál azonban vannak felesleges mozdonyok, így akár onnan is érkezhetnek a mozdonyok. Más források pedig a darabszámot is tudni vélik: négy Ludmilla kerül a GYSEV-hez.
A Ludmillák bérlése egyébként nem példanélküli a környéken: az ezredforduló környékén az ÖBB bérelt néhány mozdonyt a tehervonati forgalom számára, mert nem állt éppen jól megfelelő vontatójárművel.
Halász Péter