Bár a MÁV-START oldalán szöveges információ nincs, azonban azt tudni lehet, hogy a tegnap meghirdetett „hófrász” életbe lépett. A közösségi portálokon, fórumokon összeszedhető információk szerint főleg Békés megyében és Szabolcsban vannak fennakadások a vasúti közlekedésben. Beszámolónk a hétvégi havazás okozta fejetlenségről.
A pénteken meghirdetett, országos, a MÁV teljes hálózatára kiterjedő „hófrász” alighanem indokolatlan még szombaton délelőtt. Meglehetősen furcsán ha ott, ahol még csak nem is havazik, hogy csak a „hópihés” vonatok közlekednek. Nyilvánvalóan látszik, hogy a MÁV-csoportnál az üzemeltetéssel foglalkozók elégtelenre vizsgáztak ismét a rendkívülinek egyáltalán nem mondható helyzet kezeléséből.
A kommunikációval foglalkozók is valószínűleg a Budapesten éppen csak megkezdődött havazásban akadtak el vagy éppen olyan vonattal mennének dolgozni, amelyik „nem hópihés” – bár ez, a Könyves Kálmán körúton dolgozó MÁV-os sajtósok és egyéb vezetők esetében kizárt, hiszen vonatot jobbára csak képről látnak.
A kommunikációval foglalkozók is valószínűleg a Budapesten éppen csak megkezdődött havazásban akadtak el vagy éppen olyan vonattal mennének dolgozni, amelyik „nem hópihés” – bár ez, a Könyves Kálmán körúton dolgozó MÁV-os sajtósok és egyéb vezetők esetében kizárt, hiszen vonatot jobbára csak képről látnak.
A MÁV közlése szerint ma a pótjegyes vonatokat felár nélkül használhatják az utasok és számos csomóponton, így Budapest-Keleti, Pécs, Szeged, Szolnok, Debrecen, Miskolc és Nyíregyháza állomásokon forró teával is várják a fázós utasokat.
Az ígéretek szerint a MÁV-START oldalán részletes tájékoztatást találnánk az aktuális helyzetről, de a figyelemfelhívó narancssárga mezőben lévő „Rendkívüli időjárási helyzet! Aktuális közlekedési információkról itt tájékozódhat!” szövegre kattintva csak a tegnap kiadott közleményt találjuk a hófrász bevezetéséről. Aktuális információt azonban egy szemet sem találtunk a linken szombaton délelőtt. Hiszen dolgozni kellene a MÁV sajtósainak... Azt már szinte nem is érdemes megemlíteni, hogy a havazás és a hideg július közepén valóban rendkívüli időjárási helyzet lehet – de februárban, a Kárpát-medencében bizony ez a normális. Csak hát olyan jó dolog pánikot kelteni...
De nézzük mi a helyzet az országban: a MÁV hivatalos tájékoztatása híján azt mondhatjuk, hogy a Békés megyében a legcifrább a helyzet. A Viharsarok Vasútja oldal facebookos bejegyzése szerint a 120-as vonalról (Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza) a gyors- és személyvonatok törölve lettek, az InterCity-vonatok Szolnokig megállnak mindenütt! A 121-es (Békéscsaba–Újszeged) vonal két órás ütemét 4 órásra növelték, azaz minden második vonatot törölték.
A MÁV-START térképes menetrendi keresőjét egyelőre még nem kapcsolták le és nem is omlott össze (nem úgy, mint pénteken délelőtt, a Malév leállása után) így megállapíthatjuk, hogy például a Szolnokról Békéscsabára tartó 7420-as számú vonat még benne van a rendszerben és e sorok megjelenésekor is Szolnok állomáson várt. A 737-es számú IC Lőkösházáról már 70 perc késéssel indult a főváros felé. A környező vonalakon egyébként általában 20-60 perces késésekkel közlekednek a vonatok.
A Dél-Dunántúlon Pécs, Kaposvár és Bátaszék térségében 20-30 perces késéssel közlekednek a vonatok, míg a Balatontól északra és a főváros környékén délelőtt fél tíz körül még pontosak voltak a járatok. A Bajáról Budapestre tartó IC 839-es több mint 70 perc késéssel közlekedik.
Nagyobb késés a főváros környékén csak a ceglédi és az újszászi vonalon volt, mintegy folyományaként a dél-alföldi történéseknek. Ugyanez érvényes a Szolnokról kiinduló többi vonatra.
A kora délutáni helyzet szerint az ország dél-keleti területein vannak gondok. A MÁVINFORM tájékoztatása szerint „a váltók folyamatos tisztítása ellenére egyes vonatok további késésére kell számítani, ami 40-50 percet is meghaladhatja.” A térképes menetrendi keresőben 13 óra után pár perccel jónéhány vonatot jelzett piros pont, ami a 60 percen túli késést jelenti. A 35715 számú, Szolnokról Vámosgyörkre tartó vonat például 11:05 helyett 12:41 helyett indult a csomópontról. A 6127-es számú Záhony–Cegléd személyvonat közel másfél órát várt Demecserben, e sorok írásakor 113 perc késéssel közlekedik. A vasutasok alapvetően megpróbálják a csatlakozásokat biztosítani, így a késő vonatok esetenként a várakozás miatt további értékes perceket veszthetnek.
Részben ide kapcsolódó hír, hogy az egyébként is késve közlekedő IC 650-1-es Pécel és Rákos között, Rákosligetnél egy embert elütött, emiatt csak 14:25-kor ért be a Keleti pályaudvarra.
A külföld felől érkező vonatok is érdekesen szerepelnek: a télre tökéletesen felkészült MÁV-csoport a 366-1-es számú Hargita IC-t például 69 perc késéssel vette át a határon, ez Szolnokra – részben a püspökladányi gépcsere okán – +122 percre nőtt. A Szolnokról Szentesre tartó 7234-es számú személy Szolnokról alig tíz perccel jött el, a rendkívül felkészült MÁV-csoportnak köszönhetően még Szajolba is fél órán belül érkezett, de e sorok megjelenésekor (szombaton este fél hatkor) már +72 perccel tart a végállomás felé.
Az este sem hozott javulást. Sőt, a helyzet inkább romlott. Az ELVIRA térképe szerint a Tiszántúlon gyakorlatilag nincs pontosan közlekedő vonat. Debrecen környékén 80-95 perces késésekkel közlekedtek a vonatok este kilenc órakor. A 6123-as számú, Záhonyból Budapestre tartó személyvonat este kilenckor is Nyíregyháza előtt vesztegelt, két és fél órás késést felhalmozva – mégpedig úgy, hogy Sóstóról még „csak” +45 perccel indult el 18:50-kor.
A Dél-Alföldön is jelentősek a késések, a 120-as vonalon 50-220 perceket is kének a járatok. A 374-1-es számú Pannonia IC például este kilenckor még Szolnok előtt járt, úgy, hogy érkezése elvileg 18:50-re lett volna esedékes Budapest-Keletiben. A vonat Lőkösházáról +34 perccel indult, majd a köztes állomásokon várakozva gyűjtött össze közel négy óra késést.
Békéscsaba térségében hóeke is dolgozik a MÁV-csoport közlése szerint.
Szombaton 21 óra után az állapítható meg, hogy a 120-as vonal mellett Nyíregyháza térségében van nagy gondban vasúti forgalom: 120-200 perces késésekkel jobbára állnak, semmint közlekednek a vonatok a térségben. A szabolcsi csomóponton ugyanis a havazás és az erős szél hátráltatja a forgalmat.
Pécs térségében is „alakul” a helyzet: a Mecseken átvezető Dombóvár–Szentlőrinc szakaszon 60-130 perces késésekkel jártak a vonatok este fél tíz körül.
Szombaton 22 óra után sem javult a helyzet: Nyíregyháza környékén még mindig akadozik a forgalom. Gyakorlatilag a Tiszától keletre nincs 15 percnél kevesebbet késő vonat.
Az események gócpontjai a nap végén a Debrecen-Nyíregyháza szakasz, illetve Békéscsaba környéke. A 100-as vonal páros iránya Nyíregyházánál órákra „beragadt”, a 6104 (Budapest-Nyugati–Záhony), 6136 (Cegléd–Záhony), 624 (Budapest-Nyugati–Záhony IC) és 6206 (szintén Budapest-Nyugati–Záhony) vonatok Újfehértó illetve Császárszállás állomásokon töltöttek 1-2 órát, a forgalom néhány 23 óra előtt nem sokkal indult meg. A 6104-es közel egy órás nyíregyházi kényszerpihenő után, 240 perc feletti késéssel tart Záhony felé. A pechszéria utolsó tagja, az Újfehértón beragadt 6206-os 164 perc késéssel „tolja” az előtte 267 perces késéssel haladó 624-est Nyíregyháza határában. A következő „csomag”, a 616-os számú IC és a Tisza-expressz kilépő járata már jó esélyekkel fut kelet felé, 116 és 82 perces késéssel. Furcsa módon közben a páratlan irány szerencsésebb volt, a 6123-6111-6121-568 vonatokból álló sorozat szolidabb, 190 és 95 perc közötti késésekkel megúszta. Békéscsaba térségében a helyzet fordított: a páros irányban haladó Ister EuroNight szinte pontos (+68'), míg az ellenirány „lefagyott”, a 7341 és 37038 számú vonatok 4 óra körüli késéssel várják a megváltást. A nap nyertese a 100-as vonal titkos favoritja, a késő esti Budapest–Debrecengyorsvonat személyvonat, a 6108-as számú „intézmény”, mely szinte pontosan és igen elszántan halad a végső cél felé. Gratulálunk!
A MÁV-START honlapján a friss információk időpontja 16:55, a késések meghaladhatják a 40-50 percet is. Mondjuk azt finoman, hogy kissé valóban meghaladták... Az egyéni erőfeszítések ugyan segíthetnek egyben tartani a rendszert, de hálózati szinten nem tűnik túl fényesnek a beharangozott „felkészülés” a havazásra.
A MÁV-csoport azt ígérte pénteken, hogy a vasárnapi közlekedési rendről – azaz korlátozzák-e a forgalmat a „hópihés” jel értelmében vagy sem – szombaton ad tájékoztatást. Ezt meg is tették: a vasárnap közlekedő InterCity, EuroCity vonatok pót- és helyjegy megváltása nélkül vehetőek igénybe. Emellett fontos megjegyezni, hogy a rendkívüli helyzet vonatkozó korlátozások vasárnap is érvényben maradnak. Hogy hétfőn korlátozzák-e a forgalmat, arról vasárnap adnak tájékoztatást.
A hétköznapi korlátozásnak azonban súlyos következményei lehetnek azokon a viszonylatokon is, ahol egyébként nem okozna gondot a havazás, hiszen a korlátozás értelmében például a budapesti elővárosi forgalom java részét is leállítanák.
A vasárnap reggeli helyzet jóval konszolidáltabbnak tűnik, mint a szombat esti. A kelet- és délkelet-magyarországi térségben a vonatok jobbára 10-60 perces késésekkel járnak. A Tisza nemzetközi gyorsvonat azonban reggel fél kilenckor sem jött még el Záhonyból – holott menetrend szerint 06:32-kor már ideje lett volna. Ugyancsak hatvan percen túl késik a Füzesabonyból Fehérgyarmatra tartó 6519-es: a vonat Debrecenbe +38 perc késéssel érkezett és +60 perccel folytathatta útját.
A Dunántúlon viszonylag rendezettebb a helyzet. A hegyeshalmi vonalon – valószínűleg a 80-as lassújelek miatt is – 10-40 perces késések vannak. A balatoni vonalakon 5-20 perces csúszás van, Celldömölk környékén szintén 10 percnél kisebb késések vannak. A Bakonyon átvezető Győr–Veszprém vonalon a vonatok pontosan közlekednek a havazás ellenére is. Az egyetlen kirívó dunántúli példa a Dunaújvárosból Cecére induló 34712-es, amelyik „műszaki ok” miatt reggel fél kilenckor is Dunaújvárosban állt, holott 07:05-kor el kellett volna már hagynia azt.
Nem csak belföldön volt azonban gond a havazás miatt: a Beograd nemzetközi gyorsvonatot például – a MÁV-START tájékoztatása szerint – 150 perc késesessel adta át a szerb vasút. Közlésük szerint a Tisza 60, a Corona 40, és az Ister EuroNight 20 perc késéssel érkezett hazánk területére. Ugyan nem tudjuk, hogy a Tisza hatvan percéből hogyan lett közel 120' e sorok megjelenéséig, de a MÁV-csoport bizonnyal mossa kezeit...
A helyzet vasárnap délelőtt nem javult, sőt, romlott. A Tisza ugyan elindult Záhonyból – 08:28-kor, 118 perc késéssel. Nyíregyháza után már túl van a két órás csúszáson is. A térségben a Miskolcra tartó 5117-es és a Miskolcról Nyíregyházára közlekedő 5120-as 72, illetve 70 percet; a Vásárosnaményba tartó 36012-es 64 percet késik negyed tizenegykor. A Nyíregyházáról Görögszálláson át Tiszalökre közlekedő 36417-es 96 perc késéssel állt meg a végállomáson.
Másutt lassan normalizálódni látszik a helyzet, de a Sárbogárdról Bajára tartó 8302-es 92 perces és a Bajáról Kecskemétre közlekedő 782-es 88 percnyi késése meglehetősen kirívó adat a térségben 10:15 körül „divatos” 15-30 perces adatokhoz képest.
Délre erősen megfogyatkoztak a „piros pontok” a térképen: a kelet-magyarországi térségben is már csak 20-50 perces késéseket találtunk. Lényegében elmondható, hogy a Tisza vonalától nyugatra viszonylag pontosan járnak a vonatok, attól keletre fekvő területeken 20-50 perces csúszások vannak vasárnap dél körül.
Egyes hírek szerint vasárnap dél után nem sokkal azonban leálltak a MÁV-START honlapjai. Bár a vasúttársaság azt mondta, hogy az interneten, az ELVIRÁ-n keressék az utasok a vonatokat, az gyakran elérhetetlen, nem bírja az vélhetően megnövekedett terhelést. Tesztünk eredményeként vasárnap délután háromnegyed kettő körül lassan és akadozva, de már elérhető az ELVIRA térképes oldala. A MÁV-START főoldala kifejezetten lassan és akadozva töltődött be.
A késések miatt egyébként a MÁV-START a Tisza-expressz Moszkva–Belgrád hálókocsiját nem az Avala, hanem az esti Beograd viszi majd tovább. Emellett a Mezőtúrról Szolnokra közlekedő 7423-as személyvonatot is lemondták, helyette Mezőtúr és Szolnok között a 733-as számú gyorsvonat áll meg minden állomáson és megállóhelyen – közölte a vasúttársaság.
A kora délutáni órákban a helyzet lassanként normalizálódni látszik. A MÁV-START 14:57-kor közölte: hétfőn már nem esnek pánikba, minden vonat közlekedik. No persze, a „hópihe” jobbára a hétköznapi vonatokat korlátozta volna, így érthető, hogy ezt a lépést már nem meri megtenni a MÁV-csoport vezetése. Hozzátesszük: a tapasztalatok alapján hétvégén sem volt már értelme a korlátozásoknak, az csak gondokat okozott, semmint használt.
A szerelvény- és személyzetfordulók kavarodása miatt a késések egyébként továbbgyűrűznek más vonalakra is, így az eddig kevésbé érintett váci vonalon is van már közel órás késéssel közlekedő vonat délután három órakor. A MÁV-csoport felelős vezetői és irányítói láthatóan nem készültek fel az operatív szervezésre.
Ugyancsak érdemes megjegyezni, hogy a MÁV-START honlapja a délutáni órákban már nem bírja a terhelést és csak nagyon lassan vagy egyáltalán nem érhető el. Nyilván az informatikusok is a „hópihés” vonatokkal mentek volna dolgozni...
A fővárosi tömegközlekedésben egyelőre nincsenek fennakadások, a járatok rendben elindultak – közölte a BKV és a BKK.
Nagyobb késés a főváros környékén csak a ceglédi és az újszászi vonalon volt, mintegy folyományaként a dél-alföldi történéseknek. Ugyanez érvényes a Szolnokról kiinduló többi vonatra.
A kora délutáni helyzet szerint az ország dél-keleti területein vannak gondok. A MÁVINFORM tájékoztatása szerint „a váltók folyamatos tisztítása ellenére egyes vonatok további késésére kell számítani, ami 40-50 percet is meghaladhatja.” A térképes menetrendi keresőben 13 óra után pár perccel jónéhány vonatot jelzett piros pont, ami a 60 percen túli késést jelenti. A 35715 számú, Szolnokról Vámosgyörkre tartó vonat például 11:05 helyett 12:41 helyett indult a csomópontról. A 6127-es számú Záhony–Cegléd személyvonat közel másfél órát várt Demecserben, e sorok írásakor 113 perc késéssel közlekedik. A vasutasok alapvetően megpróbálják a csatlakozásokat biztosítani, így a késő vonatok esetenként a várakozás miatt további értékes perceket veszthetnek.
Részben ide kapcsolódó hír, hogy az egyébként is késve közlekedő IC 650-1-es Pécel és Rákos között, Rákosligetnél egy embert elütött, emiatt csak 14:25-kor ért be a Keleti pályaudvarra.
A külföld felől érkező vonatok is érdekesen szerepelnek: a télre tökéletesen felkészült MÁV-csoport a 366-1-es számú Hargita IC-t például 69 perc késéssel vette át a határon, ez Szolnokra – részben a püspökladányi gépcsere okán – +122 percre nőtt. A Szolnokról Szentesre tartó 7234-es számú személy Szolnokról alig tíz perccel jött el, a rendkívül felkészült MÁV-csoportnak köszönhetően még Szajolba is fél órán belül érkezett, de e sorok megjelenésekor (szombaton este fél hatkor) már +72 perccel tart a végállomás felé.
Az este sem hozott javulást. Sőt, a helyzet inkább romlott. Az ELVIRA térképe szerint a Tiszántúlon gyakorlatilag nincs pontosan közlekedő vonat. Debrecen környékén 80-95 perces késésekkel közlekedtek a vonatok este kilenc órakor. A 6123-as számú, Záhonyból Budapestre tartó személyvonat este kilenckor is Nyíregyháza előtt vesztegelt, két és fél órás késést felhalmozva – mégpedig úgy, hogy Sóstóról még „csak” +45 perccel indult el 18:50-kor.
A Dél-Alföldön is jelentősek a késések, a 120-as vonalon 50-220 perceket is kének a járatok. A 374-1-es számú Pannonia IC például este kilenckor még Szolnok előtt járt, úgy, hogy érkezése elvileg 18:50-re lett volna esedékes Budapest-Keletiben. A vonat Lőkösházáról +34 perccel indult, majd a köztes állomásokon várakozva gyűjtött össze közel négy óra késést.
Békéscsaba térségében hóeke is dolgozik a MÁV-csoport közlése szerint.
Kelet-Magyarországon mintha összeomlott volna a vasúti közlekedés. A narancsszínű pontok a 15-59 perc közötti, a vörösek a 60 percen túli késéseket jelzik. A felvétel 2012. február 4-én 20:45-kor készült
Szombaton 21 óra után az állapítható meg, hogy a 120-as vonal mellett Nyíregyháza térségében van nagy gondban vasúti forgalom: 120-200 perces késésekkel jobbára állnak, semmint közlekednek a vonatok a térségben. A szabolcsi csomóponton ugyanis a havazás és az erős szél hátráltatja a forgalmat.
Országos helyzetkép 2012. február 4-én 21:15-kor
Nyíregyháza térségében nagy gondok vannak, 120-200 perceket is késnek a vonatok
Pécs térségében is „alakul” a helyzet: a Mecseken átvezető Dombóvár–Szentlőrinc szakaszon 60-130 perces késésekkel jártak a vonatok este fél tíz körül.
Szombaton 22 óra után sem javult a helyzet: Nyíregyháza környékén még mindig akadozik a forgalom. Gyakorlatilag a Tiszától keletre nincs 15 percnél kevesebbet késő vonat.
A 22:10-es helyzetkép szerint a Tiszától keletre nincs negyed óránál kevesebbet késő vonat
Az események gócpontjai a nap végén a Debrecen-Nyíregyháza szakasz, illetve Békéscsaba környéke. A 100-as vonal páros iránya Nyíregyházánál órákra „beragadt”, a 6104 (Budapest-Nyugati–Záhony), 6136 (Cegléd–Záhony), 624 (Budapest-Nyugati–Záhony IC) és 6206 (szintén Budapest-Nyugati–Záhony) vonatok Újfehértó illetve Császárszállás állomásokon töltöttek 1-2 órát, a forgalom néhány 23 óra előtt nem sokkal indult meg. A 6104-es közel egy órás nyíregyházi kényszerpihenő után, 240 perc feletti késéssel tart Záhony felé. A pechszéria utolsó tagja, az Újfehértón beragadt 6206-os 164 perc késéssel „tolja” az előtte 267 perces késéssel haladó 624-est Nyíregyháza határában. A következő „csomag”, a 616-os számú IC és a Tisza-expressz kilépő járata már jó esélyekkel fut kelet felé, 116 és 82 perces késéssel. Furcsa módon közben a páratlan irány szerencsésebb volt, a 6123-6111-6121-568 vonatokból álló sorozat szolidabb, 190 és 95 perc közötti késésekkel megúszta. Békéscsaba térségében a helyzet fordított: a páros irányban haladó Ister EuroNight szinte pontos (+68'), míg az ellenirány „lefagyott”, a 7341 és 37038 számú vonatok 4 óra körüli késéssel várják a megváltást. A nap nyertese a 100-as vonal titkos favoritja, a késő esti Budapest–Debrecen
A MÁV-START honlapján a friss információk időpontja 16:55, a késések meghaladhatják a 40-50 percet is. Mondjuk azt finoman, hogy kissé valóban meghaladták... Az egyéni erőfeszítések ugyan segíthetnek egyben tartani a rendszert, de hálózati szinten nem tűnik túl fényesnek a beharangozott „felkészülés” a havazásra.
A MÁV-csoport azt ígérte pénteken, hogy a vasárnapi közlekedési rendről – azaz korlátozzák-e a forgalmat a „hópihés” jel értelmében vagy sem – szombaton ad tájékoztatást. Ezt meg is tették: a vasárnap közlekedő InterCity, EuroCity vonatok pót- és helyjegy megváltása nélkül vehetőek igénybe. Emellett fontos megjegyezni, hogy a rendkívüli helyzet vonatkozó korlátozások vasárnap is érvényben maradnak. Hogy hétfőn korlátozzák-e a forgalmat, arról vasárnap adnak tájékoztatást.
A hétköznapi korlátozásnak azonban súlyos következményei lehetnek azokon a viszonylatokon is, ahol egyébként nem okozna gondot a havazás, hiszen a korlátozás értelmében például a budapesti elővárosi forgalom java részét is leállítanák.
A vasárnap reggeli helyzet jóval konszolidáltabbnak tűnik, mint a szombat esti. A kelet- és délkelet-magyarországi térségben a vonatok jobbára 10-60 perces késésekkel járnak. A Tisza nemzetközi gyorsvonat azonban reggel fél kilenckor sem jött még el Záhonyból – holott menetrend szerint 06:32-kor már ideje lett volna. Ugyancsak hatvan percen túl késik a Füzesabonyból Fehérgyarmatra tartó 6519-es: a vonat Debrecenbe +38 perc késéssel érkezett és +60 perccel folytathatta útját.
A Dunántúlon viszonylag rendezettebb a helyzet. A hegyeshalmi vonalon – valószínűleg a 80-as lassújelek miatt is – 10-40 perces késések vannak. A balatoni vonalakon 5-20 perces csúszás van, Celldömölk környékén szintén 10 percnél kisebb késések vannak. A Bakonyon átvezető Győr–Veszprém vonalon a vonatok pontosan közlekednek a havazás ellenére is. Az egyetlen kirívó dunántúli példa a Dunaújvárosból Cecére induló 34712-es, amelyik „műszaki ok” miatt reggel fél kilenckor is Dunaújvárosban állt, holott 07:05-kor el kellett volna már hagynia azt.
Helyzetkép vasárnap reggel fél kilenckor
Nem csak belföldön volt azonban gond a havazás miatt: a Beograd nemzetközi gyorsvonatot például – a MÁV-START tájékoztatása szerint – 150 perc késesessel adta át a szerb vasút. Közlésük szerint a Tisza 60, a Corona 40, és az Ister EuroNight 20 perc késéssel érkezett hazánk területére. Ugyan nem tudjuk, hogy a Tisza hatvan percéből hogyan lett közel 120' e sorok megjelenéséig, de a MÁV-csoport bizonnyal mossa kezeit...
A helyzet vasárnap délelőtt nem javult, sőt, romlott. A Tisza ugyan elindult Záhonyból – 08:28-kor, 118 perc késéssel. Nyíregyháza után már túl van a két órás csúszáson is. A térségben a Miskolcra tartó 5117-es és a Miskolcról Nyíregyházára közlekedő 5120-as 72, illetve 70 percet; a Vásárosnaményba tartó 36012-es 64 percet késik negyed tizenegykor. A Nyíregyházáról Görögszálláson át Tiszalökre közlekedő 36417-es 96 perc késéssel állt meg a végállomáson.
Másutt lassan normalizálódni látszik a helyzet, de a Sárbogárdról Bajára tartó 8302-es 92 perces és a Bajáról Kecskemétre közlekedő 782-es 88 percnyi késése meglehetősen kirívó adat a térségben 10:15 körül „divatos” 15-30 perces adatokhoz képest.
Délre erősen megfogyatkoztak a „piros pontok” a térképen: a kelet-magyarországi térségben is már csak 20-50 perces késéseket találtunk. Lényegében elmondható, hogy a Tisza vonalától nyugatra viszonylag pontosan járnak a vonatok, attól keletre fekvő területeken 20-50 perces csúszások vannak vasárnap dél körül.
Egyes hírek szerint vasárnap dél után nem sokkal azonban leálltak a MÁV-START honlapjai. Bár a vasúttársaság azt mondta, hogy az interneten, az ELVIRÁ-n keressék az utasok a vonatokat, az gyakran elérhetetlen, nem bírja az vélhetően megnövekedett terhelést. Tesztünk eredményeként vasárnap délután háromnegyed kettő körül lassan és akadozva, de már elérhető az ELVIRA térképes oldala. A MÁV-START főoldala kifejezetten lassan és akadozva töltődött be.
A késések miatt egyébként a MÁV-START a Tisza-expressz Moszkva–Belgrád hálókocsiját nem az Avala, hanem az esti Beograd viszi majd tovább. Emellett a Mezőtúrról Szolnokra közlekedő 7423-as személyvonatot is lemondták, helyette Mezőtúr és Szolnok között a 733-as számú gyorsvonat áll meg minden állomáson és megállóhelyen – közölte a vasúttársaság.
A kora délutáni órákban a helyzet lassanként normalizálódni látszik. A MÁV-START 14:57-kor közölte: hétfőn már nem esnek pánikba, minden vonat közlekedik. No persze, a „hópihe” jobbára a hétköznapi vonatokat korlátozta volna, így érthető, hogy ezt a lépést már nem meri megtenni a MÁV-csoport vezetése. Hozzátesszük: a tapasztalatok alapján hétvégén sem volt már értelme a korlátozásoknak, az csak gondokat okozott, semmint használt.
A szerelvény- és személyzetfordulók kavarodása miatt a késések egyébként továbbgyűrűznek más vonalakra is, így az eddig kevésbé érintett váci vonalon is van már közel órás késéssel közlekedő vonat délután három órakor. A MÁV-csoport felelős vezetői és irányítói láthatóan nem készültek fel az operatív szervezésre.
Ugyancsak érdemes megjegyezni, hogy a MÁV-START honlapja a délutáni órákban már nem bírja a terhelést és csak nagyon lassan vagy egyáltalán nem érhető el. Nyilván az informatikusok is a „hópihés” vonatokkal mentek volna dolgozni...
A fővárosi tömegközlekedésben egyelőre nincsenek fennakadások, a járatok rendben elindultak – közölte a BKV és a BKK.
Írásunkat igyekszünk rendszeresen frissíteni a jelentősebb változásokkal. Ha friss híre, információja, tapasztalata, fényképe van, kérjük jelentkezzen a RegionalBahn Blog facebook-oldalán vagy a regionalblog [kukac] gmail [pont] com e-mail címen!
Halász Péter, Magyarics Zoltán