2012. 02. 06.

Káosz a köbön

A hétvége a hópihék jegyében telt, hétfőn pedig a ceglédi vonalon kell késésekre számítani a monori állomás időszakos – bombariadó miatti – lezárása miatt. De hogy mennyire, azt az utas nem tudja meg... Legalábbis a MÁV közleményéből aligha.


A MÁV-csoport „aktuális” információit már a hétvégén megismerhettük és bizony akkor már elégtelenre le is vizsgázott a Könyves Kálmán körúton vonatot legfeljebb képen látott társaság. De ha valakinek nem lett volna elég a hétvégi őrület, akkor íme a hétfői: bombariadó van Monor állomáson.
Közlemény a MÁV-START oldalán

Íme a kiadott közlemény. Szó szerint idézzük a Both Ferenc ügyeletes nevével fémjelzett írást:
A Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonalon 8 óra 45 perckor Monor állomást a rendőrség lezárta, mert ismeretlen telefonáló jelentette, hogy az állomáson bombát helyezett el. Jelenleg vonat nem közlekedhet az állomáson, a rendőrségi vizsgálat idejére. Az erre közlekedő vonatok utasai átlag 50-60 perc  késére számítsanak a vizsgálat befejezéséig.
A késésekért és kényelmetlenségért utasaink szíves megértését kérjük, türelmüket köszönjük.

A forgalom végül lassan, de megindult délelőtt fél tizenegy magasságában. Azonban a jósolt 50-60 perces késések a valóságban duplázandók: 100-120 perceket késnek a vonatok.
A MÁV-START honlapja egyébként akadozik, ahogy a hétvégén a hófrász idején, úgy most sem bírta a látogatók özönét és lassan, de biztosan összedőlni látszik.
A 10:05-kor készült képernyőmentésen jól látszik a sok-sok piros pont: a 60 percen túl késő vonatok állnak és várnak, nem közlekednek a monori bombariadó miatt. A késések ekkor 60 és 100 perc között szóródtak, azóta csak nőttek...


Elsőre talán jó is lenne, de hamar kiderül: nem egészen így alakult a forgalom. A vonatok nem közlekednek, hanem állnak és bizony nem 50-60 percet késnek, hanem e sorok megjelenésekor 60-100 perc között volt a legtöbb járat hátraléka. És hogy honnan tudjuk mindezt? Nos, a MÁV-START térképes keresőjében ez világosan látszik. Csak hát a sajtóközleményeket író kollégának úgy tűnik, sikerült nem megnyitnia az elvira.mav-start.hu/terkep webcímet. Vagy vajon mi másért nem egyezik a jósolt késés és a valóság? Azt feltételezni sem merjük, hogy a MÁV-csoportnak érdekében állna bármit is elkendőzni a valóságból. Ugyan...
Mindehhez mi már csak egy valamit tennénk hozzá: Kavalecz Imre, gyere vissza! 

Friss információk, 11:00
A forgalom 10:20-kor megindult, a MÁV-START újabb közleményt is kiadott, immár a reális, 100-120 perces késésekkel. Azóta azonban folyamotosan akadozik a MÁV-START honlapjának elérhetősége egyébként.
A torlódás egyik kárvallottja a 100-as vonal páros iránya, ahol két órás „lyuk” keletkezett a 6112 és 6122 számú vonatok között, így valószínűleg késő délutánig bőséggel várhatóak késések. A 612-es számú IC Újszász felé kerül éppen, de ez sem segített sokat, Szolnoktól keletre az előtte egy órával indított 567-es kör-IC-vel „tandemben” várhatóak. Ennél is érdekesebben járt a szegedi vonal, amely gyakorlatilag kiürült, mivel a hibrid IC-k szerelvényeinek nagy része (4 stokk) beragadt a bombariadó miatt Cegléd-Budapest között. Itt is minden bizonnyal kora délutánig eltart majd a szerelvényfordulók normalizálása, így bőven számíthatunk további késésekre.
Egy meglepően kreatív intézkedés azért történt, ami mindenképpen dicséretes: a 717-es számú vonat szerelvényét Cegléden forgatták és 752-es számon indult vissza délnek a szerelvényforduló helyreállítása érdekében. Kár, hogy nem sikerült egyesíteni a késett 712-vel, így a külön erőltetett 712-es sikeresen elverte negyed órával a Budapest felé igyekvő, amúgy is késében lévő 757-est, sőt jó eséllyel a 767-es is kapni fog az állomásközre délfelé nyomuló 752-712 duótól. Alakul ez, de még kell azért gyakorolni...

Az elővárosi forgalom is foghíjas, a páros irányban egymás hegyén-hátán nyomuló 2522-2532-2542 vonatok triójából egyet sem sikerült operatív döntéssel „visszaforgatni” útközben, így némi káosz még maradhat a rendszerben az elkövetkező órákra. A megszokott forgatókönyv is előkerült: a Budapest–Monor betétjáratokat lemondták. Ez az intézkedés valószínűleg reflexből történt, ugyanis önmagában nem sok haszna lehet: forgalmi szempontból szűk keresztmetszet nincs (ez lenne a tipikus indikáció egy ilyen lemondásra), míg a távolsági vonatok kiadósan felborult szerelvényfordulóját érdemben nem befolyásolja a törlés. A monori betétjárat pont az általános lemondás nélkül is viszonylag gyorsan „helyrerázható” kategória lenne, de legalább látjuk a tenni akarást.

Halász Péter, Magyarics Zoltán