2012. 01. 11.

Zónázó személy étkezőkocsival

Régen volt már, amikor belföldi gyorsvonatban (nem IC-ben) étkezőkocsi járt. Talán a mátészalkai gyorsban az utolsó WRy volt az, ami tisztán belföldi járatként közlekedett egy nem pót- és helyjegyköteles vonatban. Azóta persze sokminden változott, de most a MÁV-START és a CFR együttműködésének köszönhetően immáron zónázó személyvonatban is közlekedik étkezőkocsi!


Január 12-étől kezdődően a 120a vonalon a Szolnokról 5 óra 3 perckor Budapest-Keletibe induló zónázó személyvonat bizony nem csak háló- és fekvőhelyes kocsit továbbít, hanem étkezőkocsit is!
Hogy miért? A Dacia nemzetközi gyorsvonat január 11-étől megszűnt közlekedni és ez így lesz június közepéig. Az idényjellegű – és horribilis felárral közlekedő – vonat pótlására Bukarest és Budapest között eltérő időpontban új vonat közlekedik: a Muntenia nemzetközi gyors. Igenám, de ez a vonat csak úgy fért bele a menetrendbe, hogy a 120a vonalon Szolnok és Budapest-Keleti között egy zónázó vonatot helyettesít. A Dacia „üzemidéjénben” (január 11-ig és június 16.–október 1. között) pedig a Békéscsabáról érkező 7409-es számú sebesvonat „álcázza” magát zónázó vonatnak.
(forrás: MÁV-START Zrt.)

A vonat érdekessége, hogy Halberstädter kocsikból áll s ehhez csapják hozzá Lőkösházán a két román 2. osztályú, az egy 1. osztályú, egy étkező, egy fekvőhelyes és egy hálókocsit. A járat Szolnok és Budapest-Keleti között a zónázó vonatok megszokott megállóiban áll meg. Kíváncsiak lennénk, vajon Zagyvarékas és Budapest között lehet-e hálókocsi-jegyet váltani? Netán az étkezőkocsiba is átfáradhatunk és amíg a magyar vasút számos szégyenfoltjainak egyikét – Tápiógyörgye állomást és a harmincas lassújelet – csodáljuk, elfogyaszthatjuk a CFR Gevaro gondozásában készült reggelit. Ugye milyen kiváló ajánlat? Hiába no, így kell az utasokat az elővárosi vonatokra csábítani!
A „zöld oldalak” diszkréten elhallgatják a zónázó vonat pótlását, de a vonatösszeállítás magáért beszél
(forrás: MÁV-START Zrt.)

Azt már csak remélni tudjuk, hogy a CFR a vonatot viszonylag pontosan adja át a magyaroknak és a MÁV-csoport pedig kivételesen nem próbálja a megszokott késéseket generálni, s így nem veri szét a budapesti elővárosi forgalom meglehetős menetrendszerűségét. Meglátjuk.

Halász Péter