2012. 02. 08.

Archívumunk mélyéről – 15. rész: Egy üzemzavar melléktermékei

Ezúttal ismét öt esztendővel ezelőtt kalandozunk, mint legutóbb. Akkor Debrecen mellett MD-ztünk, most pedig Hatvanban és környékén kalandozunk egy szerencsétlen véletlen következtében.


Öt esztendővel ezelőtt úgy alakult, hogy egy kellemes délutánon Jászberényből Budapestre vonattal utaztam. Ez annyit jelent, hogy Hatvanban átszállással közelítettem meg a fővárost. Pontosabban csak közelítettem volna, ugyanis mint kiderült, Pusztamonostornál tovább nem jutottunk. A Szolnokról Hatvanba közlekedő vonatról leszállítottak és közölték: majd jön a pótlóbusz.
Pusztamonostor, végállomás. A Szolnokról érkezett személyvonat csak idáig jött, innen visszafordult. Hatvan felé vonatpótló busszal lehet továbbutazni

A tábla nem stimmel, mert ez a busz nem a Hatvan–Gyöngyös járat, hanem a vonatpótló. Ezt az Ikarus 256-ost találta a Hatvani Volán a négy Bhv-nyi utas elszállítására. Igaz, a négy személykocsit persze azért nem tömték ki teljesen a kora délutáni utasok

Az ok viszonylag egyszerű: a V43 2251-essel továbbított ingavonat áramszedője és a felsővezeték is megsérült. Emiatt Pusztamonostor és Hatvan között buszok pótolták a vonatokat. Pontosabban egy busz, ennyit tudott a Hatvani Volántól kikönyörögni az akkor még MÁV Zrt. Személyszállítási Üzletág néven működő szervezet.
A sérült V43 2251-es. Távolról szemlélve nem is igazán látszik a baj

Közelebbről szemlélve látszik: az áramszedő egyik csúszólapja sérült és a mozdonyvezető előtti szélvédő is betört

A két csúszólap közül az egyik teljesen kettétört

A buszos pótlás azonban időigényes, emiatt pedig az átszállás is meghiúsult. Így hát némi fényképezéssel ütöttem el az időt, már ameddig a fények engedték. Akkor még nem gondoltam volna, hogy a teljesen hétköznapi képeknek ma már történeti jelentősége van...
A helyszín Hatvan. A fűtőház előtt a selejtezett, elbontásra váró Púposok sora

Az M41 2122-es a Budapestről Salgótarjánba tartó gyorsvonat továbbításához készülődik. Ekkoriban ez volt az egyetlen mozdonyos vonat errefelé, a személyvonatokat Usgyival adták

A salgótarjáni vonat egy szóló Usgyi képében

Amikor még Hatvan önálló kocsifenntartási telephely volt... Szürke és kék színű 300-as vezérlők pihentek a kocsimosó vágányon

Egy igazi csemege: a 377-es vezérlőkocsi 2007. február 8-án szürke festésben pompázott. Ekkoriban még teljes szürke ingák jártak Budapest és Hatvan között
(a szerző felvételei)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.