2012. 02. 17.

Itt a FINK!

Átadták a megrendelőnek az első FINK motorvonatot. A Stadler Rail bussnangi gyára tíz motorvonatot épít a méteres nyomtávolságú hálózatot működtető Zentralbahnnak.


Jól időzített a Stadler mostanában: nemrégen az ODEG-nek adták át az első KISS motorvonatot, most pedig a svájci Zentralbahn FINK motorvonatának átadásáról adhatunk hírt.
A Luzern–Stans–Engelberg Bahn (LSE) és az SBB Brüningbahn összeolvadásából 2005-ben létrejött Zentralbahn (ZB) tíz motorvonatot rendelt a Stader Railtől. A svájci járműgyártó két motorvonat-típust épít: a háromrészes FINK-ből (a FINK rövidítés feloldása: flinke, innovative Niederflur-Komposition; magyarul gyors, innovatív, alacsonypadlós szerelvény) hatot rendelt a ZB, míg a hét részes változatból, az ADLER-ből négyet vesz a cég. Az ADLER betűszó feloldása: Alpiner, dynamischer, leiser, eleganter, Reisezug, azaz alpesi, dinamikus, halk, elegáns személyvonat.
A háromrészes vonatokat a ZB jobbára a hét részes távolsági szerelvények erősítésére és a Luzern–Engelberg vonal forgalmában veti be, míg a hosszú szerelvények a Luzern és Interlaken közötti IR-forgalmat bonyolítják majd.
Ünnepélyes átadát: balról jobbra: Peter Spuhler a Stadler Rail vezérigazgatója, középen Anna Barbara Remund, jobbra pedig Renato Fascati a ZB vezetői

A háromrészes motorvonatok ütközők közötti hossza 54 méter, szolgálati tömegük 92 tonna. A vonatok engedélyezett legnagyobb sebessége adhéziós üzemben 120 km/h. A vonat adhéziós üzemben 35 ‰-es, míg fogas üzemben legfeljebb 120 ‰-es emelkedővel tud megküzdeni. A vonatok fogaskerekű üzemben hegymenetben 40 km/h-val közlekedhetnek, de a 105 ‰-es emelkedőn 29, míg a 120 ‰-esen 27,5 km/h tartására is képesek, hiszen 1600 kW teljesmény leadására is mód nyílik. Adhéziós üzemben 1400 kW teljesítmény felett rendelkezhet a mozdonyvezető.
Az utastérben a mozgáskorlátozottak számára is elérhető, zárt rendszerű WC mellett összes 147 ülőhely van, ebből nyolc lecsapható ülés.
Az utolsó simítások az átadás előtt a Stadler bussnangi gyárában

A részben alacsonypadlós, ABeh 160-as sorozatú járművek utasterében az első- és másodosztályon is konnektorok állnak a táj helyett a számítógépükkel foglalatoskodó utasok rendelkezésére.
A hét részes ADLER motorvonatok hasonló szerkezetűek, mint a FINK-ek. Az ABeh 150-esekből négyet szerez be a ZB. A vonaton négy WC és 317 ülőhely (ebből tíz lecsapható) van. A teljes szerelvény 126 méter hosszú, és 200 tonna szolgálati tömegű. A vonatok engedélyezett legnagyobb sebessége adhéziós üzemben 120 km/h. A vonat adhéziós üzemben 35 ‰-es, míg fogas üzemben legfeljebb 120 ‰-es emelkedővel tud megküzdeni. A vonatok fogaskerekű üzemben hegymenetben 40 km/h-val közlekedhetnek, de a 105 ‰-es emelkedőn 29, míg a 120 ‰-esen 27,5 km/h tartására is képesek. Fogas üzemben 3200, adhéziós üzemben pedig 2800 kW teljesítményre képesek a járművek.
A FINK és az ADLER motorvonatok a ZB új zászlóshajói
(fotók: Zentralbahn)

A hírek szerint a Stadler először a FINK, majd az ADLER motorvonatokat szállítja és szolgálatba lépésük 2012-2013 folyamán várható. A járműbeszerzés értéke 140 millió frank, hozzávetőlegesen 34 milliárd forint. Az új vonatok 2013-ig várhatóan teljes egészében leváltják a jelenlegi Brünig-szerelvényeket a Luzern és Interlaken közötti pályán – tudatta a ZB közleményében.

Halász Péter