Elkészült és átadták a tulajdonosának az első Stadler KISS motorvonatot Berlinben. Az ODEG a decemberi menetrendváltástól kezdve a DB-vel közösen szolgáltat majd Berlinben és Brandenburgban.
Elkészült az első KISS motorvonat a Stadler pankowi gyárában és át is adták azt már az üzemeltetőnek, az ODEG-nek. A BeNex és a Netinera tulajdonában álló társaság a 2012 decemberi menetrendváltástól szolgáltat majd – a DB-vel közösen – az RE2 (Cottbus–Berlin–Rathenow–Stendal) és az RE4 (Jüterbog–Berlin–Wittenberge–Wismar) viszonylatokon.
A cég összesen 16, négy részes motorvonatot rendelt a Stadlertől. A KISS motorvonatok egyébként már sikerrel vizsgáztak éppúgy az elővárosokban, mint a távolsági forgalomban. Az elővárosi variánsból az SBB, míg a távolságiból a WESTbahn üzemeltet jónéhányat. Az ODEG rendelése az első emeletes villamos motorvonat Németországban – leszámítva a Bombardier korábbi, meglehetősen sikertelen próbálkozását, a Meridian nevet viselő koncepciójárművet 1998-ból. A nevezett járművet egyébként 2003-ban végleg leállították és 2006-ban szét is vágták.
A nem túl sikeres Meridian, azaz a 445-ös sorozat egyetlen példányának egyik hajtott kocsija Engelsdorfban, 1999-ben
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
Az ODEG számára épülő motorvonatok négy részesek lesznek. A járművek ütköző közötti hossza 105220 milliméter lesz. A motorkocsik az eddig járművektől eltérően új „arcot” kapnak, amelyek a legszigorúbb törési előírásoknak is megfelel.
A korábbi látványterveken még a hagyományos, a FLIRT-ektől eredeztethető „arccal” szerepelt az ODEG motorvonata
A legutolsó képeken azonban már az áttervezett járművet láthatjuk
(forrás: ODEG)
(forrás: ODEG)
A vonatokon 428 ülőhelyet alakítanak ki, ebből 24 elsőosztályú. A másodosztályon 80 lecsapható és 204 fix ülés közül választhatnak az utasok. A járművek 500 milliméteres belépő magasságágát az 55 centis peronokhoz igazították, így a Berlinben divatos 76 centis peronok esetében nem fel, hanem sokkal inkább leszállunk a vonatra.
Az esélyegyenlőségi kívánalmaknak is megfelelő, zárt rendszerű WC-ből hármat találunk a vonaton. Az utasteret új, LED-es lámpatestekkel világítják meg és zárt rendszerű videóval óvják a járművek belső terét.
A 160 km/h engedélyezett legnagyobb sebességű vonat 80 km/h-ig akár 0,63 m/s2 sebességgel is tud gyorsulni.
A most elkészült vonatot először próbamenetek során tesztelik, majd ha a Szövetésgi Vasúti Hatóság, az EBA áldását adja rá, akkor szolgálatba állhatnak.
Halász Péter