2012. 02. 29.

Földomlás Svájcban

Földomlás miatt nem járnak az RhB vonatai a Landquart–Davos Platz/Scuol Tarasp vonalon Fideris és Küblis között. A Landquart–Davos Platz között közlekedő RE-vonatok Fideris és Küblis, a Disenstis/Mustér–Scuol-Tarasp között közlekedő RE-vonatok Landquart és Davos Platz között nem közlekednek. Fideris és Küblis között a Rhätische Bahn vonatpótló buszokat rendelt. Az utasokat az Albulabahn felé irányítja az RhB.

Katonákat keresnek

A német szövetségi haderő, a Bundeswehr létszámát 250 ezerről 185 ezerre csökkentik a közeljövőben. A felszabaduló 65 ezer munkavállaló pedig a munkaerőpiacon  keres majd munkát. A DB AG pedig 5-7 ezer főnyi szakmunkást képezne ki és alkalmazna. Mi kapcsolat e két hír között? Nagyon is egyszerű a válasz.

Nem lesz átlós vonat

Régóta dédelgetett tervet halogat a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr a Düsseldorf és Köln közötti vonatforgalom kapcsán. Új regionális viszonylat indulna Köln és Düsseldorf között – eredetileg az elmúlt december lett volna a céldátum, legutóbb pedig a nyár eleji „kis menetrendváltás”. Végül tovább halogatják az „RE 6a” munkacímű viszonylat beindítását.

Próbálkozó hibrid helvét

Próbameneteit teljesíti az SBB Cargo első hibrid mozdonya. Az Eem 923 001 pályaszámú gép egy RBe 540 sorozatú motorkocsi társaságában tette próbára erejét – írja a railcolor.net. A mozdony a tavaly októberi „roll-out” idején még nem volt teljesen kész, decemberre fejezték be az elektromos berendezéseket szerelését. A jármű próbamenetei után várhatóan egy újabb hivatalos bemutatót tartanak.
Próbameneten az SBB Cargo Eem 923 001-ese
(fotó: Yannick Dreyer, forrás: railcolor.net)

Új villamos Szegednek

Újabb PESA Swing villamos érkezett Szegedre. Az SZKT kilenc villamost rendelt a lengyel gyártótól s az elmúlt éjszaka egy újabb kocsi érkezett meg a Tisza-parti városba.

Több lent, kevesebb fent

A decemberi menetrendváltástól várhatóan jóval kevesebb távolsági vonat szeli át a német fővárost kelet-nyugati irányban, mint jelenleg. Az ok: a pályakapacitásokat a regionális járatok kötik le.

2012. 02. 28.

Lepakolt az ICE

Az alagútban kellett leszállítani az utasokat az egyik ICE-szerelvényről hétfőn délután. A fekve maradt szerelvény utasait látványos és gyors akcióval mentették ki szorult helyzetükből.

A bécsiek szeretik a tömegközlekedést

A címben foglalt állításokat mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egyrészt 2011-ben jelentősen nőttek az utasszámok a bécsi hálózaton, másrészt pedig 475 millió euró fejlesztési forrás áll rendelkezésre a hálózat bővítésére és a járműpark korszerűsítésére.

Vonatkilométer, és ami mögötte van – avagy miért fetisizálják a döntéshozók ezt a mutatót?

Érdekes és nagyon is tanulságos írás látott napvilágot a „Hova megy ez a vonat?” blogon. A hozzáértő civilek figyelmét is felkeltette a meglehetősen értelmetlen vasúti járatritkításra adott utasítás. Leírják, hogy mi is az a vonatkilométer és miért szeretik ennek korlátozásával látványosan, de értelmetlenül és egyáltalán nem hatékonyan takarékoskodásra szorítani a vasutat.

Új módon emelnének

Véget vetne az „ötletszerű” jegyáremelési javaslatoknak a német főváros közlekedését felelős szenátora. Müller egyfajta automatizmust vezetne be a jegyárak emelése kapcsán. A BVG-nek tetszik az ötlet.

2012. 02. 27.

Még négyet kérnek

A kasseli városi közlekedési társaság, a KVG még 2010 februárjában rendelt a Bombardiertől tizennyolc Flexity Classic villamost. A hesseni város most megtoldotta további néggyel a rendelést.

ÖBB – javuló menetrendszerűség

Az osztrák államvasút, az ÖBB tavaly kezdte pontossági mutatóinak rendszeres közlését, melyről május végén adtunk hírt. Most a DB után az ÖBB 2011-es éves adatai is elkészültek – lássuk, hol sikerült javítani a menetrendszerűségen!

Újabb záhonyi ebéd volt?

A 2011-2012-es menetrend 1. számú módosításától – áprilistól – komoly változások jöhetnek. Vajon az NFM vezetőjét, Németh Lászlónét is elvitték egy záhonyi ebédre, mint legendás elődjét, a monori utoléréses baleset után lemondott Szabó Pált? Emlékezzünk: akkoriban ennek következménye lett az ütemes menetrend szétverése. Most is hasonlóra készülnek, pedig nemrégen még a vasútvonalak újranyitását ígérték a kormány emberei.

Jöhetnek a Talentek

A nürnbergi S-Bahn motorvonatai mellett újabb szerelvények állhatnak szolgálatba a Bombardier nem éppen sikeres történettel büszkélkedő Talent 2-esei közül. A Ruhr és a Sieg vidékén és Cottbus körzetében is csatasorba állhatnak a négyrészes változatok.

2012. 02. 26.

Jön az ötös!

Új vonallal bővül az OMSI, a németek fejlesztette buszszimulátor. Ebben talán semmi újdonság nincs, de ha hozzátesszük, hogy a nemrégiben egy éves születésnapját ünnepelt programhoz a készítők az első hivatalos kiegészítőt fejlesztik, akkor máris máshogyan hangzik ez a hír, ugye?

2012. 02. 25.

Műszaki hiba miatt siklott a tehervonat?

Az első vizsgálatok szerint egy műszaki hibás vasúti kocsi okozta szombat délelőtt tizenhárom teherkocsi kisiklását Rácalmásnál – közölte a MÁV Zrt. kommunikációs osztályvezetője az MTI-vel. A helyszínen azt látta az MTI tudósítója, hogy a kisiklott kocsik közül több keresztben áll a vasúti pályán, az összeütközött kocsik pedig szinte összepréselték egymást.

Projekt „Pohl 11”

A cikk címe önmagában valószínűleg nem sokat mond, de közelítsük meg a kérdést máshonnan. Aki utazott már a berlini földalattin és ismeri a kisprofilú U1-es vonalat, talán egyetért abban, hogy a Warschauer Straße felé utazva a Kurfürstenstraße után az ember első alkalommal valósággal sokkot kap: hogy lehet az, hogy a vonat egyszer csak húsz méter magasságban egy viadukton köt ki, mikor az előbb még a föld alatt volt? És különben is, miért egy ház első emeletéből jön ki? Mi ennek a magyarázata és miért pont így építették meg? És vajon laknak is abban a házban?

Nyíltan játszanak

Őszinteséget és átláthatóságot vár a szakszervezettől a BVG vezerigazgatója, Sigrid Nikutta. A ver.di az elmúlt szombaton 15 órás munkabeszüntetéssel próbált meg eredményeket kicsikarni a hétfői tárgyalásokon a munkáltatóból – egyelőre hiába.

2012. 02. 24.

Tíz csuklóssal erősítenek

Tíz csuklós buszt vett állományba a müncheni MVG a minap. A korszerű, Mercedes-Benz Citarókkal a több mint tíz éves kocsikat cseréli le a bajor főváros közlekedési cége.

Budapesten a 492-es!

A BKV egykor 1233-as, ma már a DKV 492-es pályaszámú Bengálija megérkezett Budapestre. Ahogy arról tegnap beszámoltunk, a szerelvényt tréleren hozták a fővárosba.
A jármű megőrzi a DKV-s színét és pályaszámát, a budapestiek csak kölcsönbe kapták az öreg villamost. – egyelőre egy esztendőre. A „Nosztalgia villamosozás” facebook-oldalon megjelentek szerint pénteken fél tíz körül a jármű mind a négy tengelyével budapestí sínekre került, majd a BKV Unimogja betolta Baross kocsiszín 7. vágányára – pontosan a Mavite 820-as számú Bengálija mellé.
A lerakodásról készült teljes galéria ide kattintva látható.
Az Unimog és a Bengáli a Baross kocsiszínben
(fotó: Fodor Illés)

Halász Péter

Fagyoskodó TRAXX-ok

A Skandináviában „divatos” hideg időhöz bizony ki kell egészíteni a TRAXX-ok alapfelszereltségét. A hideg idő persze csak a Bombardier mozdonyait érinti, igaz, az ASEÁ-k mellett ez az egyetlen típus, ami napi rendszerességgel részt vesz az északi országok teherforgalmában.

Nagysebességű vízió

Egy lelkes és hozzáértő blogger mert nagyot álmodni és felvetették a Bécs és a szlovén Maribor közötti nagysebességű vasútvonal megépítésének lehetőségét. Vajon van ennek realitása? A magyarok szerint aligha.

Színesedő csehek

Olybá tűnik, hogy a cseh kollégák megirigyelték a Deutsche Bundesbahntól, illetve a DB AG-tól a legszínesebb vasút címét. A prágai kollégák még mindig reszelgetnek egy kicsit a legújabb Najbrt-féle színterveken, így a már meglévő, átfestett kocsik sorsa több, mint érdekes lehet.

Leálltak a felújítással

Leálltak a Bpm 51-es kocsik felújításával az SBB-nél. A bellinzonai műhelyben az egyik jármű bontásakor azbeszttartalmú festékmaradványra bukkantak, így a munkákat azonnal leállították.

Felszállás csak elől

Hamburgban nagyjából egy éve, hogy kísérleti jelleggel egyes járatokon bevezették az első ajtós felszállási rendet. A más városokban már évek, ha nem évtizedek óta működő rendszer sikerrel vizsgázott a Hanza-városban is, így a Hamburger Verkehrsverbund, a HVV a közlekedési szövetség teljes területén bevezeti azt.

2012. 02. 23.

Úton a Bengáli

Budapestre érkezik a DKV 492-es pályaszámú Bengálija. A Fővárosi Villamosvasút, az FVV által tervezett típusból a nyolcvanas évek első fele óta csak vidéken találunk üzemelő kocsikat, ott viszont bőven túlélték az ezredfordulót is. Most egy kocsi ismét visszatér a fővárosba.

Csendben emlékeztek

A mai napon 12:00 órától Németország-szerte megállt egy percre a élet, azokra emlékezve, akik az utóbbi éveben neonáci jellegű támadásoknak estek áldozatául. A központi megemlékezést Berlinben a Gendarmenmarkton tartották.

Ingadozó pontosság – mit mutat a statisztika?

A Deutsche Bahn szerint öt távolsági vonata közül négy pontosan közlekedik, a Stiftung Warentest felmérése a 2011-es év tekintetében azonban árnyalja a képet. Milyen regionális és vonatnem szerinti eloszlás rejlik a hálózati szintű mutatók mögött?

Szlovák Talentek

Hivatalosan március 4-én indul a RegioJet szolgáltatása a Pozsony–Dunaszerdahely–Révkomárom vasútvonalon. Az új szolgáltató új vonatokat is hoz, nem a Studenkákat veszi át a ZSSK-tól. Az új járművek azonban nem egészen újak. Nézzük csak, mivel indul az új szlovák vasúttársaság!

2012. 02. 22.

Ők tisztán robognak

A svájci vasútnál is kampányt indítottak a vonatok tisztasága miatt. Az SBB-nél is úgy gondolják, hogy tisztán kell robogniuk. Igaz, ott nem annyira a karcolás, rongálás okoz gondot, sokkal inkább a vonatokon hagyott szeméttel van baj.

Gyorsvonati próba

A ZSSK új szerzeménye, a 381 001-es már futja a próbaköröket. A gép a Pozsony és Zsolna közötti gyorsvonatok továbbításában segédkezik.

Magyar utastájékoztatást Szlovákiában!

Legalább van, még ha csak szlovákul és néha angolul. De van és ami van, az nem más, mint a hangos utastájékoztatás a vonatokon. A kétnyelvű Dél-Szlovákiáért küzdő civilek nem először, de joggal „hekkelték meg” a ZSSK szolgáltatásait.

Szolgálati közlemény

A szemfüles olvasók észrevehették, hogy az oldal aljáról eltűnt a címkefelhő. Ezt ezentúl oldalt, a „Címkék” link alatt találjátok meg, így talán valamivel gyorsabb, egyszerűbb lesz az oldal használata.

A RegionalBahn Blog csapata

A román vasút több mint ezer fős elbocsátást jelentett be

A román állami vasúttársaság személyszállító üzletága (CFR Calatori) a nemzetközi hitelezőkkel, így az Európai Unióval és a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) kötött elővigyázatossági hitelszerződés feltételeinek megfelelően több mint ezer főt bocsát el - közölte a CFR Calatori kedden.

Nyárvégi áremelés

Augusztus 1-jétől emelkednek a tömegközlekedési viteldíjak Berlinben és környékén. A VBB közlése szerint a bérletes utasokat igyekeznek megkímélni az átlagosan 2,6 százalékos tarifaemeléstől.

2012. 02. 21.

Kisiklott a Railjet

Kisiklott az ÖBB egyik Railjet-szerelvénye február 21-én, kedden kora este a nyílt vonalon. Két kocsi lépett ki, sérültek nincsenek. A forgalom egyelőre szünetel Langen am Arlberg és Bludenz között.

TVG-t vegyenek!

Tehervágány-gépkocsiból, azaz TVG-ből valószínűleg jónéhányat árulnak jelenleg is az interneten. Ezek egyike a BVG egykori 4081-es számú pályakocsija. A kis járművet most alig hatezer euróért bárki megveheti.

Egyelőre nem lesz sztrájk

Egyelőre nem lesz újabb munkabeszüntetés a német fővárosban. Az érdekvédők a BVG-vel folytatott hétfői egyeztető tárgyalás után kedden jutottak erre a döntésre.

Teszten a VDL

A bécsi Dr. Richard nevű társaság teszteli a 2011-es év buszának megválasztott VDL Citeát. A holland jármű az ottakringi – meglehetősen jó próbapályának tekinthető – vonalakon próbázik. A RegionalBahn Blog bécsi tudósítója, Magyarics Zoltán is kipróbálta a járművet.

Vén csataló

Szokatlan vendéget talált kollégánk szombaton a penzingi pályaudvaron. Az ÖBB nosztalgiaflottájába is beleillene a „lelet” de egyáltalán nem erről van szó. Sokkal inkább egy még aktív, ám öreg járműről.

Alpesi csőposta

Mágnesvasút az Alpok alatt? Régi ideája ez a helvéteknek. A Swissmetro ötlete bő három évtizedes. A futurisztikus közlekedési eszköz témája ismét előkerült: mi lenne, ha efféle csőposta kötné össze a nagyobb városokat?

2012. 02. 20.

A Tátra és a Hómukik

Akár egy „kortárs” mese címe is lehetne, de nem az. Az elmúlt vasárnapon a BKV szervezésében különleges menet rótta a dél-pesti villamossíneket: egy Tátra-szerelvény és két hóseprő mozdony, azaz Hómuki várta a fotósokat. Bár a hó java része elolvadt, azért érdekes fotótémákban nem volt hiány. Az eseményen – természetesen – a RegionalBahn Blog tudósítója is részt vett és fényképes beszámolóját ezúton adjuk közre.

Különös próbamenet

Érdekes képet osztott meg a minap a facebookon a Berliner Verkehrsseiten. A német főváros közlekedéstörténetével foglalkozó oldal az U55-ös metró egyik próbamenetét mutató képet rakott fel. A kép több évvel a vonal megnyitása előtt készült.

A DB szállítja a Desirókat

Javarészt vízi úton jutnak el a rendeltetési helyükre az orosz vasút, az RŽD új motorvonatai. A Desiro RUS-szerelvények első példányait a krefeldi kikötőben hajózták be a közelmúltban. A szállításért a német vasúttársaság teherfuvarozó leánya, a DB Schenker felel.

Ötletes lassújel

Jó egy hónapja, hogy lassújelet rendeltek el a berlini főpályaudvar felső szintjén, lényegében a teljes állomás területén és a kapcsolódó hídszerkezeteken. Azonban a németekre jellemzően nem holmi „állandóan ideiglenes” lassújelet tűztek ki, hanem sokkal egyszerűbben oldották meg a kérdést.

A Tátrák alkonya

Lassan, de biztosan búcsúznak a KT4Dm típusú villamosok Brandenburg fővárosától, Potsdamtól. A lassanként forgalomba álló Variobahnok kiszorítják a még meglévő „féldisznókat”. A magaspadlós tujákból van néhány, amelyiket már szét is vágtak.

2012. 02. 19.

A káosz elmaradt

Bár nagyon tartottak a káosztól, végül elmaradt az összeomlás Berlinben. A ver.di nevű szakszervezeti tömörülés meghirdette szombati munkabeszüntetésnek köszönhetően a metró- és villamoshálózat teljesen, a buszhálózat jelentős része leállít. Ráadásul a Hertha BSC is otthon játszott.

2012. 02. 18.

Boldog születésnapot OMSI!

Első évfordulóját ünnepli minden idők legvalósághűbb buszszimulátora, az OMSI. A születésnap alkalmából megnéztük a fejlődés eddigi útját és a várható újdonságokat is áttekintjük. Szóval, boldog születésnapot!

2012. 02. 17.

Lezárhatják az állomásokat

Nem lesz könnyű szombaton Berlinben közlekedni. Ahogy arról beszámoltunk már: a BVG-nél sztrájk lesz, az Olympiastadionban Bundesliga-forduló, az Ostkreuznál építkeznek. Emellett pedig a DB AG közölte: bár az S-Bahn járni fog, ha szükséges, az állomásokat lezárják a tömegek előtt, így garantálva az utazók testi épségét. A vasúttársaság figyelmeztetett arra is: a szurkolók által vélhetően erősen igénybe vett Westkreuz állomást is lezárják, ha szükséges. A rendfenntartásban a szövetségi rendőrség, a Bundespolizei közreműködik majd – tudatta a DB AG.

Amtrak - sínen az emelt sebesség felé

Igen vegyes hírek érkeznek az Amtrak háza tájáról, ám most egy pozitív és igen érdekes hátterű hírrel jelentkezünk: 110 mérföld/órás álomhatár, most először talán nem csak „hazai pályán”?

Sztrájkmenetrend

A ver.di jól időzíti a szombati munkabeszüntetését. Nem csak a hétfői tárgyalásokon tudnak érvelni a sztrájkoló munkavállalók tömegével, hanem nehéz helyzetbe hozzák a városba érkező vendégeket is: focimeccs lesz és az S-Bahn sem hozza a már megszokott szükségmenetrend szerinti szolgáltatási szintet sem. Nézzük, hogyan készül egy három és fél milliós metropolisz a tömegközlekedés részleges leállására.

Itt a FINK!

Átadták a megrendelőnek az első FINK motorvonatot. A Stadler Rail bussnangi gyára tíz motorvonatot épít a méteres nyomtávolságú hálózatot működtető Zentralbahnnak.

2012. 02. 16.

Az Arlberg zárva

Lezárták az Arlbergbahnt Landeck-Zams és Bludenz között. Az ÖBB közlése szerint lavinaveszély miatt nem járnak a vonatok ezen a szakaszon. az éjszakai vonatok rövidített vagy kerülő útirányon át járnak. Ez utóbbi opció a Budapestről Zürichbe és az ellenkező irányba tartó Wiener Walzert is érinti, amely január 16-áról 17-ére virradó éjjel Salzburg–München–Stuttgart–Karlsruhe–Basel kitérőt tesz. Más vonatokat részben lemondtak.
Ugyancsak vágányzár van a Salzkammergutbahnon és a Scharnitz–Mittenwald, valamint Reutte in Tirol és Garmisch-Partenkirchen között.
A lavinaveszélyt felülvizsgáló bizottság következő ülését pénteken délben tartja, akkor döntenek a vágányzár további fenntartásáról vagy lemondásáról.

Egységes arculat

A járművek egységes arculata fontos, hiszen az utasnak lényegében mindegy, hogy ki a szolgáltató, a fontos az, hogy az érvényes utazási okmánya birtokában biztosan eljuthasson az általa választott célhoz. A Wiener Liniennél eddig nem volt különösen hangsúlyos igény az alvállalkozói buszok színezése, de ez mostanában úgy tűnik változik.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.