Javarészt vízi úton jutnak el a rendeltetési helyükre az orosz vasút, az RŽD új motorvonatai. A Desiro RUS-szerelvények első példányait a krefeldi kikötőben hajózták be a közelmúltban. A szállításért a német vasúttársaság teherfuvarozó leánya, a DB Schenker felel.
Az orosz vasút új motorvonatai, a harminc Desiro RUS a Siemens krefeldi üzeme és a Szentpétervár közötti távolságot vízi úton teszi meg. Az egyenként 26 méter hosszú, 3,5 méter széles és közel hatvan tonnás járművek vasúti szállítása körülményes lenne, így döntöttek a víz mellett a szakemberek.
Érdekes a választás azért is, mert az RŽD Velaro-motorvonatait közúton vitték a mukrani kikötőbe, ahonnan már a széles nyomtávú forgóvázakon hajózták be őket és litván Klaipedáig utaztak kompon, majd onnan saját kerekükön vitték a szolgálati helyükre a vonatokat.
Rakodják az első „Fecskét” a krefeldi kikötőben
A vonatok most Szentpétervárig utaznak hajóval, de ez sem lesz egyszerű: a folyami járművekkel Amszterdamba mennek, ott egy tengerjáróval viszik át őket a németországi Rügen szigetén fekvő Mukranba, majd onnan a Petersburg nevű, széles nyomtávolságú vasúti komphajóval Ust-Lugába mennek, ahonnan saját kerekeiken jutnak el a szolgálati helyükre „Lastochka” („Fecske”) nevű motorvonatok.
Kacifántos vízi úton jutnak el a nagy járművek a megrendelőhöz: Krefeldből Amszterdam, Mukran és Ust-Luga érintésével jutnak el az RŽD-hez a motorvonatok. Szükség van hát a szállítást koordináló DB Schenker szakértelmére
(fotók: Michael Neuhaus / Deutsche Bahn AG)
(fotók: Michael Neuhaus / Deutsche Bahn AG)
Az RŽD még 2009 decemberében rendelt előbb 38, majd 2010 októberében további 16, ötrészes Desiro RUS motorvonatot a Siemenstől. A vonatok a 2013-as nyári univerziádé idején Kazan, majd a 2014-es téli olimpia alatt Szocsi környékén közlekednek majd a tervek szerint. A második körben rendelt 16 vonatot részben Oroszországban építik majd és 2011 júniusában már alá is írtak egy keretszerződést, amelynek értelmében akár 240 ötrészes vonatot is vásárolhat az RŽD.
Halász Péter